Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 22 februari 2009

Rejoice of the week

Förutom Helena Jonssons framgångar i skidskytte-VM i veckan i Pyeong Chang, Sydkorea, gladde jag mig mest åt ett besök i Köpenhamn. Där var det både vinter och vår samtidigt. Den här julrosen verkade trivas inbäddad i snö.
Vi besökte stadsdelen Fredriksberg där det finns många mysiga affärer, allt från slaktare och bagerier till chica modebutiker.
This week I have been glad to see the Swedish World Champion Helena Jonsson in the Biathlon World Championships in Pyeong Chang, South Corea. But I have also been enjoying a trip to Copenhagen. Here were both winter and spring at the same time. This Helleborus niger was covered in snow.

We were visiting the part of the city named Fredriksberg. Here you will find many cosy shops, everything from butchers and bakerys to very chic fashion shops.

I Fredriksberg finns också den trevliga inredningsaffären Det modaene skur, som jag skrivit om innan. De har alltid så fina gamla skåp som man kan drömma om att köpa med sig hem.
(Mannens nervösa kommentar till ovanstående är: Du tänker väl inte komma hem med ett sådant slitet gammalt skåp?)
In Fredriksberg the nice interior shop Det modaene skur is situated and which I have written about before. They always have a lot of nice cupboards to dream about.
(The husbands nervous comment to this is: You are not planning to buy one of those old shabby cupboards?)
Vi åkte också in till city och tog en promenad längs med Ströget och åt på en trevlig italiensk restaurang - Pasta Basta som ligger mellan Ströget och Gråbröders torv. Ett besök här kan verkligen rekommenderas och det kändes som om det kan bli en favoritrestaurang framöver. Maten var fantastisk god och miljön var mysig. Det enda som kan dra ner på betyget är de slitna toaletterna...

Till sist åkte vi till konstmuseet Arken för att beskåda en impressionistutställning från ett israeliskt museum. Här fanns både Monet, Cezanne och Pissarro men ändå blev det ingen WOW-känsla, kanske för att det saknades de riktiga mästerverken. Om jag jämför med utställningen vi såg på Ordrupgaard för några veckor sedan, var den om Gustave Caillebotte mycket mer givande och verkade mer genomtänkt och genomarbetad.
Then we went to the city of Copenhagen and took a stroll along the big shopping street, the Ströget and had lunch at an Italian restaurant - Pasta Basta, situated between the Ströget and the square Gråbröders torv. Since I think this will be one of our favourite restaurants in the future I can recommend a visit. The food was lovely and the surroundings cosy. The only thing that was negative was the very shabby ladies' room.

Finally we went to the art gallery Arken to visit an exhibition about Impressionists from an Israelian museum. But even though there was artists like Monet, Cezanne and Pissarro I did not get that feeling of WOW, maybe because the master pieces were lacking. If I compare to the exhibition we visited a few weeks ago, the one about Gustave Caillebotte was much better.

19 kommentarer:

EVA AGNES sa...

Åh min älsklingstad Köpenhamn. Så längesedan jag var där.
Senast jag var ute och rörde mig kom jag bara till Lyngby. Där var också fint och mycket vänliga människor.
Underbara ställen men dyra de shopperna du visar. Men man kan alltid få idéer och inspiration.
Så har jag en liten utmaning till dig på min sida om du har tid och lust.
Kramar Eva Agnes

Viola sa...

Vilken härlig tripp duhaft till min favostad, ska åka dit i vår en helg har jag tänkt och tänk att du har hittat min restaurante, går alltid dit och äter, dom har helt underbart god mat, härliga bilder från din tur, här har vi nu helt plötsligt fått vinter, VARFÖR? ha en skön söndag, kram

Hjärtat Mitt sa...

Det verkar som om ni har haft en härlig tur till Danmark. De där skåpen skulle jag inte ha något emot att släpa hem. Kan tänka mig att priset skulle hindra mig dock :)
De franska möblerna var inte dumma de heller.
Jag gillar verkligen ditt vackra syskrin med alla fina tillbehör.

Kram Mari i Marieholm

Lusthuset sa...

Såååå härligt det verkar. Mysigt!!! Jag vill bara säga att det gröna skåpet paxar jag för bara så att du vet.*hi,hi* Du kan nog gissa vad min Make hade sagt!!?
Har sått mina första frön och köpt den första blå minipenséen att ha på trappan i tjänligt väder...ja, jag kunde inte låta bli...skulle ha fotat den om bara kameran var på gott humör...jag är ju fortfarande ovan, men skall inte gå tillbaka till den gamla när det kniper för då lär man sig aldrig den. Svårt att hålla den still..men jag lär mig nog knepet vad det lider. Ha en skön kväll. Kramar!!

Trolda sa...

Åh så ljuvliga o inspirerande bilder =D Mysiga, mysiga Köpenhamn...:) Och vilka charmiga SKÅP...(Du MÅSTE få din käre Make att inse skönheten i dito gamla ting...;-)) Och vilen blomsterprakt...=D Låter som ni haft en härlig helg! =D

Trolda - kramar =D

rosenskära sa...

Hade kunnat ta med mig vartenda skåp hem, då hade vi inte haft någon plats kvar att bo men strunt samma!

Lena

Annalunda sa...

Hej vännen!

Sååå underbart med en tripp... det är alldeles för längesedan. Förstår precis att du drömmer om ett sådant skåp... och sedan ett stort stort fång av de vackra tulpanerna ovanpå... Nu är klockan snart halv sex men det är fortfarande ljust!!! Visst ger det hopp!! Har liten utlottning av något jag tror att du gillar... :)

Kram Annie

Ledighetsparadiset Solåkra sa...

Oj vilken fullspäckad dag i Köpenhamn. Tulipanbilden är ljuuuuvlig. Varför är det så långt till dronningens by? Kram

Maliva`s verden sa...

Wow,så kult at jeg fant frem til deg....frankofil som jeg er,men også et hyppig skåne-turist..Legger jeg deg som en link...for hit vil jeg komme tilbake...Masse vakre bilder...:O)

Annika Christensen sa...

Jag skulle kunnat köpt alla skåpen och min man skulle säga precis det samma.
Härlig tripp må jag säga.
Skall nog ta mig till Helsingör och köpa tulpaner på lök.
Ha en skön vecka.
Annika

Tulipa sa...

Tack för bildkavalkaden från härliga Köpenhamn!
Pasta Basta har jag också ätit på för många år sedan.
Tyvärr kommer man inte till Köpenhamn så ofta, det blir mer Helsingör.
Nu blev jag riktigt sugen...

Ha en skön ny måndag!

Kram mariette

kullervilla sa...

Vad mysigt med en tripp till Köpenhamn. Ljuvligt med blomsterförsäljarna som står ute. Kunde du motstå eller det blev tre för hundra kronor
kramiz//kullervilla

Växthusmadam sa...

Vilka trevliga bilder du bjuder på!
Ha en bra vecka önskar Växthusmadam

Hanneles paradis sa...

Tack för de trevliga bildena från Köpenhamn, kram.

Trollmor sa...

Så mysigt med en liten resa.
Verkligen en fröjd för både öga och gom.
Du kunde väl ha bogserat hem skåpet i ett hav av tulpaner och fintat bort din gode make ;-)
Varma kramar Trollmor

Karin A sa...

Vad är det med män och slitna shabby skåp? Jag hade kunnat köpa varenda ett av dem. :) Den där pastarestaurangen har jag minsann också besökt och jag håller med om allt inklusive toaletterna. Underbara bilder, får lust att frossa i tulpaner!

Ha en fin vecka! Kram Karin

Terri sa...

Sounds like a lovely trip and I enjoyed your photos. I especially loved the butcher shop and those tulips! Pure heaven. Yes, I will have to come visit some time and we will just go shopping and strolling and visiting and eating the entire time! (and taking pictures of course).

xo Terri

P.S. I cannot believe you still did not get your parcel. If it does not arrive soon, I will have to send you another one, special delivery!

Zaga sa...

Vilken trevlig helg du haft!!
Härliga bilder!
Ha en bra tisdag!
Kram Eva-Lis

Amy Sperry Faldet sa...

I am laughing! I have one of those old shabby cupboards that came out of a house that was being torn down (sad) but I love its aqua worn patina! I am still smiling at your husband because mine would agree with him and does! hee hee Blessings dear girl.