Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 8 februari 2009

Sponsored blog?

Vera på bloggen Apelsiner och clementiner tog upp frågan om produktplacering i samband med att en känd blogg skulle granskas av konsumentsombudsmannen. På bloggen framgår det inte att bloggerskan är sponsrad av olika företag och faktiskt får betalt för att skriva om olika varor och produkter.

Om produktplacering kan man tycka mycket men det viktigaste är att man är medveten om att den existerar. Den finns överallt, på bloggar, i filmer och i musik. Men påverka inte i smyg, var ärlig och tala om i fall det handlar om sponsring.

Jag har fått erbjudande om att skriva om vissa produkter men jag har inte ens svarat. För mig personligen är det viktigt att Poppins trädgård är fri från reklam. Om jag nämner en viss vara eller länkar till ett visst företag, är det mina egna åsikter som kommer fram. Därför har jag skrivit en kort innehållsdeklaration här ovan och jag vill uppmuntra alla att göra likadant. Sedan vet vi om en blogg är sponsrad eller inte.

Tillägg: Missförstå inte mitt inlägg. Jag anser att man ska ange om bloggen är sponsrad eller inte. Om man vill ha reklam eller inte, det är förstås upp till varje bloggare att bestämma.

Vera on Apelsiner och clementiner has started a discussion about product placement since a Swedish blog is going to be investigated by the department for consumption issues. On the blog you can not tell that the writer is being sponsored by different companies and is paid to write about different trademarks.

I guess we could talk a lot about product placement but it is important to know that it exist. It is everywhere, on blogs, in movies and in music. But please, do not try to influence in secret, be honest and let us know if it is about sponsoring.

I have been offered to write about certain products but for me personally it is important that Poppins' Garden is free from advertising. If I mention any product or link to any company, it is my own views that are spoken. This is why I have written a statement of content above and I want to encourage everyone to do the same. Then we will know if a blog is being sponsored or not.

Add to post: Please, do not misunderstand me. I think that every blog should state if it is sponsored or not. The question about advertising is of course to every blog to decide.

19 kommentarer:

Hem och Harmoni Marie sa...

Smart! Nu har jag härmat och gjort en innehållsdeklaration hos mig... Bra initiativ!

Kram Marie

Karin A sa...

Jättebra initiativ och klokt som alltid hos dig! Jag vill hålla min blogg fri från sponsring och reklam men då jag har länkat till ett par bloggvänner frivilligt kan det ju vara värt att skriva att det inte handlar om sponsring...

Ha det gott! Kram Karin

Tingeltangel sa...

Det var en toppenidé som även jag tänker ta efter. Jag har funderat mycket på det här efter att ha konstaterat att vissa bloggare droppar varumärken titt som tätt. Till slut undrar man ju varför. Jag har raljerat lite över ämnet i ett tidigare inlägg men nu tror jag att jag ska ta tag i frågan på allvar. Jag skriver emellanåt om mina favoriter men då är det alltid så att jag själv köpt och betalat något som jag tycker extra mycket om. Jag har aldrig blivit erbjuden någon sponsring så jag har aldrig behövt fundera över hur jag skall förhålla mig.... Önskar dig en bra vecka.

Hanneles paradis sa...

Jag har inte velat ha nån blinkande reklam...

Älfgärdet sa...

Jag håller helt med! Ska också skrapa ihop en text att lägga ut :)

rosenskära sa...

Mycket bra initiativ! Var och en ska ju följa sitt hjärta, vi bloggar ju utifrån olika förutsättningar, men jag delar åsikt med dig, så vill jag ha det. Jag vill ha min frihet.

Är det okej om jag i princip kopierar din skrivning? Kommer att lägga den i högerspalten.

Kram/Lena

Lusthuset sa...

Håller helt med dig. Det man/jag skriver skall ju vara mina egna tycken och upplevelser och inte någon förtäckt försäljning...gud bevare oss för det! Det kommer ju in överallt ändå. Det bästa med tips från bloggare är ju att man skall kunna lita på att det är subjektiv och självupplevt.....annars får man som du själv säger vara ärlig och berätta att man är ute i försäljningssyfte. Bra att du tog upp det. Ha en skön vecka kära Poppins. Kramar!!

Solåkra sa...

Hej Poppins!
Det är en viktig fråga du tar upp. reklam är reklam och mina åsikter är mina åsikter...

Växthusmadam sa...

Hej och tack för kommentaren! Ja, växthus är trevligt, men rosor är inte att förakta heller!
Ha en trevlig vecka önskar Växthusmadam

Lotta 8`) sa...

Oj - nu fick jag lite ångest.... jag hade en tävlig och där vinsten var sponsrad av ett företag. Nu tycker jag själv att tidningen är kanonbra men hur uppfattas det tro? Jag har också blivit erbjuden om ännu ett lotteri, där vinsten är en gåva från ett företag - där blir jag lika konfunderad.... Hur hade du gjort, du som är klok som en uggla ? Annars tänkvärt det du skriver..... *tänker så det knakar*. Ha det gott, `8`)

Randi sa...

Ett jätte-bra initiativ! Du får mig verkligen att reagera. Visst har jag skrivit om en del butiker och tipsat om besöksvärda platser, men jag har aldrig fått några erbjudanden om sponsring och därför aldrig funderat över detta. Självklart vill jag behålla min blogg fri från både sponsring och reklam.
Kram Randi

Annika Christensen sa...

Detta var ett bra inlägg tycker jag.
Har också fått förfrågningar om detta men tackat nej.
Har även tagit bort mina goggel annonser för som du säger så blir det mera personligt utan.
Skall titta innehållsdeklartionen en gång till.
Ha det gott
Annika

Trolda sa...

Poppins fina blogg skulle liksom inte vara den samma med sponsrad reklam...Däremot tar vi väl alla tacksamt emot trivsamma TIPS från den trivsamma Bloggerskan själv där Hon varit och botaniserat och fyndat, och får vi senare dessutom se de oftast vackra sakerna i Hennes HEM blir vi extra glada.....;-) För egen del hade det inte heller varit samma känsla att blogga med vissheten om att jag gör det för ANDRAS inkomster och behov...Min blogg är MIN och åsikterna och ämnena görs med fri vilja och med GLÄDJE! =D Det skall vara ROLIGT att blogga och att besöka Blogg-Vänner =D

Trolda - Kramar =D

Min Skattkammare sa...

Hej igen Poppins! :o)
Jag har varit ute på nätet och drömt mig bort till England. Jag hade väl hoppats på ett mirakel, ja alltså att du hade hittat en jättebillig resa som jag missat!;o) De ligger ju i ungefär samma prisklass, men jag tror ändå att det är värt det. Nu gäller det att spara, och under tiden titta på engelska trädgårdar som visas på tvåan!
Jag gör reklam för min butik, men några stålar har jag inte sett! Kanske man kan söka bidrag? ;o)
Tack för att du tog dig tid med att skicka mig en hälsning, och så önskar jag dig en fantastisk resa! Det ska bli spännande att se dina vackra fotografier sen, för det blir det väl?
Ha det gott!
Kram Kicki

Annalunda sa...

Poppins hej!

Nja, jag får nog göra dig besviken... men visst har du rätt... det är nog slutmålet! :)

Klokt initativ med innehållsdeklaration... Ja Googleannonserna hade jag ju som du vet av en god anledning...men de försvann snabbt... har också blivit erbjuden sponsring och jag kan tycka att det är ok om jag själv står för det... d v s om jag själv hade köpt och tyckt om varan. Ärlighet är ju A och O...för mig en självklarhet. Men så är jag ju lite blåögd... :)

Stor kram till dig min kloka vän!
(Jag ska hålla er på sträckbänken lite till... det är så mycket som inte är klart ännu. Men du kommer nog att få en förfrågan från mig)

Viola sa...

Hejsan, kloka ord från dig...har nog själv varit fundersam över alla som har tävlingar och så ska man först gå in i olika butiker för att få vara med på utlottningen....och om man dessutom får betalt för att saluföra en vara, nja....hoppas du får en bra dag, här har det snöat och mer ska det komma, förstår inte vad vintern har kommit till mig för när den inte visat sig förut, vill ju ha vår....kram

Fru Ekeby sa...

Mycket trevlig blogg du har - och vilka trädgårdsbilder! Helt underbara! Hälsningar från Fru Ekeby.

Ninni sa...

Vilket bra initiativ! Visserligen så har jag inte mycket som kan uppfattas som reklam på min blogg och ärligt talat så har jag aldrig ens tänkt tanken att någon kunde tro att det var något annat än mina egna åsikter som jag förde fram. Lite blåögt kanske...
Men jag kopierar dig om du inte har något emot det:)
Är själv så trött på bloggar med reklam och annonser.
Må så gott!

Jeanette sa...

Jag har hängt på o har gjort inlägg om detta.
Bra för alla att veta!

Jeanette