Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

tisdag 10 mars 2009

Buns of steel

Camilla Plum, photo from svt.se
Jag måste börja baka matbröd igen! Efter att ha sett ett avsnitt av Bullar av stål (vilken underbar titel) på svt blev jag inspirerad. Nu gäller det bara att ta sig tiden till att göra det också – inte bara drömma om att mumsa på gott bröd. Hemmabakat smakar inte bara bättre, det är ju nyttigare och mycket billigare än ”köpebröd”.

Bullar av stål leds av den mysiga danskan Camilla Plum. Hon verkar vara motsatsen till Nigella Lawson, Leila och andra stylade matkockar. I stället är hon ett härligt alternativ som lever som hon lär: ekologiskt och återvinning. Tyvärr har jag missat två av programmen i serien men jag kommer att följa de återstående tre. I det avsnittet jag såg berättade Camilla om olika sätt att jäsa bröd och visade hur man bakar bl a grova ciabatta och hur man gör surdeg. Nu vet jag att matbrödsdeg ska vara nästan flytande och att man i Italien ofta bakar med två degar – en som står över natten och en som sedan blandas i den första.

I have to start baking bread again! I got inspired after I looking at Buns of steel (what a great name) on telly. But now I have to find the time to do it – not just dream about yummie breads. Home baked breads not only taste delicious, they are healthier and much cheaper.

The show is presented by the nice Danish Camilla Plum. She seems to be the opposite to Nigella Lawson and other super styled chefs. Instead she is an alternative to them and she lives the way she teaches: ecological and recycling. Sadly enough I missed two of her programmes but I will not miss the three that are left. In the latest she talked about different ways of fermenting and showed how to bake ciabatta and how to make your own leaven. And now I know that a dough should be light and nearly liquid and that in Italy you often have two doughs – one that will rest over night and another one that you mix into the first one.

23 kommentarer:

Karin A sa...

Det är ett härligt program men tyvärr har jag missat alla utom just det du nämner. :) Gillar hennes naturlighet både vad gäller innehållet i det hon bakar och i köket. Jag skulle också vilja baka mer bröd. Planerar man behöver det ju inte ta så mycket tid.

Ha en fortsatt bra vecka! Kram Karin

Tingeltangel sa...

Det låter som ett underbart program. Jag förstår inte hur jag kunnat missa detta. Jag har blivit totalt bakfrälst och försöker träna mig till att kunna baka det perfekta surdegsbrödet. Det är urkul att experimentera med surdegar, levain och poolish. Ännu så länge blir dock varannat bak hyggligt och varannat ganska trist. I kväll har jag dock bakat med köpt jäst. Kände att baksjälvförtroendet behövde det. Och familjen behövde nog också det för att inte svälta ihjäl. Kram.

Hanneles paradis sa...

Det är så avkopplande att baka,
kram.

Anonym sa...

Jag har totalt missat det! Hennes trädgårdsprogram brukade jag se på. De var så inspirerande!:D Måste komma ihåg "Buns of steel" nästa vecka...
Kram Busan

kullervilla sa...

Vilket härligt program, har missat det helt. Hoppas kunna se nästa program.
Alltid roligt med en massa nya tips och idéer.
Kramiz//kullervilla

Njut i din trädgård sa...

det dröjer nog tills att jag bakar eget bröd - fast jag skulle nog vilja, MEN jag har faktiskt börjat unna mig att gå och köpa nybakt ibland, istället för en plastad limpa - sååå gott

ska kika på dina bilder som du säljer nu, sen är det bingen
natti natti

Terri sa...

She sounds so interesting. I love people like this, who are not fancy but fascinating...

I would love to learn to make bread. My aunt is a wonderful baker and taught me once but without practice and lots of experience I think it isn't so easy!

xo Terri

Viola sa...

Har missat denna serie, tyvärr hinner jag inte se mkt under veckorna utan det blir i helgen, och baka det finns det inte tid över itll dessvärre så det blir att utnyttja de lokala bagerierna som är räddningen för att vi ska få gott matbröd, hoppas du får en bra dag, KRAM

Trolda sa...

Härligt med lata söndagar inomhus i regn o rusk-väder...=D Och visst blir man imponerad o sugen på att baka när man ser dessa duktiga männsikor "slänga ihop" en deg...Men jag måste tyvärr säga det att jag ÄTER hellre än BAKAR...;-) Ha en härlig onsdag!

Trolda - kramar =D

Moas sa...

Hmm.. så gott med bakebröd, jag har nog sett henne i någon annan serie där hon lade in olika grönsaker i lag.. och så gjorde hon salsor av olika slag. Mums.. Man blir som sagt sugen och inspirerad av allt "fint och riktigt" man möts av.. både mat och handarbete.. bara tiden som ska räcka till också men där gäller väl att prioritera rätt eller hur?.. kram på dig/Monica

Anonym sa...

Vilken härlig blogg du har!!! Å vackra bilder...!!!! Inspirationen flödar fritt.
Jag har också kommit fram till att man borde baka sitt bröd. Men det är ju inte så himla lätt att få till det..som man kan tro. Attans att jag missat de här tv-programmen du nämner, de verkar ju kanon!! Börjar vara trött på de vanliga stylade och snygga mat o bakprogrammen...(med maskiner man bara sett på reklam!)
Här trivdes jag, återkommer till dej.
Gillar extra mycket att det ryms både grovbröd och princesstårta (lillabilden) i bloggen; det är inte antingen eller..utan både&ock!!!

http://rosalucia.bloggagratis.se

Inredningsbloggar sa...

Ah - det har jag helt missat det härliga programmet! Det måste jag bara se. När kommer nästa??

/ Jenny

Jeanette sa...

Visst är hon underbar!! Programmen finns på www.dr.dk/camillaplum Rejäla tag och hemmamalt mjöl. WOW varför lever vi inte alla så?

MARLENE sa...

Håller fullständigt med dej. Bakar själv ofta problemet är bara att jag sällan hinner baka i den takt det äts upp... ändå bakar jag på 2 liter vätska varje gång.
Ett jättegott bröd gjorde jag sist när jag blandade i överbliven ostsås och matvete. Kanske jag ska bjuda på lite hembakat i bloggen jag oxå så småningom.

Roses and stuff sa...

Jag har också blivit inspirerad av det programmet - är inte riktigt igång med brödbaket ännu, men det kommer!
Kram Katarina

Tulipa sa...

Det programmet har jag tänkt att jag vill se, men då tittar barnen på Bolibompa...så det krockar...Efter vad jag läst så verkar det vara ett program för mig också!Kram mariette

Lusthuset sa...

JA!!!Hon är en av mina favoriter som man kunnat avnjuta på dansk TV tidigare och SÅ BRA att SVT har köpt in denna serie och tidigare visade de ju en serie där Camilla stökar runt i sin "have". Hon är verkligen ett rekorderligt fruntimmer. Fram för sådana kvinnor!! Ha en skön kväll. Kram!
PS. Jag gillar faktiskt Leila rätt mycket,hon är som att äta en chokladpralin, medan Camilla är en god och rejäl morot.

Elin tittskåp sa...

Hejsan Poppins, nu är jag här igen. Jag har liksom du upptäckt Camilla Plum, sedan hon hade sina trädgårdsprogram, som även går i repris nu i mars. Jag gillar hennes frodiga uppenbarelse med enkla och tydliga råd. Hon är en enorm inspiration för mej och jag har liksom du börjat få tillbaka lusten att baka matbröd, har även fått till en extra stor bakplats i köket där jag förhoppningsvis ska göra storverk eller åtminstone bakverk.

Kramar och ha en fin avslutning på veckan. Birgitta

Kattfot sa...

Inget bröd är väl så gott som färskt hembakat. Det här programmet har jag missat!

Kram Catrin

Ninnie sa...

Å, det där programmet har jag missat! Jag gillar att baka, och alldeles speciellt gillar jag att baka bröd! Tyvärr blir det inte av så ofta som jag velat, för jag har inte tillräckligt med tid...Undrar om det kommer fler program?

Poppins sa...

Hej Jenny! Jag kan inte svara dig på din sida för du har inte aktiverat din profil. Men det är ju fler som vill veta när programmen sänds och det är på måndagar kl 19.30 på svt2. Repris på söndag 00.30.
hälsningar Poppins

Gardenlife sa...

Jag gillar också den här lite okonstlade inställningen....Har du sett den engelska serien på fredagskvällarna där de odlar ekologiska grönsaker.. den är i mitt tycke lite fladdrig....
/Janne

Ankan sa...

Det programmet har jag missat! Jag som älskar nyttiga hembakade bröd! Föelkte baka surdegsbröd för några månader sedan men det blev inte så bra. Har bestämt mig för att lyckas! Fram till dess får det bli köpebröd...