Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 20 mars 2009

Lost in Music

Härom dagen kom mannen hem med en gammal 80-talsklassiker i remixad version: Orchestral Manoeuvres in the Dark (OMD) - Dazzle Ships. När vi lyssnade på den slog det mig plötsligt: Det här är ju Lost-musik!

Jag antar att det är fler än jag som följer Lost, TV-serien om de överlevande från en flygplanskrasch som hamnar på en mystisk ö någonstans mellan Australien och Amerika. OMDs skiva beskriver perfekt stämningen i serien: synthar, gamla radiosändningar, konstiga elektriska apparater och en ödslig nostalgisk känsla. Om ni kikar in på Amazon kan ni lyssna på spåren.

Jag lyssnade väl inte så jättemycket på OMD på 80-talet men de har gjort två favoritlåtar: Joan of Arc (Maid of Orleans) och Enola Gay. Jeanne d'Arcs livsöde slutar aldrig att fascinera mig. Enola Gay var namnet på flygplanet som släppte bomben över Hiroshima. Den videon har jag inte hittat, men om ni vill höra Joan of Arc (från 1982, en romantisk medeltidainspirerad video) kan ni se den här ovanför. Klicka på bilden längst till vänster.

The other day the husband brought home an old record from the 1980's, now remastered: Orchestral Manoeuvres in the Dark (OMD) - Dazzle ships. When we were listening to it I realized that this must be Lost music!

I guess I am not the only one that follow Lost, the TV drama about the survivors from a plane crash that land on a mystery island somewhere between Australia and America. The record of OMD describes the atmosphere of the island perfectly: synthesizers, old radio transmittings, weird electrical equipment and a dreary nostalgic feeling. If you pop into Amazon you can listen to the sound tracks.

I did not listen a lot to OMD on the 80's but they have done two favourite songs: Joan of Arc (Maid of Orleans) and Enola Gay. The life of Joan of Arc never stops to fascinate me. Enola Gay was the name of the plane that fell the bomb over Hiroshima. I have not found the video to that song, but if you want to listen to Joan of Arc (from 1982, a romantic Medieval inspired video) you can take a look above. Click on the picture to the left.

7 kommentarer:

Lilla Eken sa...

Hmm... följer inte Lost längre, men den där skivan hade jag ju!! Fast det hade jag totalt glömt tills nu! Minns att jag också gillade Joan of Arc låten, men inte hur den låter. Måste gå in och lyssna på videon. Kul!

Ha en trevlig helg! :-)
/I.

Lily of the valley sa...

Härligt:D))))) OMD tillhör en av mina gamla favoriter! Har inte re-mixen men orginalet:D
Ser inte Lost längre...
Kram Lily

rosenskära sa...

Jag har aldrig varit någon finsmakare/konnnäsör när det kommer till musik, bara njutit av den musik som berör både kropp och själ ofta soulmusik och/eller stråkar, min mesta ståpälslåt är Bittersweet Symphony med the Verve, stråkarna i introt är helt fantastiska!

Ha en riktigt fin helg nu Poppins, här i Nordvästra Skåne blåser det snålkallt men termometern höll sig tack och lov på övre skalan!

Kram/L

Annika Christensen sa...

När det gäller TV är jag helt lost.
Där missar jag allt.
Sätter jag mig framför TV så somnar jag.
Ha det gott
fast idag är det trist väder tycker jag.Iallafall här.
Kram
Annika

Ledighetsparadiset Solåkra sa...

Poppins, vilken härlig nostalgi att få höra OMD igen. Jag var syntare på 80-talet med jättekort snaggat hår och lång färgad lugg (ibland blond, ibland röd ibland svart) - och fläta i nacken hade jag också ett tag minns jag. Förstår att ni kommer att svänga med armarna i takt till musiken i helgen ;-)

Karin A sa...

Musik är ofta förknippat med så många minnen! Jag har faktiskt aldrig sett Lost men jag har förstått att det är bra och känner många som följer det slaviskt. :)

Ha en skön helg! Kram Karin

Trolda sa...

Jag lyssnade lite på OMD i min ungdom och när man hör musik från den tiden får man alltid minnen därifrån...Jag följer dock inte serien så kan inte relatera till den...Ha en härlig söndag och KRAMAR =D

Trolda - godmorgon!