Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 15 mars 2009

Rejoice of the week

LJUSET Dagarna har förstås blivit längre för varje dag sedan jul, men det var först i den här veckan som jag riktigt, riktigt kände att ljuset äntligen har kommit. När jag vaknar på morgonen är det faktiskt inte beckmörkt och när jag gick hem från jobbet halv sex i onsdags så lyste några solstrålar fortfarande! Skatorna håller på att renovera sitt bo i trädet utanför och vintergäcken kikar blygt fram i rabatten. Själv utnyttjar jag ljuset för att kunna ta foton på kvällarna - som de här på en av mina rosa tulpaner.

Trots lite bakslag med snö i torsdags och nattfrost, är ändå våren här för att stanna. Nu blir det bara bättre och bättre för varje dag!

THE LIGHT The days have of course growned longer for every day since Christmas but it was this week I really, really felt that the light at last has arrived. In my part of the world the days are short in winter and it gets dark around three o'clock. In summertime it is the opposite - we have long light evenings. In the north of Sweden it will never turn dark in the middle of the summer. I am so glad that I can take photos in the evenings now when it is lighter - like these on my pink tulip.

Even thought snow one Thursday and night frost, the spring is here to stay. The magpies are renovating their nest in the tree outside and the Eranthis is growing in my border. From now on it will just be better for every day!

20 kommentarer:

Årstiden sa...

Hej
Det är inte bara fåglarna som bygger även jag har vaknat till liv och "mulltarmen" gör sig hörd. Vill så gärna gräva nu men har fortfarande vitt utanför. Men snaaaaart så!!

kram

Rosenvit sa...

Ja nu är det vår på allvar. HÄRLIGT!
Dina bilder genomsyrar ljuset du skriver om. GLÄDJE!

Må väl i våren!
Anna

Marina sa...

Idag är det kallare än jag ahde förväntat mig men våren är helt klart här ändå. Det finns att pyssla med inne också när händerna blir för stela av kylan ute. Kram!

Bruno och Mig sa...

Hejsan!

Solen skiner på oss här i Dalarna i dag också. Härligt! Jag ska snart ut på en ridtur i det vackra vädret. Fåglarna kvittrar och det droppar från taken. Dock ligger ett tungt täcke snö på marken. Kung Bore är seg i år.

Underbara bilder du visar!

Ha en bra söndag.
Kramar L

Mamma C sa...

Här hänger regnet i luften men våren är på G. Fina bilder. Ha en skön söndag.
Kram mamma C

Viola sa...

Visst har man vaknat till liv och även naturen, men idag är jag less, det skulle bli sol men så klart inte här, grått och regnat lite, är jag förvånad....kram

Randi sa...

Håller faktiskt med dig...*ler*
Visst är det underbart även om jag måste tillstå att jag är besviken över att det inte blev någon sol idag - "de" lovade ju det - eller hur *snyft*.
Din bild är verkligen gnistrande och ger en riktig energikick!
Kram Randi

Trolda sa...

"Bättre och bättre dag för dag"...DET gillar vi! =D HÄRLIGA tider väntar oss!

Trolda - kramar =D

Italian Girl in Georgia ~ Suzanne MacCrone sa...

This is simply gorgeous Poppins.

Hjärtat Mitt sa...

Det är verkligen skönt med ljuset. I går var det ju underbart ute. I dag är det mest grått, i alla fall här.

Kram Mari i Marieholm

Lyst på livet sa...

JA! Det er vår og de lengre og lysere dagene gir så mye ekstra energi :-)

God søndagskveld.

Klem Torunn

Moas sa...

Visst är det så.. våren är på väg även om den kanske är lite stapplande här upp hos mig. Men allt är relativt.. andra som jag skriver hos har vinter med massa snö än.. vårt land är fantastiskt det bjuder på så skiftande väderställen. Idag har jag solat näsan mot väggen, satt t o m och drack lite kaffe, underbart.. Ha en skön vecka.. kram /Monica

Karin A sa...

Vilket otroligt bra glädjeämne! Jag kan bara instämma med dig. Vilken tur att du hinner fota om kvällarna så att vi får njuta av dina fina bilder. Hoppas helgen bjudit på något kul och vackert väder...

Kram Karin

Annika Christensen sa...

Hej!
Visst är det underbart ute just nu?
Snart är det dags att skrika vårskriket. Den lilla har jag skrikit men inte det stora.
Fin fin bild.

Ha det gott
Annika

Ingela sa...

Härligt med ljuset, både för foton och lusten att fota. Vackert och skirt med rosa tulpaner.

Ingela

Kattfot sa...

Ja det är underbart att ljuset kommit tillbaka! Helt plötsligt får man massor av ny energi. Fina bilder på din söta tulpan!

Ha en fin vecka
Kram Catrin

Lily of the valley sa...

Visst är det underbart nu! Våren är här...
Kram Lily

Tingeltangel sa...

Tänk att även tulpaner blir oändligt vackra då du fotograferar dem. Att du kan trolla med rosor visste jag men tydligen också med tulpaner.

Lilla Eken sa...

Vilken vacker tulpan!

Jag upptäckte samma sak i slutet på förra veckan. Stiga upp och faktiskt se vad som finns utanför fönstret - inte dumt alls!
(Däremot tror jag att jag ska sluta läsa bloggar från er söderöver; det där med vintergäck och snödroppar... näää, har inte sett en enda här ännu! En sån här sollös vinter börjar längtan efter något grönt ute nästan bli lite besvärande nu.)
Kram

Lusthuset sa...

Visst är det så, man bara njuter av ljuset. Har skolat om alla mina frösådda pelargoner idag och då är det riktigt skönt. Ha en skön helg kara Poppins. Kram!!