Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 29 mars 2009

Rejoice of the week

Äntligen en helg med lämpligt väder för att kunna vara ute och arbeta i trädgården. Jag har börjat att klippa våra rosor, de som står i skyddat läge har redan börjat slå ut sina blad. Det tar ungefär en vecka för mig att gå igenom alla buskrosorna, några rosor varje dag hinner jag med. Jag brukar klippa dem ganska hårt eftersom vår trädgård är liten och buskarna får inte plats om de får växa fritt. Men ju hårdare jag klipper, desto gladare verkar de bli och ger mig massvis av rosor.

I trädgården blommar nu krokus, påskliljor och de allra första ormögonen. Jag tittar och njuter!
At last a week-end with suitable weather for gardening. I have started to cut the roses, the ones that stand sheltered are already developing leaves. It takes me about a week to prune the roses, a few bushes every day. Since we have a small garden, I prune them quite hard. The bushes get to big if I let them grow. But the harder I cut, the happier they seem to be and give me lots of roses.

In the boarders are now Crocus, Daffodils and the first Omphalodes in flower. And I am really enjoying looking at them!

16 kommentarer:

Guldkant På Livet sa...

Ahhh va jag längtar efter våren när jag ser dina vackra bilder!!! Krokus och påskliljor blommar hos dig, vi skottar snö ännu ; (

Vi önskar oss en solig och varm vecka så den smälter snart, jag önskar dig en solig ny vecka också! Mari.

Mamma C sa...

Nu vill man att det ska gå snabbt med lökarna, som börjar komma upp ur backen hos mig.
Kram mamma C

Karin A sa...

Så underbart det låter med trädgårdsarbete! Vi har inte börjat med rosorna ännu men snart är det nog dags. Till nästa helg planerar jag dessutom att dra igång med ett miniprojekt i trädgården. :) Härliga vårbilder!

Kramar Karin

Annika Christensen sa...

Ja nu är det njutbart ute.
Har varit ute hela dagen och jobbat hårt och vilat hjärnan.
ha det gott
Annika

Viola sa...

Vad härligt med trädgårdsjobb, jag törs inte klippa mina rosor ännu, går efter det gamla talesättet att man int ska beskära rosor förrän björkarna har musöron...(sin blad)..så alla mina får nog vänta, önskar dig en trevlig start på veckan, kram

Trolda sa...

Åh vad härligt att kunna börja pyssla i trädgården!!! Och redan är du igång med dina vackra rosor...Pyssla nu lite extra med Charles så han blir extra fin igen till en eventuellt kommande röstning...Han är ju min Favorit...;-)

Trolda - godmorgon och kram =D

Amy Sperry Faldet sa...

What miraculous joys to witness! It a wonder everyday! Blessings.

Marina sa...

Ja, det är underbart med lite trädgårdsväder. Två lediga dagar framför mig nu så ajg hoppas på uteväder. Kram!

Rosenvit sa...

Här är det också snart dags för rosklippning. I år ska jag utöka med två nyinköp. Har inte bestämt riktigt än men det blir vita klängisar av nått slag.

Hälsningar
Anna

Jes/Vita villa vila sa...

Hej Poppins,

Nu var det ett tag sedan jag besökte dina ljuvliga blogg - tiden är lite för knapphändig :) men nu är jag här! Alltid lika roligt att besöka din jättefina sida vännen!

Kram Jes ♥

Tingeltangel sa...

Så härligt det ser ut. Det är ju inte så vansinnigt många mil emellan oss men ändå er det helt olika klimat. Här får man börja med att skotta och ösa om man skulle vilja ägna sig åt trädgårdsarbete. Men dn som väntar på något gott.... Kram.

Ingela sa...

Tufft att klippa och beskära hårt, men det lönar sig tydligen. Får prova tror jag.

Ingela

Trollmor sa...

Här är en till som tittar och njuter av dina bilder.
Så härligt det låter att få sätta fingrarna i lite trädgårdsarbete, det är som meditation.
Ha en fin vecka!
Kramar Trollmor

Merja sa...

Här börjar det våras oxå så smått. Härliga vårbilder på krokusarna. Örmögat här börjar komma upp med små små blad så blomningen dröjer ett tag till. Otroligt fin blå färg är det på den i alla fall...minns när jag ser din fina bild! Ha det

Jillsan sa...

Klart att du ska prova på att gjuta, det är så kul, enkelt och man känner sig väldigt kreativ, och roligast är när det är dags att tömma formarna och få se resultatet. Vi brukar ha en gjutardag i maj med pysselgänget, du är mer än välkommen att delta. Jag bor ca. 15 min öster om Helsingborg.
ha en skön vecka!
kram, jill

Växthusmadam sa...

Härliga vårbilder du visar! Och rosbeskärning redan nu!!! Här har inte våren kommit så långt än, jag minns inte när det senast var så här segt!!! Men den som väntar på något gott.....Ska börja pyssla lite i växthuset och fixa med min blivande pallkrageodling!
Växthusmadam