Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 16 april 2009

Artists' Open Homes during Easter

Under påskhelgen var vi ute på konstrunda i Nordvästskåne. Den här damen lapade sol i skulpturparken i Landskrona där det också fanns en samlingsutställning. Alla konstnärer som deltog i konstrundan fanns representerade med ett konstverk så det var en naturlig utgångspunkt. Av någon anledning glömde jag snart bort att fotografera men jag måste nämna några av de tio konstnärerna som vi besökte. Först ut var Kerstin Addin i Glumslöv som bjöd på abstrakt konst med underbara färger och djärva penseldrag. Bara hennes hus är värt ett besök. Detta "mini-Louisiana" ligger vid mjuka gröna backar med en fantastisk utsikt mot ön Ven. I Glumslöv bor också Mikael Liljekvist och hos honom föll jag nästan i trance över de historiskt inspirerade skulpturerna.
Söder om Ängelholm besökte vi Göran Billing och i Båstad glaskonstnären Richard Rackham. I Båstad bor även Katriona Persson vars underbara grafiska blad med keltisk inspiration tilltalade oss och vi åkte också därifrån med en liten tavla i bagaget.

During Easter we have enjoyed Artists' Open Homes in my part of Sweden. First we started with an exhibition where works of art from every artists were displayed. This was a terrific way to start our journey because we got an idea of which artist we would like to visit. Outside the art gallery the lady at the top was taking a sun bath.
The our long "tour" started and we visited about 10 different artists, some of them are mentioned above. We bought a lovely engraving by Katriona Persson.
Vi hann också med att besöka Västragård i Varalöv - en fantastisk handelsträdgård som ligger i en skånsk korsvirkesgård. Här åkte kameran fram så jag kan visa lite av allt det fina som fanns här.

We also had the time to visit Västragård i Varalöv - a fantastic garden shop that lays in an old timber farm.
Vi tog en fika i caféhörnan som är möblerad med olika begagnade möbler - alla till salu!

We had coffee in the coffee shop which is filled with old furniture - every one of them is for sale!
Jag föll för den lilla gungstolen men den fick stå kvar... så har du vägarna förbi kan du kanske fortfarande lägga rabarber på den...

I fell in love with the small rocking chair but I resisted the temptation...
...inte heller följde det söta grön/röda dragspelet med hem. Nu ångrar jag mig lite grand...

...nor did the sweet green/red accordion manage to tempt me. Now I regret not buying it...

Dagen avslutades på en uteservering i Vejbystrand. Med strålande sol och stranden precis nedanför fötterna och med utsikt över milslånga stränder och glittrande vatten, njöt vi av fisksoppa och ett glas vitt vin. En fantastisk avslutning!

The day was completed with fish soup and white wine on a restaurant with a view over glittering water and long beaches. A great final!

13 kommentarer:

Lusthuset sa...

Vi gjorde också en konstrunda på långfredagen i Båstadtrakten och på påskdagen gick färden mot Kullahalvön med Arild och Höganäs bl.a Oj så mycket det finns att se och vädret var ju ljuvligt. Jag hittade en tavla/grafiskt blad hos Eva Rex söm föreställde ett gammalt hus som jag bott mittemot. Det kunde jag bara inte låta bli. Jättetrevlig tradition tycker jag. Ha en skön kväll. Kram!!

Mamma C sa...

Vilken härlig konstrunda ni varit med om.
Kram mamma C

Rosenvit sa...

Det verkar som om det händer en massa kreativt just i denna del av Sverige.
Brukar själv åka på Trädgårdsrundan, första helgen i juni. Tack för tipset med butiken där de säljer mysprylarna, det blir nog ett besök där.

Hoppas solan skiner på dig
Amna

Lyst på livet sa...

Så masse inspirerende og energigivende du har fått med deg i påsken!
herlige bilder

Klem og god helg!
Torunn

Trolda sa...

Åh en sån ljuvlig dag ni hade med massor av inspirerande upplevelser! gillar bilderna från handelsträdgården extra mycket =D Och den rundhyltade Damen i parken där sprider glädje =D

Trolda - godmorgon! =D

kullervilla sa...

Vilken härlig tur ni har gjort.
Västragård i Varalöv får bli ett utflyktsmål när vi skall på det hållet. Ser så mysigt ut där. Gungstolen finns säkert inte kvar då… men den skulle passa utan för vår lekstuga :=))

Ha en go helg
Kramiz//kullervilla

Merja sa...

Vilken härlig dag ni haft! Cafét med allt till salu verkade ju jätte mysigt:))
Kan förstå att du gillade gungstolen. Den såg så fin ut.
Trevlig helg!

Viola sa...

Tack för alla fina tips, nästa helg bär det av till Skaune till lillesyrran, denna handelsträdgård var ju öppen på söndagar så den skulle jag kunna tänka mig att besöka...kram

Lily of the valley sa...

Va mysigt där är nu i Varalöv.
Visserligen var det det förra året också då vi avnjöt Trädgårdsrundan. Blomsterlådan och den röda stolen hade jag nog gärna köpt med hem ;-)
Kram Lily

Hannelen paratiisi sa...

Tack för fina bilderna, min kompis var där också, den kvinnan kan få flytta till min trädgård. Trevlig helg.

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Låter härligt med konstrunda i fint väder, en toppendag förstår jag.
Roligt att se interiör från handelsträdgården Västragård, får nog besöka den nästan gång jag är i Ängelholmstrakten.
Ha en bra helg. /Ingela

Maliva`s verden sa...

Her var det masse fint du,og den gyngestolen....like it:O)Go`søndag til deg fra Maliva

Annika Christensen sa...

Vilken rundtur nu har haft.
Visst är Mikael duktig. Var hos honom förra året.
Vejbystrand då var du nära trollskogen om du minns den.
Den med tallarna du vet.
Ha den bra vecka
Annika