Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 19 april 2009

Time for baking

Den här vårgröna vispskålen kunde jag inte motstå. Jag har länge letat efter en i bra skål i lämplig storlek - inte för stor och inte för liten, i porslin och med handtag. Nu hittade jag den perfekta skålen och att den dessutom var snygg gjorde mig bara gladare.
Det första jag bakade med hjälp av min skål var inte sockerkaka utan matbröd. Jag gjorde en liten deg, lät den jäsa och sedan stå i kylen över natten. På morgonen fick vi nygräddade bullar till frukost.
De gamla bakformarna är bara med för syns skull. Jag har köpt dem på loppis och jag har inte tänkt baka i dem. Men söta är de!
I could not resist this lovely spring green bowl! For a long time I have wanted to have a bowl in the right size - not to big or to small, made of china and with a handle on it. Now I have found the perfect bowl and that it looks great just made me even more happy.
The small baking tins are just for decoration. I found them on a flea market and I will not use them for baking cakes. But they look sweet!
The first time I used my bowl was not for baking cakes, no, I made bread. I did a small dough and let it rise and then put it in the fridge over night. Next morning we had fresh buns for breakfast.

19 kommentarer:

Trollmor sa...

Helt ljuvlig vispskål.
Rent ögongodis på väg mot själva bakverket :-)
Vilken fin header du har.
Önskar dig en skön söndagskväll.
Kramar Trollmor

Lusthuset sa...

Det låter ju inte helt fel och skålen är ju jättefin...inspirerar verkligen till bakning. Jag har länge letat på loppis efter gamla bakformar för t.ex sockerkaka och som dekoration. Det är härlig känsla i nya vackra saker och gamla charmiga. Ha en skön vecka, men usch vad det var kallt idag. Kram!!

Mamma C sa...

Jättfin skål du köpt och sådana där formar har jag från min farmor i skåpet. Jag vet att hon bakade ofta i dom.
Kram Mamma C

Hem och Harmoni Marie sa...

Vilken fin vispskål! FÖrstår att du är nöjd...

Önskar dig en ny skön vecka! Kram Marie

Kattfot sa...

Underbar skål och härligt grön färg, förstår att du är nöjd med den!
Kram Catrin

Viola sa...

En himla vacker och fin ny hader du fått på din sida. En ljuvlig vårgrön bakskål, vem skulle inte vilja vispa ihop en sockerkaka i denna, hoppas din helg varit bra, kram

Such a Wondrous Place this Faery Space sa...

What a treasure! Blessings.

Lena Kristina sa...

Mmmm, den skålen var inte dum du. Jag såg även ett recept på Hem och lyckas sida så nu blir jag riktigt sugen på att baka :)

Ha en bra vecka

Kram Lena

Terri sa...

Hi Poppins, hope you are well. I love the pretty new bowl. Big hug and thanks for all your kind words on my blog. Been missing everyone. : )

xo Terri

Merja sa...

Gillade också den gröna färgen:)

Signes vind sa...

Har också letat efter en fin vispskål - men har dålig plats i skåpen tycker min man. Din är jättefin och praktisk verkar den vara.
Tar gärna receptet på det goda brödet ;-)
Kram ha en skön vecka/ Lotta på Signes vind

Guldkant På Livet sa...

Vilket härligt inlägg, kan nästan känna den nybakta doften geneom skärmen! Jättefin skål, jag älskar den där grönfärgen! Mari.

Lallis - liv och leverne sa...

Men du vad läcker skålen är:)Ha en fin kväll.
Kram Lallis

Monica/Moa sa...

En görsnygg skål.. nytillverkad?.. skulle gärna ha en sån själv.. vilken fröjd att baka i en sån kan jag tänka.. *ler*. Snygg header du har gjort dig.. vårigt och fint.. Kram /Monica

Lily of the valley sa...

Så fint du har gjort om på bloggen! Underbar header!
På tal om det....en ljuvlig skål du köpt!
kram Lily

Hjärtat Mitt sa...

Vilken vacker skål!
Det måste bli lite extra roligt att baka när man har så vackra saker.

Vilket väder vi har haft i dag. Var ute till 20.00, och det var fortfarande skönt :)

Jag har aldrig varit på konstrundan, vare sig i NV Skåne eller Österlen. Men efter att ha läst ditt inlägg och hört en arbetskamrat berätta, så förstår jag att jag måste prova på det någon gång.

Som jag kände igen det mesta i ditt nostalgi inlägg :)
Vilken utveckling det har varit.
Kul att läsa dina minnen och komma i håg.

Kram Mari i Marieholm

Mer av allt sa...

Jättefin skål du köpt! Jag kände så igen mig i din beskrivning av vår uppväxt med kalasbyxor och allt.

Ha en bra vecka!

Karin A sa...

Vilken läcker grön färg och fin skål! Med den kommer det bli ännu mer roligt att baka. :) Söta bakformar också, perfekta som ljuskoppar också.

Kram!

Jessica sa...

Vilken fin skål! Var har du köpt den?