Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 31 maj 2009

Sarum

Ett besök på Salisbury plain kan man ju inte missa när man är i Sydengland. Här finns så mycket av historia samlat. En av de viktigaste platserna är Stonehenge och det är intressant att få se "stenhögen" på nära håll. När man kommer åkande på motorvägen (som går precis intill), ser det nämligen mest ut som en samling med stenar. Men när man sedan sakta kommer gåendes, blir de plötsligt väldigt imponerande och den unika stämningen som finns på platsen griper tag i en.
A visit to Salisbury plain is something you can not miss when you are travelling in the south of England. Here is so much of Britain's history. One of the most important spots is Stonehenge and it is very interesting to see "the pile of stones" at close. When you pass them on the motorway (which runs just beside) they just look like that but when you slowly approach them by foot, they suddenly look very impressive and the special atmosphere of the place strikes you.
Inte långt ifrån Stonehenge ligger den charmiga staden Salisbury med sin vackra katedral, medeltida bebyggelse och floden Avon. Katedralen är yngre än den i Canterbury och mer enhetlig i stil. Jag fastnade mest för de roliga ansikten på fasaden, gargoyles. De fungerar som vattenkastare för regnvatten men har utformats väldigt individuellt.
Not far from Stonehenge is the charming town of Salisbury with the cathedral, medieval houses and the river Avon. The cathedral is not as old as the one in Canterbury and more uniform in style. I fell for the funny faces on the facade, gargoyles. They function as waterspouts for rain water but every one has its own individual look. Intill Salisbury ligger resterna av Old Sarum på en stor gräsplatå. Sarum var föregångare till Salisbury, på 1200-talet bestämde man sig för att flytta staden till New Sarum, d v s Salisbury. Om man vill veta mer, kan jag rekommendera romanen Sarum av Edward Rutherfurd - en riktig tegelsten. Här får man följa utvecklingen i Sarum genom fem släkter. Det börjar redan på istiden och går fram till modern tid och man får läsa om byggandet av Stonehenge, New Sarum och katedralen. (Jag tänker på er, kära medresenärer från Blekinge - tror ni skulle gilla boken! Hoppas ni läser det här)
Next to Salisbury lay the remainings of Old Sarum on a great grass plateau. Sarum was the predecessor to Salisbury, in the 13th century they decided to move the town to New Sarum, or Salisbury. If you want to know more, I recommend to read the novel Sarum by Edward Rutherfurd. Through the story about five families you will follow the development of Sarum. It starts with the ice age and ends in modern time and you will read about the building of Stonehenge, New Sarum and the cathedral.
Våra inköp från Sarum: en pläd och en bok
What we bought in Sarum: a rug and a book.

11 kommentarer:

Slottsträdgårdsmästaren sa...

Wow...Stonehenge skulle jag gärna vilja se.

Elisa Day sa...

Vad intressant! Tack för att du delar med dig. Dom där gubbarna är ju helt fantastiska

rosenskära sa...

Historiens vingslag... Jag förstår att amerikanerna, med sin i sammanhanget korta historia, blir som galna när de kommer till Europa...

A propå stensättningar har vi bestämt att vi ska ta oss ner till Ale stenar i sommar, inte riktigt Stonehenge men ändå...

Kram/Lena

Ingela sa...

Vilken resa! Sissinghurst är ett drömresemål och stonhenge har ju en viss dragningskraft.

Ingela

Jillsan sa...

Vilken härlig resa detta måste vara, vilak härliga ansikten på katedralen, läckert!
tack för att du delar med dig av allt detta.
Ha det gott!

Solåkra sa...

Din resa verkar helt fantastisk. så kul att få hänga med så här på avstånd...

Lily of the valley sa...

"Stenhögen" är fascinerande. Den skulle jag också vilja se...och katedralen....Den vackraste jag sett!(Har sett vackrare gubbar förståss ;-)
Ha de gott
Hälsa Kapten Haddock
Kram Lily

Hjärtat Mitt sa...

Oj, vilken härlig resa ni har gjort! Vilka ställen ni har besökt!
Jag kan verkligen tänka mig att Stonehenge är imponerade. Jag tycker att det räcker med Ales stenar, för att jag ska känna vördnad för tider som varit.
Och Canterbury, vilka härliga hus, och katedralen....
Jag gillar speciellt den första bilden med katedralen i bakgrunden.
Tack för att du visar oss din resa.

kram Mari

Trolda sa...

När DU är på resa kära Poppins blir det liksom att man reser själv också...- så ut och rör på Dig MER tack...;-) Det är så härligt att få ta del av dina vackra bilder och dina spännande historier däromkring =D Och vad trevligt för Dig att se fler Gargoyles, så den i Din trädgård får lite visuellt sällskap...;-) Och Stonehenge fascinerar helt klart, kan tänka mig att man faktiskt KÄNNER mycket där...historiens vingslag och även lite annat...:)

Trolda - godmorgon och kram =D

Britt sa...

Det skulle jag verkligen vilja se. Ha det bra//Britt

Terri sa...

Gorgeous - I am so terribly jealous! : )

Delighted for you actually! Terri xoxo