Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

måndag 25 maj 2009

A visit to Sissinghurst

Jag är hemma efter en tripp till södra England. Det var en resa fylld av upplevelser och synintryck. Ett av de starkaste intrycken gjorde parken på Sissinghurst Castle - jag är så glad att jag fick tillfälle att besöka denna vackra trädgård.
I am home again after travelling in the south of England. This was a trip full of experiences and sights. One of the strongest impressions was the park at Sissinghurst Castle - I am so glad that I got the chance to visit this lovely garden.
Egendomen köptes 1930 av Harold Nicholson och Vita Sackville-West. Han var diplomat och författare, hon poet och trädgårdsexpert. De levde i ett mycket frigjort äktenskap och hade många förhållanden med personer av båda könen. En av Vitas mest kända älskarinnor var författaren Virginia Woolf. Sonen Nigel Nicholson har berättat om sina föräldrars passionerade och stormiga äktenskap i boken "Porträtt av ett äktenskap".
The estate was purchased in 1930 by Harold Nicholson and Vita Sackville-West. He was a diplomat and writer, she a poet and expert of gardening. They lived in an open marriage and had love affairs with persons from both sexes. One of Vita's most well known lovers was the writer Virginia Woolf. The son Nigel Nicholson has described his parents passionate and stormy marriage in the book "Portrait of a Marriage".
Sissinghurst är ett gammalt gods som härstammar från medeltiden. När paret Nicholson köpte huset hade det förfallit i trehundra år och det fanns mycket att göra. Tillsammans skapade de en vacker trädgård med historiska förtecken.

Egentligen är trädgården inte speciellt stor men den är uppdelad i många olika rum vilket gör att den känns större. Det finns hela tiden något nytt att upptäcka bakom nästa mur eller häck. Tack vare Vitas kunskaper om trädgård, växte ett paradis upp kring de gamla byggnaderna. Ett av de mest kända "rummen" är Vitas vita trädgård. Hade vi kommit någon vecka senare hade de vita rosorna varit i full blom men nu kunde vi istället njuta av det vackra vita blåregnet (Wisteria).
Sissinghurst is an old estate from the Middle Ages. When the Nicholsons purchased the house it was in decay since three hundred years and there were a lot to do. Together they created a lovely garden with historical interest.

The garden is really not very large but since it is split up in many rooms it feels larger. There is always something new to experience behind a wall or a hedge. Thanks to Vita's knowledge in gardening a paradise was created round the old buildings. One of the most well known garden rooms is Vita's white garden. If we hade visited a week or two later, the white roses had been in full flowering but instead we could enjoy the white Wisteria
.
Blått blåregn fanns förstås också, här intill kryddträdgården.

Of course there was blue Wisteria also, here by the Herb garden.
Överallt fanns vackra murar med rabatter eller klängväxter. Man kan försöka föreställa sig hur det ser ut i rabatterna om någon månad när det är högsommar.
There were beautiful walls with borders or climbing plants. You could try to imagine how the borders will look in a few months when it is full summer.
En gul klätterros och en rosa klematis omringar ingången till tornet som var Vitas skrivarlya. Ingen fick störa henne här när hon arbetade.

A yellow rose climber and a pink clematis are surrounding the entrance to the tower that was Vita's studio. No one was allowed to visit her while she was working. Azaleor och rhododendron blommade i vackra gula och orangea färger.

Azaleans and rhododendrons in lovely yellow and orange colours.
Jättevallmo i gammelrosa färg.

Giant poppy in pink.
Lila tulpaner som sjunger på sista versen. Men visst är de väl nästan vackrast då?

Purple tulips that are fading. But are they not most lovely then?
Härlig blå ceanothus. Är det någon som vet vad den heter på svenska?

A fantastic blue Ceanothus.
Trädgårdsmästarna måste ha mycket att göra och en liten paus tycker jag de gör sig förtjänta av. Och de lämnar ett sött "stilleben" på gräsmattan medan de dricker te.

The gardeners must be busy all day and need a break. They leave a sweet "still life" on the lawn while they have their tea.
Sissinghurst är full av vackra detaljer. Här kommer några.

Sissinghurst is filled with lovely details. Here I show you some of them:
Till Sissinghurst kommer jag fler gånger. Det är jag övertygad om. Nu har jag fått se trädgården i försommarskrud men nästa gång vill jag komma när rosorna blommar. Och sedan när rabatterna är som vackrast i juli. Och när trädgården visar upp sitt mogna ansikte i augusti/september. På återseende, kära Sissinghurst.

I will return to Sissinghurst. I am convinced about that. Now I have seen the garden in early summer but next time I will visit when the roses are flowering. And then in July when the borders are most beautiful. And in August/September when the garden is going towards autumn. Au revoir, dear Sissinghurst.

25 kommentarer:

Tingeltangel sa...

Åh, är det där du har varit! Jag har saknat dig och gissade att du var på resa.... Vilken helt ljuvlig trädgård. Jag kan tänka mig att det var alldeles underbart att vara där. Tack för att vi får se alla dina fantastiska bilder från trädgården. De är så vackra.

Maliva`s verden sa...

Oh så vakkert reisebrev du viser..Skjønner godt at du tar veien dit igjen..Jeg har også flere reisebrev gående denne uka..fra vår tur til Paris...Dit vil jeg tilbake..hi-hi.Klem fra Maliva

rosenskära sa...

Välkommen tillbaka Poppins!

Vad glad jag blir att få se live-bilder från denna underbara trädgård! Sedan jag publicerade inlägget om trädgårdsresan till
bl a Sissinghurst, lånade jag en bok om trädgården på biblioteket. Jag kände direkt att jag någon gång måste ta mig dit!

Och visst är det så i riktigt bra trädgårdar, man måste uppleva dem under både vår, sommar och höst!

Kramar/Lena

Roses and stuff sa...

Ett besök på Sissinghurst står på min önskelista. -Tack för titten, härliga bilder!
Ceanothus heter Blå säckbuske på svenska, tror jag. Den blommade överdådigt i London i helgen.

Katarina

Die Rabenfrau sa...

Thanks for these beautiful photos. I was there two years ago and I liked the garden with all these roses. The white garden was in full bloom then!
Hugs
Rabenfrau

Italian Girl in Georgia ~ Suzanne MacCrone sa...

Hi Poppins,

Wow...I just took a mini vacation. What a beautiful place and you captured it beautifully.

Ciao bella,
Suzanne

Lena Kristina sa...

Dear Poppins!

Det var underbara njutbilder som du visar. Sissinghurst är ju ett ställe som jag sett många repotage, speciellt den vita trädgården. Dit vill jag komma någon gång. Jag ska vara i England flera veckor nästa sommar, så vi får väl se.....

Under tiden glädjs jag åt dina bilder och jag kan lova att min vita rabatt är liiite mindre än den på Sissinghurst

Kram Lena

Jillsan sa...

Vilka underbara bilder! Vill ju bara dit!!! Helt fantastiskt, detta är numera uppskrivit på min önskelista över resmål, hmmm...gubben kan ju titta på fotboll och jag åker till trädgårdar, England here we come!
Oh... kan inte släppa det...så mycket vackert..och vilka bilder du har tagit, vad du är duktig på att fotografera!

Such a Wondrous Place this Faery Space sa...

What a line of glory! These posts make me want to travel! Blessings from Amy

Karin A sa...

Välkommen hem från England! :) Ni verkar ju ha haft en underbar resa och tänk att få besöka Sissinghurst. Det finns med på min "lista" också. Härliga bilder från en fantastisk miljö. Jag förstår att du vill återvända. Vad såg ni mer i England? Chelsea garden show? :) Ha en härlig vecka!

Kram Karin

Hjärtat Mitt sa...

Nä nu blev jag inte alls avundsjuk :)
Skojar....
Så roligt att ha fått se den trädgården live. Det måste ha varit underbart.
Tack för alla vackra bilder.
Fick du med dig något hem?

Kram Mari

Merja sa...

Vilken underbar plats du besökt. Tack för alla visade och fina fotografier du tagit!!
Måste skriva upp stället. För det vore roligt att komma dit och se allt själv ngongång:)

Trollmor sa...

Vilken härlig upplevelse!
Tänk att få strosa omkring där.
Tack för att du tar oss med och visar dina vackra bilder.
Kramar Trollmor

Malin sa...

Åh du har varit där! Hänger en bild här hos mig - en bild lite ovanifrån - Där ser man just att det inte är en stor trädgård men indelningen av rummen blir tydlig...Dessa stenmurar är så vackra till växterna och speciellt rosorna...Tänker att med ditt intresse för rosor så måste detta vara rena paradiset att få komma till...Så härliga bilder...

Kram från Malin

EVA AGNES sa...

Vilken underbar resa till Sissinhurst du har gjort. Hade gärna åkt dit också men är inte så intresserad av min trädgård längre....hmmmmm

Helt underbara herrkläder också. Gick dit och tittade igenom sortimentet.
Kramar Eva Agnes

Slottsträdgårdsmästaren sa...

Ser helt underbart ut..gissa vem som är avundsjuk?

Anonym sa...

Underbart inlägg :D Vilka fönster och Wisterian...WoW
Love Lily

Viola sa...

Vilket underbart inlägg, tack för att du delade med dig,,,jag föll för det vita rummet...så många ljuvliga bilder att få njuta till, KRAM

Monica/Moa sa...

Åh.. herre gud, lyckliga du som varit där. Det är ett ställe som jag bara måste komma till, tack snälla du för alla vackra bilder.. känns nästan som varit med.. ha en skön kväll..kram/Moa

Britt sa...

Oj den hamnade på min måste göra lista. Så fint. Ha det bra//Britt

Trolda sa...

För ett tag sen läste jag en kommentar från dig hos Lily...Texten var "utan prickar" över vissa vokaler och jag tänkte i mitt stilla sinne att "var är Hon NU då...denna lilla Resenär med smak för Livets goda"...;-) Och JODÅ, Damen VAR på tur...=D UNDERBARA VACKRA bilder!!!! Jag blir så sugen att resa dit! Och på något vis känns det som om Du bara passar in alldeles UTMÄRKT i dessa miljöer! HÄRLIGT! =D

Trolda - kramar =D

Lella sa...

Hej igen, äntligen har jag hittat tillbaka till bloggvärlden :o)
Vilken fantastisk resa du har varit på. Såg bilden på blåregnet och blir grön, min planta är ca 1 meter hög och än så länge både blad- och blomfri....
Nu ska jag läsa lite mer,
Tjing

Karin Lindström sa...

Hej kära Poppins!

Åh, har ni varit iväg på er resa nu! Så vackert det är på alla bilderna. Nu känns det som om jag också varit iväg på en liten tripp. Det är härligt att få drömma sig bort en stund ibland!

Ha en skön helg!

Varmaste kramarna
Karin

Tulipa sa...

Åååh vilken resa ni varit på!
Tillhör ju ett av drömresemålen!

Tack för fiiina bilder!!
Trevlig helg!

Kram Mariette

Solåkra sa...

Men så underbart vackert... Dit vill jag också åka. har inte varit inne på din blogg på ett litet tag... Har saknat den. Så skönt att få läsa i kapp...