Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 4 juni 2009

At the end of the world

Nej, det var ju inte riktigt världens ände som vi besökte i Cornwall, men i alla fall Land's End - Englands spets ut i Atlanten, så långt västerut man kan komma. Utanför finns bara Scillyöarna, därefter finns bara vatten, vatten och vatten i evighet.

Kring Land's End är det uppbyggt ett litet område med butiker, café och olika attraktioner. Det sistnämnda lockade oss inte särskilt mycket, så vi besökte aldrig The Last Labyrinth eller Dr Who men däremot kikade vi på utställningen The End to End Story. Där visade man olika knasiga sätt som människor tagit sig från Land's End till John o' Groats i Skottland (Den nordligaste orten på brittiska huvudön).
No, it was not really the end of the world we visited in Cornwall, no, it was Land's End - England's most westly point in the Atlantic. After Land's End are only the Scilly Islands and then water, water and water.

By Land's End is small area of shops, coffee houses and attractions. We were not tempted by the attractions so we did not visit The Last Labyrinth or Dr Who but we did pop into the exhibition The End to End Story. Here we could look at all the crazy ways there are to travel between Land's End and John o' Groats in Scotland (the most northern town on the British mainland).
Utsiken var formidabel men som det blåste! Kan ni se Poppins flyga iväg likt Mary Poppins? Vilken tur att jag inte hade paraply med mig.
The view was magnificent but it was blowing terrible. Can you se Poppins fly away like Mary Poppins? Luckely I did not have my umbrella with me.
Vi besökte även den lilla orten St Ives norr om Land's End. Man måste parkera högt ovanför staden och sedan ta en liten matarbuss ner genom de smala trånga gränderna till själva centrum. Eftersom St Ives skjuter ut i havet finns det strand på två sidor. Här är den lilla stranden vid hamnen på nordöstra sidan och på nästa bild den på nordvästra sidan.
We also visited the small town St Ives, situated north of Land's End. You have to park high above the town and take a small bus down the narrow and steep alleys to the center. Since St Ives juts out into the sea there are beaches on two sides. At the top you see the beach by the harbour on the north east side and then you see the beach on the north west side.
Eftersom orten ligger på norra sidan blir ljuset speciellt. Det har gjort att konstnärer dras till orten och vi såg många bohemer och gallerier. Här är det en tecknarskola som tagit plats på stranden.

I St Ives finns också en filial till Tate Gallery. Museet ligger i en fantastisk vacker byggnad precis intill stranden.
The light is very special here since the town is situated to the north. It makes it very attractive to artists and we saw a lot of bohemians and art galleries. On the photo you see an art class on the beach.

Here is also branch to the Tate Gallery and it is located to a lovely building just beside the beach.
Det var jättemysigt att gå runt i St Ives och titta på affärer och gallerier men även att gå lite vid sidan om affärsgatorna och njuta av den pittoreska bebyggelsen. Hit kommer vi gärna igen.
It was very cosy to stroll around in St Ives and look in the shops and the galleries but also to walk behind the shopping area to enjoy the pittoresque houses. We would love to return!

17 kommentarer:

Ninnie sa...

Å, det ser så vackert ut! Nu när jag sett dina bilder o läst om din resa förstår jag att jag måste resa till södra England någon gång! Vi har varit på väg flera gånger, i tankarna, men längre än så har vi inte kommit....

rosenskära sa...

Du har gjort mig riktigt ressugen med dina fantastiska inlägg! Nu ser jag fram emot en mindre utflykt i nordvästra Skåne i helgen när det är trädgårdsrunda här! Inte lika mycket finkultur men säkert mycket att njuta av!

Kram/Lena

Lena Kristina sa...

Jag älskar dina reserapporter!!!!

Jag var i Cornwall för länge sedan när jag var i början av tonåren, då uppskattar man inte samma saker som när man uppnått mogen ålder.

Det ska bli roligt att återvända dit igen en dag

Tack för underbar inspiration

Kram LEna

Trollmor sa...

Cornwall har utövat en lockelse sedan länge, men jag har aldrig varit där.
Vad jag tycker om dina reseberättelser och underbara bilder.
Så tack för att du tar oss med!
Varm kram Trollmor

Lusthuset sa...

Vilken härlig resa ni gjort i södra England. Jag har läst och njutit av alla dina fina bilder. Det måste ha varit en speciell upplevelse att besöka Sissinghurst, men även Land's End. Det påminner ju mycket och Bretagne. Ha en skön helg och vi får hoppas att vädret bättrar på sig om man hade tänkt sig åka Trädgårdsrundan. Kram!

Tingeltangel sa...

Vilken underbar resa ni verkar ha haft. Dina bilder är lika förtrollande och vackra som alltid. Skönt att du inte flög iväg i stormen.... För ett par somrar sedan var vi på Portugals västligaste spets. Det kallades också världens ände och där liksom i England fanns hela Atlanten utanför. Det var mäktigt.

Terri sa...

Gorgeous photos and weather - I love cool and grey weather! Great pics and I know I would love it there! Glad you visited and shared with us. xo Terri

Elins tittskåp sa...

Vilken härlig resa ni verkar ha gjort och vilka underbara bilder, jag får lust att besöka allting och kanske att jag gör det varefter eftersom maken har en dotter som bor i London nuförtiden och det ger oss chanser att åka runt i England och titta.

Jättebra med alla tips från dej på intressanta och vackra platser. I september ska vi dit igen, får se vad det blir då. Kramar och ha en skön sommar. Birgitta

Trolda sa...

Nu längtar jag till mitt kära Skottland...=D Bilderna du visar påminner mig mycket om lilla byn Stonehaven där jag ju huserade ett tag...Cornwall har jag än så länge bara LÄST om, i ofta väldigt romantiska och välbeskrivande böcker, där Rosorna alltid blommar...;-), och har alltid närt en önskan om att åka dit. Din reseskildring minskar definitivt inte den lusten...;-) Och vilken TUR att den kära Poppins inte hade med sig ett paraply så...;-) Underbar resa ni gjort! =D

Trolda - lyfter från stolen här hemma...;-)

Musenkind am Meer sa...

Good morning,

your photos are so full of athmosphere! You blog is lovely! I had a look at your paintings. They were touching me! You though about sometimes to illustrate a childrensbook?

Greatings from seaside
Cornelia

Dorthe sa...

Hejsa!!
Så mange fine billeder du viser fra jeres tur til England.
Ønsker dig en rigtig god Weekend
Klem Dorthe

ToVe sa...

Vilket mäktigt lankskap!

Solåkra sa...

Landskapsbilderna är ju helt fantastiska...

Malin sa...

Vilka hissnande bilder...mäktigt...kan ana mig till den känsla det måste ha varit att stå där och blicka både ut och ner...
Sen det tvära kastet till det lilla samhället med ringlande gator och prång...undrar om ljuset är liknande Skagens...eller är det ett "helt eget...".En tilltalande miljö och jag förstår att ni trivdes...

Kram från Malin

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Så inspirerande bilder från England! Gjorde en resa i Cotswoldsområdet för ett antal år sedan: Oxford, Stratford-upon-Avon, Bath och en massa underbara småbyar. Blir så sugen på att åka tillbaka och uppleva nya områden!!
Ha en trevlig helg önskar Ingela.

Britt sa...

Oj vad jag blir avis. Hit måste jag någon gång i mitt liv. Ha det bra//Britt

Marie-Anne sa...

Tack för inlägget i min blogg ang. resan till Södra England. Intressant att läsa om dina intryck och se dina bilder från samma resa!
Nu är jag nääästan klar med min hemsida om samma resa och lite kommentarer.
http://stoltzfamily.se/sydengland.html
Mvh Marie-Anne