Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

måndag 8 juni 2009

Open Gardens 2009 part 1

I helgen har det varit trädgårdsrunda i nordvästra Skåne. Jag och Lily besökte några av alla de privata trädgårdar som var öppna för allmänheten. Som vanligt blir man fylld av energi när man ser så mycket kreativitet och skaparglädje.
In my part of Sweden it has been Open Gardens this week-end. I and Lily visited some of the private gardens that were open for the public. As usual you get filled with energy when you see all the creativity and joy of gardening.
Den här trädgården ägs av Lottie Hermansson i Norra Varalöv. Det var så härligt att vandra omkring och se alla vackra detaljer. Överallt fanns det små överraskningar i form av hemliga rum, sittplatser, vattenblänk eller stilleben.
Owner of this garden is Lottie Hermansson. It was a joy strolling around, watching the lovely details. Everywhere there were surprises, like secret rooms, small seats, water or still lives.
*************************************************
Familjen Gyllings trädgård i Glumslöv har jag besökt två gånger tidigare och den är lika vacker som under mina tidigare besök. Här vilar ett lugn och den böljande gräsmattan ger ett mjukt intryck. Rabatterna ståtar med underbara perenner och buskar. Utsikten över Öresund och Ven är otrolig vacker. Ett riktigt paradis!
I have visited the garden of the Gylling family two times before and it is lovely as usual. It is very peaceful and the billowy grass looks so soft. The borders are filled with beautiful plants and bushes. The view over the sea and the island of Ven is breathtaking. This is truly a paradise!

19 kommentarer:

Marina sa...

Härliga bilder! Synd att jag itne kunde åka - kanske nästa år. Ha det bra!

Lena Kristina sa...

Åh Poppins!

nu har jag scrollat fram och tillbaka flera gånger. Ljuuuvliga bilder!

Ljuuuvliga trädgårdar!

Jag har tvingat mannen i huset till datorn med, för att njuta av dina vackra bilder.

Förutom att du är en duktig fotograf så förstår jag att du har haft underbara objekt att fota.

Nästa år ska jag lägga schema och åka på resor i Sverige efter "öppna trädgårdar" schema.

Jag har ju spelat in alla engelska trädgårdsprogram och njuter av dem och tittar på dem ofta.

Vi har ju verkligen trädgårdsintresset gemensamt jag och min man men har inte alltid tiden men nu börjar vårt minsta bli så stor att det är lätt för oss att få mer tid till trädgården. I helgen byggdes en rosenportal till rosengården.

Tack för härlig inspiration innan läggdags

Kramar Lena

Annika Christensen sa...

Oj oj vad jag har missat mycket trevligt hos dig.Så mycket fint du visar.
Vilken resa!
Båda de trädgårdarna är helt underbara och Lotties ligger ganska när där jag bor.
Förstår att du har haft en trevlig helg.
Ha det gott
annika

Lilla Eken sa...

Kära Poppins, man ska ju kunna föreviga det man ser som du gör också, så att det verkligen syns hur fint det är!
Superfina foton!

Familjen Gylling.. har de varit med i Allt om Trädgård ganska nyligen tro? Undrar om inte jag gjort en skiss av deras trädgård någon gång. Måste kolla upp det.
Ha en fin vecka! /I.

Terri sa...

Oh, what a glorious place. I love it all, especially the little rectangular pool! Oh, and all the flowers!

Lily of the valley sa...

Tack för en underbar dag! Vi lyckades pricka in dem ganska bra :D En obeskrivlig upplevelse att få besöka dessa fantastiska öppna trädgårdar.
Lotties trädgård är rofylld och sinnlig med mycket vackra detaljer. Detaljer som jag själv skulle vilja ha, bl a fåglarna, dammen, de vackra borden med symaskinsunderreden. Rastert blev en underbar kontrast på ett av dem. Jag blir lyrisk vid tanken på "våra" trädgårdar...så vackra..så mycket kreativitet...så mycket inspiration de ger...
Kram Lily

Lotta 8`) sa...

Så mycket fint du har fångat på bilderna :) Roligt att se hur det ser ut hos Lottie, det var en trädgård som vi inte hann med att besöka - så synd! Ja, det är verkligen många vackra trädgårdar som är med på "rundan". Vi for runt i tre dagar (halva fredag, hela lördagen och halva söndagen) och till slut blir man nästa snurrig :) Tack för titten =)

Viola sa...

Vilka underbara trädgårdsbilder du bjuder på, tack för att jag fick följa med på den vackra turen, kram

Tingeltangel sa...

Vilka underbara fotografier. Och vilka sagolika trädgårdar. Det är nästan svårt att förstå att det finns så fantastiska privatträdgårdar. Det måste ligga ett enormt intresse och oändligt antal arbetstimmar bakom detta. Plus lite gynnsamt skånskt klimat.

Lallis - liv och leverne sa...

Jaa...ett rent paradis!:)
Kram Lallis

Merja sa...

Vilken tur jag har! Som får njuta av fina bilder från rundan:) Kom ju inte dit det här året heller.
Härliga inlägg från din Englansresa. Cornvall nästa;)

Trolda sa...

Åh så vackra bilder från ljuvliga trädgårdar du visar =D Och så mysigt att strosa runt med rara Väninnan Lily under besöken =D tror ni hade en alldeles underbar dag tillsammans =D

Trolda - godmorgon! =D

Moa sa...

Vilken underbar trädgård.. förstår att du åkt dit flera gånger för det är säkert så att man upptäcker nytt varje gång.. Tack för den härliga visningen, jag njuter.. =). Kram o ha en skön dag..Monica

Jillsan sa...

Visst har Lottie en fantastisk trädgård, var själv där i lördags.
vilka underbara bilder du har tagit!
Har läst dina tre senaste inlägg på raken nu eftersom jag varit borta från datorn alldeles för länge.
Vilka otroligt vackra bilder från Lands end!!!! Underbart vackert!!!!
Ha det gott!

NinaH sa...

Uhm!! Vandrar runt bland alla härliga blogginlägg hos er som var på NV-rundan! Hoppas komma iväg på den undan nästa år!! Tack för dina vackra glimtar från årets!

Trollmor sa...

Så vackert, och du har fångat det underbart genom dina bilder.
Det låter verkligen spännande att fara iväg på trädgårdsrunda.
Många kramar Trollmor

tindra lite mera sa...

Så vackra bilder och stilleben i trädgårdarna!!!

Kram Katarina

Karin A sa...

Tänk att jag missade rundan i år igen (jag minns hur jag sa förra året att nästa år men så kom arbete och mina vänners bröllop ivägen). Kul att få följa med i dina bilder istället! Jag tror mig ha läst om båda dessa trädgårdar i olika tidningar men kul att se vad just du fastnade för. :) Just en sådan där rostig skottkärra har även vi. Kanske dags att göra något arrangemang med den!? :)

Ha en skön kväll och trevlig helg! Kramar Karin

Tulipa sa...

Ljuvlig inspiration!