Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

lördag 4 juli 2009

English beauties in my garden

Den här veckan har varit för varm för mig. Jag har jobbat som vanligt och när jag kommit hem har jag bara sjunkit ihop på altanen under markisen. Det enda jag har orkat göra är att läsa böcker (tre och en halv på en vecka!) och beundra våra rosor. Även om de hänger lite i den starka solen, så är de fortfarande givmilda med sina blommor. Jag tror aldrig att jag har sett så många rosor som i år! Den långa soliga men svala våren har verkligen varit perfekt för dem.

Vi har en liten rabatt endast med engelska rosor som går i gula och aprikosa toner. Engelska rosor kallas också för Austinrosor efter David Austin som ville ta fram nya rossorter som fortfarande har de gammeldags rosornas charm och doft. Det lyckades han ju riktigt bra med, måste jag säga!

I den gula rabatten slåss rosorna om vem som är kung. Men som ni ser har A Shropshire Lad lagt beslag på kronan! Denna fåfänga yngling har självmant arrangerat sig så här vackert. På nästa bild ser ni hur knopparna ser ut. Han är söt även som liten gosse, eller hur?
This week has just been to hot for me. I have worked and then come home, dropped down in the shadow on the veranda. The only things that I have managed to do are reading (3,5 books in one week!) and admiring our roses. Even if they also are nodding in the strong sun shine, they still are looking lovely. I do not think I have ever seen so many flowers! The sunny but cool spring has been perfect for them.

We have a border with only English roses in yellow and apricot shades. English roses is another name for Austin roses, named after David Austin who renewed the old roses and managed to keep their charm and scent. He truly succeeded, did he not?

In this yellow border, the roses are fighting about who is the king. But as you see has A Shropshire Lad captured the crown! This vain young man has arranged him self like this. On the next picture you can see one of the buds. He is a sweet boy, is he not?
Den här blyga damen heter Teasing Georgia. Hon växer sig inte så hög och hennes tunga blommor hänger långt ner mot marken vilket gör det svårt att njuta av hennes skönhet. Är det som hon retas med mig?

This shy lady is named Teasing Georgia. She does not grow tall and her heavy roses hang down to the ground which make it hard to enjoy her beauty. Is she teasing me?
I andra ringhörnan i kampen om kronan har vi Charles Austin, döpt efter David Austins pappa. Det är en trogen herre som blommar riklig varje år och som aldrig drabbas av några sjukdomar. I början är rosen nästan orange för att sedan ljusna efter hand. Till sist är den nästan vitrosa.
In the next corner of the ring, eager to win the battle about the crown, we have Charles Austin, named after David Austin's father. This is a loyal gentleman that gives many lovely roses every year and never catches any illness. The buds are almost orange, the flower gets lighter and lighter and finally it is nearly white and pink.
En riktig gul ros är The Pilgrim. Den går åt det citrongula hållet och ljusnar mot vitt i slutet av blomningen. Själva rosen är mycket fylld, s k quartered - fyrdelad - och doftar ljuvlig fräscht. Knopparna är helt bedårande romantiska!
A truly yellow rose is The Pilgrim. The colour is lemonish and it fades towards white at the end of the blooming. The rose is filled - quartered - and the scent is marvellous fresh. The buds are so sweet and romantic looking!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Ååhh... den lilla pilgrimmen skulle jag nog kunna tänka mig, vilken ljuvlig färg... !!
Härliga bilder!

Hoppas att du har det lika svalt som vi har det idag. Det är "bara" 23 grader nu och lite molnigt. Härligt! Äntligen fungerar huvudet någotsånär som det ska igen.
Ha en fin fortsättning på helgen önskar dig liten ek

Lusthuset sa...

De är väl givmilda trots hettan våra vänner rosorna, även om det går så fort. Gör som du försöker njuta så mycket som det går innan det är för sent. Skall väl bli svalare fr o m i morgon?? Jag bar ut laptopen i trädgården och sitter i svalkande skugga just nu....inte dumt faktiskt. Underbara rosor du har. Så många har inte jag men får väl njuta av dina. Ha en skön vecka. Kram!!

PS. Nu får vi inte missa Tour de France....spännande...mina bekanta tror inte jag är klok.

Annalunda sa...

Poppins!

Rosor... kan man få nog av dem??? Nej jag tror inte det...tvärtom...det blir bara mer och mer... Oj så varmt det är, idag har jag fått köpa en ny fläkt - jag tror att jag kreverar utan sådana.

Ack ja...så ljuvliga bilder... underbart! Kram Annie

Malin sa...

Vilka vackra bilder och jag blir så sugen på att skaffa mera rosor i trädgården...att jag inte begripit detta tidigare...väntar på en liten buskros ska slå ut...den är mörkröd och blommorna ser ut att vara av sammet...Annars så blommar samtliga här nu...
Nog har det varit väldigt varmt och det sista igår fick jag nästan panik av värmen...kunde inte företa mig ett enda dugg...hunden kunden inte ens gå på promenad...
I dag är det molnigt och "bara" +18...nästan kyligt...tänk så man ställer in sig...Nog gilla jag sol och värme men eftersom jag är en lite rastlös själ blir den hettan lite väl övermäktig...Vattnade i växthuset och fick nästan andnöd i går kväll...Idag däremot ska det bli en "vanlig" hundpromenad och det ska bli riktigt skönt...kunde gott komma lite regn också när det ändå är molnigt!

Kram från Malin

Lily of the valley sa...

Nu känns det lite skönare, luften är friskare och man kan "andas" igen! Jag mår inte så bra av den tropiska värmen...En av dagarna höll jag på att kollapsa...
Så underbara era rosor är, känner dofterna!
Den översta bilden är ljuvlig som gjort för att förstora eller som ett vykort!
Kram Lily

Trolda sa...

Ja men TÄNK...en hel RABATT med KARLAR...;-) Ja, kanske det verkligen ÄR där man skall ha dem...bara att plocka in efter behov...;-) Underbara Rosor du har!!! Jag blir verkligen imponerad, och kommer garanterat att rådfråga dig nästa vår...:) Och visst en liten båt är på önskelistan, kanske också det tills nästa vår =D Jag längtar verkligen till att få sätta händerna i både det ena och det andra...i år blir det väl främst inomhus och lite på balkongen såklart, men till VÅREN skall det projekteras minsann ;-) =D

Trolda - kramar =D

Karin A sa...

Vilken underbar liten tur bland dina engelska skönheter! :) De är verkligen vackra - får mig att vilja ha fler. Tyvärr missade jag nästan hela rosblomningen (däribland The Pilgrim som skulle blomma för första gången) nu när jag var bortrest. I den här värmen och torkan har det gott väldigt fort.

Värmen är uttröttande så du gör helt rätt i att bara njuta av blomningen och läsa böcker! :)

Ha en fin vecka! Kramar från Karin

AnnA sa...

Underbara rosenbilder, Poppins!
Hälsn
AnnA

Lena Kristina sa...

Åh Mrs Poppins!

Vilken njutning att se dina underbara "English roses" Jag har två av dem, The Pilgrin and a Shoprise Lad"

Den swenare 'r helt ny och jag väntar med spänning på att se dess utveckling.

Tack för underbar inspiration!

Kram Lena

Lena Kristina sa...

Oj stammade visst på tangenterna , menade a Shropshire LAd och senare :)

NinaH sa...

Så vackra dina Austin-rosor är!

Hannele beundrar sa...

Väldigt vackra färger, riktiga skönheter.

Anonym sa...

Du må reise til Tromsø og se Artic Alpine Botanic Garden! Denne hagen er åpen hele året og hele dagen.

Ankan sa...

Dina rosbilder är fantastiska! Måste alltid återvända hit och se vad du lagt ut :)
Mina är än så länge bara knoppar, förutom Louise odier, som slagit ut.. Kramar

Britt sa...

Ja det har varit så varmt så det bästa man kan göra var att bara vara. vilka skönheter du har//Britt