Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 26 juli 2009

Vintage cars and memories from the sixties

I helgen besökte vi Thulinträffen som ägde rum på det vackra citadellområdet i Landskrona. Här fanns massvis av bilar, motorcyklar och andra fordon. Det var bilar av alla möjliga modeller och färger. Själv är jag svag för engelska sportbilar och kan se mig själv susa fram på slingriga vägar i Sussex med vinden i håret... suck...
This week-end we visited a car show. The exhibition took place beside the old castle of Landskrona and it was a beautiful place for the vintage cars, motorbikes and other vehicles. There were cars of all sizes and colours. I like the English sports cars and in my dreams I speed along winding roads in Sussex while the wind is blowing in my hair... hmm...
En del utställare passade på att ha picknick i det sköna vädret och naturligtvis ska det vara detaljer som går ihop med fordonet!

Some of the owners took the chance for a picnic in the nice weather. Of course the items must go well with the vehicle!
Den här tuffa björnen vinkar farväl och har packat väskorna för en resa ut i Europa!

This cool teddy bear waves farewell and has packed his suitcase for a trip down to Europe!
En riktig sötnos till bil var den här Fiat Topolino (Musse Pigg). Kan ni se en hel italiensk familj få plats i den? Faktiskt hade just det här exemplaret en liten släpvagn med sittplatser för några personer till.
A sweet car is this Fiat Topolino (Mickey Mouse). Can you visualize an Italian family fitting into this car? In fact this example has a little trailer behind where a few more could sit.
Även lantbruksfantasterna kunde hitta intressanta fordon, t ex som den här gamla blå skönheten till traktor.

Also the enthusiasts of farming could find interesting vehicles, like this beautiful blue vintage tractor.
Tema för årets utställning var 1960 och det märktes inte minst på den lilla campingen som man slagit upp. Här kunde man frossa i nostalgi och minnen från barndomen! Även om min familj aldrig åkte iväg på camping, så kände jag igen många detaljer: den elektriska grillen, TV-kannan i korg, trosgördeln och solstolen.The theme for this year exhibition was the Sixties and on the small camping ground you could wallow in nostalgia and memories from childhood. Even if my family never went camping I recognize many details: the electrical barbeque, the coffee Thermos can, the girdle and the sun chair.

7 kommentarer:

EVA AGNES sa...

Helt fantastiskt! Vilka underbara åk. Jag kan tänka mig att vara passagerare när du susar fram i Sussex med håret flygande...:-)
Kramar Eva Agnes

Trolda sa...

Ja även JAG kan se Poppins fara fram på slingrande vägar med vind i hår...och har du minsann inte en liten schalett om håret som matchar väskan!?! ;-) Ja sann nostalgi bjuder du på! Det är nog så roligt för de som verkligen har ett gemensamt mål och intresse att mötas så här och få visa upp sina Skönheter för andra! :)

Trolda - godkväll! =D

Lusthuset sa...

Oj, vilka härliga godingar du visar. Visst blir man lite varm om hjärtat när man ser sådana RIKTIGA bilar. Speciellt fastnar jag för bilden på Morris Minor som var den första bilen jag ägde. Jag köpte den för 400:- och sålde den för 1000:-...ingen dålig affär. Nu önskar jag att jag hade haft den kvar för det hade verkligen varit något att tuffa runt i på landet...men var skulla man ha förvarat den när vi redan har två bilar och bara ett garage och där står ju pelargonerna (i varje fall på vintern). Ha en skön vecka. Kram!

Ledighetsparadiset Solåkra sa...

Jag älskar gamla bilar.... Åh åh åh vilka godingar du hittade.

Lily of the valley sa...

Vilka juveler! Jag kan tänka mig den vita Triumphen! Lily

Annika Christensen sa...

Underbart!! När jag vinner skall jag köpa en gammal bil gärna med husvagn så jag kan åka runt och fota. Jag fotar ju gärna tidiga mornar och senda kvällar.
Tack för att du visar.
Mannen min har en gammal jeep så jag kan åka safari iallafall alltid något.
Ha det gott
annika

Karin A sa...

Wow, vilka häftiga bilar och fina bilder! Kan tänka mig att det var kul att gå omkring där och insupa atmosfären. :) kram!