Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

tisdag 4 augusti 2009

At the Botanical Garden

Det har vräkt ner regn de sista dagarna. Tropiskt skyfall snarare än vanlig sommarblöta... Precis innan regnet startade gjorde vi en liten utflykt till botaniska trädgården i Lund. Den dagen lyste solen och det var perfekt väder för att gå omkring och njuta av vackra växter.

Botaniska trädgården är en del av Lunds universitet och har haft sin verksamhet på just den här platsen sedan mitten av 1800-talet. De gamla växthusen har byggts till under åren. För att bekämpa skadeinsekter går små söta vaktlar omkring lösa i växthusen och det är lika roligt att kika efter dem som att beundra de exotiska växterna.
The rain has been pouring down the last days. It has been more like tropical cloudboursts than the usual summer rain... Just before the rain started, we made a visit to the Botanical Garden in Lund. That day the sun was shining and it was a perfect weather for looking at lovely plants.

The Botanical Garden is a part of Lund University and have been located at this place since the middle of the 18th century. The old green houses have been extended during the years. As an ecological insecticide are small quails walking free in the green houses and it is as much fun looking for them as it is looking at the exotic plants.
Parken är fylld av vackra planteringar och det formligen sprakar av färg och dofter. Det är nog som vackrast nu på högsommaren.

The park is filled with beautiful borders and it is a wonderful mix of colours and scents. It is probably in its prime at this time of the summer.
Invid en liten damm finns ett litet café - ja, huset är inte mycket större än vad ni ser på bilden. Men utanför finns flera bänkar och bord där man kan sitta och njuta sin fika. Jag tror bestämt det är Poppins väska som står på bordet närmast kameran!
OBS! Det rosa "trädet" är en fuchsia.

Next to a small pond is a small café - yes, the house is not bigger than what you see on the photo. But outside are many benches and tables where you can sit and drink your coffee. I think it is Poppins' bag there on the table, nearest to the camera!
Notice that the pink "tree" is a fuchsia!

I dammen finns både växter och djur att titta på!
In the pond there are both plants and animals to look at!
Innan vi tog farväl kikade vi lite på vad som fanns till försäljning. Vi återkommer gärna hit fler gånger.
Before we said goodbye we had a glance at the things that were for sale. We vill come back more times.

6 kommentarer:

Trolda sa...

Vad mysigt med smö söta VAKTLAR som håller "rent" =D Och de små ljuvliga AND-UNGARNA är ju också bara för söta...=D Ser ut som ett härligt ställe! Och TÄNK, när jag såg väskan där på bordet innan jag läst vidare i texten, undrade jag om inte väskan just tillhörde Poppins! ;-)

Trolda - kramar =D

Lily of the valley sa...

Åh, vad mysigt där ser ut att vara!
Dit ska jag åka på torsdag eller fredag och njuta av fägringen :D
Tack för tipset!
Kram Lily

EVA AGNES sa...

Fint att vandra runt i botaniska trädgårdar. Allium är en av mina favoriter trots att det aldrig blivit någon här.

Här har också vräkt ner med regn. Visserligen behöver växterna det, men kanske inte fullt så mycket.:-)
Kramar Eva Agnes

Karin A sa...

Så mysiga bilder från Botaniska! Jag har varit där en gång för några år sedan och det var trevligt minns jag. :) Härliga bilder på allt som blommar! Rudbeckia är så vackert. :) Hoppas det slutat regna nu! Kramar Karin

Lusthuset sa...

Så roligt att se dina bilder från Botan.....Guuuuud så länge sedan det var jag var där. När jag läste i Lund på sin tid så var det ofta man gick dit och satt och kopplade av. Vilken tur du hade med vädret och vilken snygg västa!! Tack för titten och påminnelsen. Ha en skön kväll. Har stått i köket hela dagen för att ordna det mesta inför en viss födelsedag i morgon...inga namn men Lusthuset kallar hon sin blogg...så jag hoppas att det blir lagom väder då i alla fall. Kram!

Moa sa...

En mysig liten utflykt ni gjorde.. och solen lös på er.. skönt. Ja regnat har det gjort så det stått härliga till länge nu.. men idag lyser solen och det är så härligt. Förresten jag skulle ju skriva också att det var fina bilder, *ler* som vanligt.. och de små fågelungarna var bedårande.. Ha det gott Poppins.. Kram/Monica