Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 9 augusti 2009

Cat and dog

Jag bläddrade lite bland mina bilder från resan till England i våras och hittade några foton som jag måste visa. I den underbara miljön kring katedralen i Canterbury bor nämligen denna katt. Vad den heter vet vi inte men vi döpte den till Canterbury Cat - fast kanske Canterbury Tails passar bättre? :)
I alla fall har den sitt matskål intill stenbänken och det självsäkra uppförandet visar att den vet vem som är boss på stället. Den var inte road av oss utan tittade bara högdraget. Men visst är den fin? Jag tycker om den rosa nosen.
I was looking throught my photos from our travel to England this spring and I found some I must show you. In these lovely surroundings by the cathedral in Canterbury lives this cat. We do not know its name but we call it Canterbury Cat - but maybe Canterbury Tails should be a better name? :)
Anyhow it has its food dish beside the stone bench and its self-confidence shows that it is very aware of who is the boss here. It was not amused by us, it just looked supercilious. But it is sweet, is it not? I like the pink nose.
I Cornwall träffade vi den här busiga hunden. Han blev helt begeistrad i mannen som gärna spelade fotboll med honom. Hunden sitter tydligen hela dagarna på toppen av gatan och väntar på att någon vill sparka på tennisbollen. När han ser ett "offer" släpper han försiktigt ner bollen som rullar nerför backen. Har han tur så sparkar någon upp bollen igen och då får han agera målvakt.
Om du åker till St Ives kanske du träffar på honom. Han bor i galleriet med den blåa dörren.
In Cornwall we met this funny dog. He become very fond of the husband who loved to play football with him. The dog sits every day at the top of the street, waiting for someone who wants to kick his tennis ball. When he gets his eyes on a "victim" he cautiously lets the ball roll down the street. If he is lucky, someone will kick the ball upp the hill and he gets the chance to be goal keeper.
If you visit St Ives you might see him. He lives in the gallery with the blue door.

11 kommentarer:

Elisa Day sa...

Härliga bilder! Jag älskar katter. När jag har rest har jag träffat på dom lite här och var och undrat om någon tar hand om dom. Hunden låter så charmig. Kram

Tingeltangel sa...

Vilka otroligt fina bilder på katten. Man kan tro att du känner den väl eftersom den modellar så snällt. Eller så var du snabb. Hur som helst är fotografierna så vackra.

Lily of the valley sa...

Vilka små sötnosar, Morris och Spike! Morris ser väldigt bestämd ut där han sitter. Spike ser längtande ut! Vilken tur att just ni kom, så han fick spela lite boll med din vänlige och omtänksamme man.
Kram Lily

Malin sa...

Vilka helt underbara bilder och din beskrivning sätter igång fantasin om de två...ämnen till en sagobok båda ...Katter är jag alltid svag för o den lilla hunden gör mig varm i hjärtat där den ligger med sin boll o väntar på någon lekkompis...inte dumt uträknat...

Kram från Malin

Lotta 8`) sa...

Men vilka mysiga djur du berättar om! Tänk - en slottskatt och en hund som är bolltokig :) Ja, det är roligt när ett möte blir ett minne, och att du hade kameran med dig oxå! Härliga bilder :)
När vi var ute med båten och låg i en hamn, hörde vi en duns och ett "pustande läte". Klart vi tittade undrande på varandra - vad var det? Då fick vi besök av en katt i båten, kanske var det hamnkatten? Den tog en tur i vår båt, fick lite klappar och sedan hoppade den ut på bryggan igen :) Ha det gott, 8`)

Windlost sa...

AWWW....that is very sweet. i love animals, and these two are lovely. The dog looks like he needs a lot of companionship but is not getting in. They say that intelligent dogs need a lot of play and stimulation. So great that he goes looking for partners....but also a little sad. Cute pink nose kitty.

xo Terri

Trolda sa...

Och jag som ÄÄÄÄLSKAR söta små "Djurhistorier" ;-) Han ser verkligen nobel och ståndsaktig ut Herr Katt - perfekt på sin plats! Och den lille busige Vovven skall vi inte tala om! Kan hundar ha "glimten i ögat" ser vi väl det verkligen här! (och så skönt han har ett hem! - trodde först han var en herrelös stackare) Härligt och GLÄDJANDE djur-reportage, tack för det! =D

Trolda - Djur-Vän =D

Agneta sa...

Fotot av Katedralen i Canterbury gillar jag skarpt. Älskar dessa valv och pelare och så har du fått med några små fönster också, tror jag.

Men varför är vi människor så kattgalna? Är det för att dom är mjuka och man vill kela med dom? Inte alltid dom vill.
Eller är det för att dom är så otroligt självständiga, just så som vi vill vara, men kanske inte vågar?
Jag tror på det senare:-)
Bara en liten filosofisk undran så här på eftermiddagen.

Nu ska jag in och kika på dina vackra foton och fina kort. Har köpt av annalundating, kunde inte låta bli det franska motivet. Gillar Frankrike, av någon anledning. Kan ju tänkas bero på att det var till Paris som min första utlandsresa gick när jag var bara 17 vårar...
Som Göteborgare brukar det annars bli London med färjan härifrån, men Paris lockade mig.
Ha det så gott!
Kram, Agneta

Moa sa...

Vilka trevliga små djur ni träffade på.. mycket charmerande båda två, sevärda bara dem och i den miljön blir de extravaganta.. =). Härligt och roligt att se.. Kram/Monica

Kattfot sa...

Vilka härliga bilder Poppins! Charmig vovve, kan riktigt se hur han ligger och väntar och hoppas.

Kram Catrin

Tingeltangel sa...

Din korg är underbar. Jag var avundsjuk och beundrade den när du visade den. Men nu slipper jag vara avundsjuk längre.