Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 20 augusti 2009

Impressions from a summer holiday

Christianshavn
Nu har jag nästan jobbat en hel vecka och det känns redan som om jag varit i farten i flera veckor. Jag tror man uppskattar semestern så mycket eftersom det är den enda tid på året som man rår över sin egen tid. Jag kan själv bestämma vad jag vill göra och vad jag vill ägna mina tankar åt. Nu när jag är tillbaka på jobbet märker jag hur mycket tid jag lägger på jobbet. Även om jag trivs med mitt arbete, så önskar jag att det fanns mer utrymme i livet för mig själv och vad jag tycker är viktigt.

Men det var ju inte det som jag skulle skriva om! Jag tänkte blicka tillbaka på semestern och visa några synintryck via min kamera. Jag har inte hunnit berätta om alla små utflykter som vi gjort i somras. Här kommer i stället en liten bildkavalkad.

Först ut är Christianshavn i Köpenhamn (se bilden överst). En trevlig stadsdel på Holmen där livet vid kanalen känns genuint och folkligt.

Åhus

I have soon worked a whole week after my holiday and it feels like I have been working for several weeks. I think I value my holiday so much because that is the only time when I have full controll over my own time. I can decide what do to and what to think. Now when I am back at work I realize how much of my day is occupied by work. Even if I like my work I wish that there would be more room in life for myself and for things that I think is important.

But this whas not what I planned to write about! I thought I should give you a flashback on my holiday through my camera lins. I have not yet had the time to write about all the excursions we made this summer. Here is a cavalcade of pictures:

First out is Christianshavn in Copenhagen (at the top). This is a very nice part of the city and the life by the small channel is genuine and down-to-earth.

Then there are three photos from the very small village Åhus, situated at the south-east in Sweden. Once upon a time this was a city with a university but no longer. Now it is a small paradise with old houses and narrow streets. And a lovely scenery by the river and by the sea long, long, long white beaches. But I think it is most famous for the production of Absolut Vodka. :)

Åhus

Här kommer tre bilder från Åhus, pärlan på ostkusten. En gång i tiden var det här en liten stad med ett universitet men inte nu längre. Nu är det en liten gullig ort med gamla hus och slingrande kullerstensgator. Och otroligt vacker natur längs med Helgeå och längs med havet, långa, långa, långa vita badstränder. Men mest känd är den nog för att det här som Absolut Vodka tillverkas. :)
Åhus


Simrishamn

En annan pärla på ostkusten är Simrishamn. En söt stad fylld med färgglada hus och charmiga, krokiga gator. Vid hamnen kan man sitta och äta glass och se ut över Östersjön.

Annother gem on the south-east of Sweden is Simrishamn. It is a sweet little town with coloured houses and charming, crooked streets. You can sit by the harbour, take an ice-cream and look out over the Baltic Sea.

Simrishamn



Vi besökte Olof Viktors i Glemminge utanför Ystad på sydkusten. Det är ett mysigt café som också har en butik med gott bröd, kryddor och glass. Vi köpte ett helt fantastiskt gott surdegsbröd med oss hem.

We visited Olof Viktors outside the town Ystad on the south coast. It is a cosy café and a shop with lovely bread, herbs and ice-cream. We bought a delicious leaven bread to take home.
Råå
I södra delarna av Helsingborg finns fiskeläget Råå. En promenad genom de mysiga gränderna rekommenderas. Och här kan man förstås äta god fisk i hamnen och blicka ut över Öresund. Har man tur så serverar de kanske råååål (ål som fångats i råå-ån).

In the south parts of the town Helsingborg is the fishing village Råå. I can recommend a walk through the cosy alleys. And of course you can eat nice fish in the harbour and look out over the sea.
Råå

Trevligt fika hittar man på Linneaträdgården i norra Helsingborg. I gamla växthus serveras både mat och kaffe, utanför finns blommor och ekologisk mat att köpa.

Nice place to drink coffee at is the Linneaträdgården in Helsingborg. You can have both dinner and coffee in the old green houses and outside you can shop both flowers and ecological food.
Ett favoritställe att besöka i Helsingborg är Flora Linnea. De har ett otroligt sortiment av rosor och ligger så mysigt beläget intill Fredriksdal. Inne i affären hittar du också böcker och vackra saker både för hemmet och trädgården.

One of my favorite places in Helsingborg is the Flora Linnea. Here you will find a huge selection of roses, books and beautiful things both for your home and your garden.
Tommarps kungsgård, som är en gammal "borg" från 1600-talet, finns det alltid fina utställningar att titta på. På gården finns möjlighet att fika och det finns en skulpturpark. Och så fick jag ett tips på hur man kan använda rostiga boule-klot. :)

At the Tommarps kungsgård, which is an old "castle" from the 17th century, is always nice art exhibitions. You can drink coffee in the court yard and look at sculptures in the park. And I got an idea about how I can use old rusty boules balls. :)
Trollenäs

Slutligen en bild från slottet Trollenäs. Här kan man promenera i parken och fika i stenhuset.

Finally a photo from the castle Trollenäs. You can walk in the park and drink coffee in the old stone house.

9 kommentarer:

Windlost sa...

Great pics of your trip Poppins - you have such a wealth of lovely towns and cities not far from home. How I admire Europe for that.

I know what you mean about wishing you had more time for the important things in life. It is very hard sometimes to always be at the mercy of the work schedule. Some mornings I am looking at myself in the mirror putting on lipstick or combing my hair thinking "didn't I just do this?" but I guess it was yesterday. Ugh. It takes a lot of work to keep it from eating your soul, but I think you are doing a very fine job, finding things of beauty, roses, books, travel, your photography and writing to keep you sane. But it is a lot of work to keep that up too. I know - sometimes I wonder why I bother. Easier to sit in front of the TV like everyone else haha.

Take care and big hug, Terri xo

Merja sa...

Vilka härlga ställen du besök!
Olof Victors besökte jag förra sommaren. Vilka mackor och själva stället var underbart fint!
Ha en skön helg!

Fundera grönt sa...

Fina utflykter! Det börjar dra ihop sig för mig också nu ... En veckas till praktik börjar på måndag och sen drar skolan igång.
Ha det gott!
Nanna

Hjärtat Mitt sa...

Det var många favoritställen som du har besökt.
Det finns verkligen många vackra platser. Det gäller bara att ta sig tid och titta runt ordentligt.
Olof Victors är ett måste på våra Österlenrundor :)

Kram Mari

Hannele sa...

Vilka härliga ställen ni besökt.

NinaH sa...

Härlig bild- & text- kavalkad från härliga orter!!

Malin sa...

Vilka härliga bilder från er sommar och härligt att plocka fram nu så här lite i efterhand...den går så fort undan semestern...den "vanliga" lunken hinner inte långt ifrån en...

Kram från Malin

Trolda sa...

Nu har jag som hastigast läst ikapp här hos dig kära Poppins =D Och som alltid är det vackra bilder och intressanta inlägg - tack för det! =D Jag håller med om att man skulle ha lite mer TID för att råda över sin egen tid...TÄNK vad man skulle kunna görs då!!! =D ha det fint och på återseénde! =D

Trolda - mitt i flytten (OCH jobbandes...)

Karin A sa...

Åhh vilken härlig bildkavalkad! :) Tack för inspirationen. Jag kommer förhoppningsvis att ha några lediga dagar i september och då hoppas jag på en tur nedåt Skåne. Ska kika på detta inlägg igen för inspiration!

Härliga bilder som alltid!
Kramar Karin