Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

lördag 29 augusti 2009

There is still hope

I början av höstterminen har jag den stressigaste perioden under hela året. Jag brukar inte skriva om mitt arbete eftersom Poppins trädgård ska handla om livet utanför jobbet, men idag gör jag ett litet undantag.

Jag arbetar inom högskolan och under veckan som gått har det strömmat in nya studenter; unga människor som tar ett nytt steg i livet och som förhoppningsvis ska gå ut om några år med en examen för att ta nästa steg in i vuxen- och yrkeslivet.

Så trots att jag är stressad och trött - och trots att detta bara är första veckan - så känns det positivt att få träffa dessa förväntansfulla ungdomar. När vi under lite lekfulla aktiviteter ber dem att beskriva sig själva med tre ord är det vanligaste ordet GLAD! Andra adjektiv är positiv, trevlig, snäll och social. Tänk så skönt att få höra detta och veta att Sverige är fullt av glada och pigga ungdomar. En tänkvärd kontrast mot alla de beskrivningar av håglösa eller aggressiva unga människor som vi möter i media. Det finns hopp om en framtid! :))
The beginning of the autumn term has always been the most busy time for me. I usually do not write about my work since Poppins' Garden is about my life outside work, but today I will make an exception.

I work at an university and during this week new students have come flocking; young people who are taking a new step in life and hopefully will graduate in a few years and then take another step into being grown-ups and go out to work.

So even though I am stressed and tired - and though this is just the first week - it is very positive to meet all these expectant youths. When we ask them to describe themselves in playful terms, the most common word is HAPPY! Other adjectives are positive, nice, kind and sociable. It feels wonderful to hear this and realize that the world is full of happy and cheerful young people, especially in contrast to the reports about listless or aggressive youths in media. There is still hope for the future! :))

15 kommentarer:

Such a Wondrous Place this Faery Space sa...

This is touching and they are lucky in you! You have always lit me up and I am glad to know of you. Treat yourself a bit with small fun things to lighten your heart dear and know you make a difference. Blessings.

Malin sa...

Så sant så sant...jag tror att det stora flertalet av våra unga faktiskt har en ganska sund inställning till tillvaron o är glada...men den grupp som är dess motsatts går till sådan ytterligheter att det blir så påtagligt. Jag jobbar med ungdomar som har bekymmer och inte mår bra men även där ser jag en sådan stor vilja till att få ha det gott och en sådan energi på livet...trots en massa elände så har de drömmar och idéer om sin framtid...många tycker att det låter tungt med mitt jobb men allt det positiva o lösningarna uppväger och jag trivs med det jag gör...

Kramar från Malin

Britt sa...

Ja nog tycker jag att många ungdomar är glada så visst finns det otroligt mycket hopp om framtiden//Britt

Karin A sa...

Det gäller att fokusera på det goda och vad roligt att höra en positiv motvikt till alla negativa skriverier. :) Vilka otroligt vackra fjärilsbilder!

Kram Karin

Trollmor sa...

Instämmer med Karin.
Ibland kan det bli lite för mycket huvudskakningar i media, så det kändes skönt med ett leende.
Hoppas att du får det lite lugnare snart.
Kramar Trollmor

Thorins Trädgård sa...

Skolan följer mig också i livet, först mina egna studier, sedan mina barns. Nyligen började äldsta dottern gymnasiet. Frågan är vem som var mest nervös inför skolstarten...

Marit

Lallis - liv och leverne sa...

Vackra bilder!
Och jag håller med dig.
Kram Lallis

Lilla Eken sa...

Så skönt det låter, med hoppfullhet. Och anslående vackra bilder Poppins.
Hej, hej/I.

•lotta på solrum|fnurr• sa...

hej.
vilken härligt inspirerande blogg du har!
kommer snart tillbaka!

Annika Christensen sa...

Vad det glädjer mig att höra!!
Mycket bra inlägg tycker jag.
kram
Annika

Gunnels blog sa...

Javisst har vi fina ungdomar! Tänk att ha en sådan positiv inställning redan från början, det är väl härligt! Så fin blogg du har !!!!

Partylite Candle Games sa...

This posting is nice and also beautiful...Thanks for sharing, I like it. Homemade Candle Wicks

solåkra sa...

Vilket härligt inlägg. Ibland undrar man varför man så sällan får läsa om positiva berättelser...

Tingeltangel sa...

Tänkvärda ord som alltid. Jag har ju själv två barn i skolan och jag träffar många av deras kompisar. Jag tycker att de alla är ambitiösa och positiva ungdomar som verkligen har mål och drömmar och som gör sitt bästa. Det finns absolut hopp för framtiden... Underbara fjärilar och en vacker symbolik.

Trolda sa...

Tänk...det är ju PRECIS de adjektiven jag förknippar med POPPINS!!! =D

Trolda - =D