Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 20 september 2009

Art and architecture in Copenhagen

I helgen har vi gjort en tur till Köpenhamn. Förutom att gå Ströget fram och tillbaka, hann vi även gå på konstutställning med den norske målaren Edvard Munch.

Vi har upptäckt att en resa över bron på helgerna är ett bra sätt att ladda upp batterierna inför en arbetsvecka. För en tid sedan åkte vi över och tittade på fler exempel på ny arkitektur. Den nya operan var imponerande och det hade varit kul att även få se hur den ser ut inuti.

Mitt emot ligger den nya teatern och slottet Amalienborg. Mellan fastlandet och Holmen där operan ligger går gula båtar. Efter att ha virrat omkring i bil på Holmen, säger vi: Ta båten, det är det bästa sättet.

Vi hittade även ett kvarter med fullt med kanaler och med en liten båtplats utanför balkongen. Ett modernt Venedig!

Det har varit lite lugnt för min del gällande bloggen. Till en del beror det på stressiga arbetsveckor men även på ett projekt som jag startade för en tid sedan. Vad det projektet går ut på kommer jag att berätta senare för det leder även till lite förnyelse på Poppins' Garden.

We made a short trip to Copenhagen this week-end. Except from walking in the big shopping street we also had the time for an art exhibition with the Norwegian artist Edvard Munch.

We have realized that a trip over the bridge from Sweden to Denmark is a perfect way to get energy for a busy working week. A while ago we went over and spotted more of the modern architecture. The new opera was impressive and it would be fun to take a look inside.

On the other side of the harbour is the new theatre and the palace Amalienborg. A small yellow boat goes over the harbour and that is the best way to get to the opera.

We also discovered a district with several small canals and with a place to leave the boat outside the balcony. A modern Venice!


There has not been a lot of action on my blog these last weeks. A part of the explanation is that I have been busy at work but also that I have started a new project. What the project is will be revealed in time since it also will effect Poppins' Garden.

11 kommentarer:

Lily sa...

Ser mysigt ut i det moderna Venedig!
Ska bli spännande att se vad du hittat på för bus ;-)
Kramen :D
Lily

EVA AGNES sa...

Köpenhamn har alltid varit min favoritstad och de supersnygga och moderna byggnader du visar är något jag absolut vill se. Tack för tipset.
Jag blev mycket glad och rörd för dina ord om mig på Chokladbloggen.
Stora kramar till dig
Eva Agnes

Moa sa...

Men så fint och mysigt det såg ut där i lilla Venedig.. =).. nytt projekt.. kan man bli annat är gööör nyfiken.. =).. kramiz/Moa

Petra sa...

Vilka inspirerande bilder! Varför åker man inte oftare till Köpenhamn? Nu måste jag snart åka dit!

Lily sa...

Ni får komma och hälsa på :D
Kramen
Lily

Hem och Harmoni Marie sa...

Härligt med en tur till Köpenhamn! Har varit där ett par gånger men det var några år sedan sist.

Spännande det låter med nytt projekt.. lycka till med det!

Och tack för dina rara ord hos mig, känns skönt att flera ger mig så mycket uppmuntran. Tack!

Kram Marie

Malin sa...

Förstår att det är lämpligt att ladda batterierna i Köpenhamn...kan inte tänka mig en bättre plats...låter så gott att ha så nära över...Hade ingen aning om de kvarteren med vatten så inpå...vilka bostäder det måste vara...
Det låter spännande med projektet och jag blir nyfiken värre...undrar va detta kan vara...
Manualen till min kamera ligger också på CD...finns ett tunt häfte men bara de enklaste grunderna...Hade tänkt skriva ut det på jobbet men fick naturligtvis med mig fel skiva...så typiskt...inte an man springa till datorn så fort det ska knäppas bilder...Ledig i morgon o ska dona lite med kameran

Hanneles paradis sa...

Läckra bilder,
ha det gott.

Kattfot sa...

Åh vilken trevlig utflykt det låter som. Och ett stort grattis i efterskott till dig.

Kram Catrin

NinaH sa...

Verkligen bra sätt att fylla på batterierna!;-)
Vi har inte kommit över Sundet en enda gång detta år! Skrutt!! Känner att batterierna behöver den påfyllningnen mycket snart!;-)

Trolda sa...

Vad härliga bilder från stora staden med det lilla "Venedig" !!!jag åkte den båttyren en gång och vad man fick se mycket som man inte sett annars! Och vad NYFIKEN man blir nu på Poppins nya "upptåg";-)

Trolda - önskar dig en fin helg! =D