Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

tisdag 13 oktober 2009

Cinnamon pie

Här kommer receptet på kanelpajen som jag bjöd på i söndags. Den är jättegod och nyttig endast för själen. :)

3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 dl socker
0,5 tsk bakpulver
150 g smör
2,5 dl lätt vispad grädde
Kanel, socker

Blanda bakpulver, mjöl, socker och vanilj­socker. Smält smöret och blanda ner i mjöl­bland­ningen. Tryck ut degen i en smord paj­form - tryck upp en kant kring sidan och tryck sedan ner den försiktigt med tummen så det blir en låg bred degkant. Häll över grädden och strö över rikligt med kanel och lite socker.
Grädda i 200° i 15 minuter. Serveras väl kyld an­nars är den ”rinnig” i konsistensen. Njut!

I will give you the recipe for the cinnamon pie I served last Sunday on my family dinner. It is very nice and healthy only for your soul. :)

3 decilitres of flour
1 tea-spoon of vanilla sugar
1 decilitre of sugar
0,5 tea-spoon of baking-powder
150 grams of butter
2,5 decilitres of gently whipped cream
cinnamon, sugar

Mix flour, vanilla sugar, sugar and baking-powder. Melt the butter and mix it with the other ingredients. Press out the the paste in a greased baking tin for pies. Press a low but broad border in the paste. Pour out the whipped cream and spread out plenty of cinnamon and just a little sugar.
Bake the pie in the oven for about 15 minutes, 200° Celsius. Serve it chilled and enjoy.

12 kommentarer:

Lena Kristina sa...

Låter livsfarligt gott!

Sparar det receptet i min inspirationsmapp. Just nu kör jag på LCHF diet. Det är goda maträtter och jag blir mätt, men INGET socker eller snabba kolhydrater just nu.

Jag ska stå ut tills det blir advent då första glöggen ska avnjutas

Krampåre
Lena

Lusthuset sa...

Mums vad det låter gott...och själen behöver sitt också eller hur. Underbara gula rosor på bilden. Ha det gott kära Poppins. Kram!

EVA AGNES sa...

Tack för receptet. Bara älskar kanel i alla former.
Ska göra den när jag får besök i början på november.
Kramar Eva Agnes

Merja sa...

Spännande och annorlunda recept. Sparar också den:)

Trolda sa...

Låter definitivt som ett recept i Trolda´s smak...;-) Och då tänker jag dels på KANELEN, men kanske framför allt på tillagningen...=D Skall ha Gäster i helgen - blir nog till att prova på då! Tack för receptet! =D

Trolda - kramar =D

NinaH sa...

Låter gott! Måste prövas!;-)

Annika Christensen sa...

Låter super god den skall jag göra till min man som älksar kanel - också.
Han är vårt kakmonster.
Säkert bra för humöret också.
Ha det gott
Annika

EVA AGNES sa...

Lady Poppins!
Nu har jag precis tillagat din kanelpaj som ska avätas hos min goda vän Vera när vi ska titta på sonen som är med i Hype i TV 2 i kväll.
Då ska jag tänka på dig förstås.
Kramar Eva Agnes

PS Jag har ingen TV. Det är därför jag går till Vera och tittar...
ds

Lily´s nya... sa...

Låter supergott! Rena drömmen för ett kakmonster som mig ;-))))
Kramar från Lily

Karin A sa...

Mums det både ser och låter jättegottt! :) Vackert stilleben också. Hoppas allt är bra i höstkylan! Trevlig helg...

Kram Karin

Karin Lindström sa...

Hej käraste Poppins!
Det var så länge sen jag hann hälsa på, tiden räcker inte alltid till. Men jag har dig på bloggkoll så jag ser första bilden och några rader i alla fall *ler*.
Hoppas allt är bra! Har ni haft frost också? Här har det varit det i många nätter nu men konstigt nog så finns det blommor kvar men inte så många. Förra hösten var så mild hos oss och rosorna blommade långt in i november.

Ha en riktigt skön hösthelg!
Många kramar
Karin

Ps Tack för receptet, det ser jättegott ut!

Hjärtat Mitt sa...

Mmmmm det låter alldeles för farligt gott :)
Tack för receptet.
Vill önska dig en riktigt mysig hösthelg!

Kramar Mari