Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 8 oktober 2009

George Eliot

Sedan arton (!) år är vi ett gäng vänner som samlas då och då för att diskutera böcker. Vi brukar turas om att bestämma tema och varje tema är ungefär 4 tillfällen. Just nu är det mitt tema som gäller. Eftersom jag tycker om klassiker och det var länge sedan vi läste just klassiska romaner, har jag valt ut fyra engelska klassiska författare. Först ut är George Eliot. Själv har jag valt att läsa hennes bok Middlemarch. Jag tyckte mycket om TV-serien som gick för tio år sedan och redan efter några kapitel i boken, är jag "fast". Boken är en riktig tegelsten så till min glädje kommer läsupplevelsen att räcka ett bra tag.

George Eliot var en pseudonym för Mary Ann Evans. Hon föddes år 1819 i en ganska välbärgad borgerlig familj utanför Birmingham. Modern dog tidigt och det blev Mary Anns uppgift att ta hand om familjen. Under uppväxten fick Mary Ann tillgång till biblioteket på det gods där fadern var för­valtare och hon skaffade sig på det sättet stora litterära kunskaper. Efter faderns död flyttade Mary Ann till London 1851 efter en kort tid i Schweiz. Hon hade redan då debuterat med några essäer i tid­skrif­ter. Hon var mycket intresserad av både filosofi och teologi och blev så småningom redaktör för den reformvänliga tidningen Westminster Review.

År 1854 skaffade hon och den gifte kritikern George Henry Lewes ett gemensamt hem. Detta hem kom att bli en populär salong bland dåtidens litterära kretsar. Hon debuterade som romanförfattare 1857 med boken Scenes of Clerical Life under namnet George Eliot, en pseudo­nym som påminde henne om hen­nes förebild, den franska författaren George Sand (Aurore Dudevant). Mary Ann valde att skriva under annat namn eftersom hon ville ha en objektiv be­dömning av sina böcker.

Efter ett långt liv tillsammans, avled Lewes 1878. Två år senare gifte sig Mary Ann med en yngre man, en amerikansk bankman vid namn John Cross. Äktenskapet blev kort eftersom Mary Ann avled åtta månader efter bröllopet, 61 år gammal.

Hennes böcker beskrivs som viktorianska och realistiska. Hennes folklivsskildringar är mycket upp­skattade och många av böckerna utspelar sig på den engelska landsbygden eller i småstäder. I roma­ner­na vävs oftast hennes tankar om filosofi och religion in i handlingen. Även hennes intresse för antikens litteratur märks och många av hennes böcker har jämförts med grekiska tragedier.

På svenska finns följande böcker översatta (som jag känner till): När slöjan lyftes (1859), Bror och syster (The Mill on the Floss 1860), Silas Marner (1861), Middlemarch (1870).

Jag tycker hennes liv verkar spännande. Som ung flicka törstade hon efter kunskap och skaffade sig det på egen hand. När modern dör får hon ta över ansvaret för familjen och stannar också kvar i hemmet, ogift och utan möjlighet att utnyttja allt hon lärt sig. När hon är omkring 30 ändrar sig allt dramatiskt, fadern dör och hon lämnar sitt barndomshem för att ge sig ut i världen. Efter en tid i Schweiz hamnar hon i London och får arbete som redaktör på en tidning. Tänk dig det, en kvinnlig redaktör för 150 år sedan!

Sedan flyttar hon ihop med en gift man och lever i "synd" i över tjugo år. Fast tydligen ansåg hon sig moraliskt vara gift och kallade sig för fru Lewes. När hon sedan blir änka gifter hon sig med en tjugo år yngre man och åker på bröllopsresa till Italien. Han visar sig dock vara lite obalanserad så jag tror inte att äktenskapet blev särskilt lyckligt. Men så mycket hon hann med under sitt liv.

Hm... och jag som bara åker fram och tillbaka till jobbet varje dag... Tror jag måste få in mer spänning i mitt liv. :)

PS. Nya saker har dykt upp i min SHOP. Engelskt och klassiskt - passande till George Eliot.
For eighteen years (!) I and some friends have met to talk about books. We take turns about deciding the theme and every theme last four times. Now it is my turn to choose. And since I love classical books and it has been a long time since we read any of them, I have chosen the theme four classical English writers. First to be read is George Eliot. I will read her novel Middlemarch. I really liked the BBC drama from 1997 and after a few chapters I am "hooked". Luckily enough the book is really thick so the reading will last a while.

George Eliot was a pseudonym for Mary Ann Evans. She was born 1819 into a rather wealthy family outside Birmingham. Her mother died early and Mary Evans got to take the responsibility for the home. During her childhood she had access to the library on the estate where her father worked as stewart and she got a lot of knowledge of literature. After her father's dead she moved to London 1851 after a short stay abroad, in Switzerland. She had already made her debut in a magazine with some short stories. She was very interested in theology and philosophy and became the editor for the magazine Westminster Review.

In the year 1854 she moved together with the married literary reviewer George Henry Lewes. Their home turned out to be a popular meeting place for the literary circles. Her debut as a writer was with the novel Scenes of Clerical Life 1857 under the name George Eliot, a pseudonym that reminded her about her idol the French author George Sand (Aurore Dudevant). Mary Ann decided to write under a different name to get objective reviews on her works.

After a long life toghether, George Henry Lewes died 1878. Two years later Mary Ann married a American banker, John Cross. The marriage did not last long since Mary Ann died eight months later, 61 years of age.

Her books are described as Victorian and realistic. Her descriptions of rural England are very loved and many of her stories take part in the country or in small villages. Her novels are influenced by her interest in religion and philosopy. Her knowledge of antique writers are noticeable and some of her novels are compared to Greek tragedies.

I must say her life seemed very interesting. As a young girl she had a thirst for knowledge and she managed to get it on her own. When her mother dies she has to take care of the family and stays at home, unmarried and with no chances to use her knowledge. Suddenly her life changes when her father dies and she leaves her home and travel to Switzerland. Then she moves to London and get the job as editor for a magazine!

And then she moves together with a married man, it must have been a scandal. But she seemed to has looked upon her self as married and used to call her self mrs Lewes. When she became a widow she married a twenty year younger man and they went to Italy on their honey-moon. But he was an unbalanced person so I do not think the marriage was a happy one. Anyhow she experienced a lot during her life.

Hmf... I just go to work and then home, day after day... I think I must get more excitement in my life. :)

9 kommentarer:

Annalunda sa...

Käraste Poppins!!
Du är fantastisk - tack för detta jättemysiga och spännande inlägg. Ytterligare en författare för mig att upptäcka. Dina kort är ljuuuuvliga! Hur gör du för att få till de små "annonserna" i högerspalten?

Stor kram Annie

PS: Din headerbild är sagoligt ljuvlig...*suck*

NinaH sa...

Intressant med infon om GF!!! Härligt lästips! "Tegelstenar" passar mig särskilt!;-)
Hm... Och så frestar du med nytt i butiken!;-) Hm.... Hm.... Kan säkert inte motstå - men ska välja lite "djupare"!;-)

Solåkra sa...

Alltid lika intressant att läsa dina litteraturinlägg. Du är en mångfacetterad kvinna.

Lena Kristina sa...

Vilken trevlig start på helgen.

Boktips!

Just nu i dessa nobelpristider :)

Jag läser mycket och min stora mission i livet har alltid varit att få alla mina sex barn att älska böcker lika mycket som jag gör. För tillfaället har jag upptäckt att jag själv inte hunnit med att läsa vad jag vill för att jag har varit såå engagerad i dem. Fy! Jag blir ju helt utarmad.....

Min favoritläsning har alltid varit historiska romaner och bland de svenska favoriterna är förstås Per-Anders Fogelströms Stockholmsskildring. Älskar historien om den släkten och har hela bandet.

Nu ska jag nog ta och leta reda på ditt boktips. Tegelstensromaner passar mig alldeles förträffligt.

Njut av din bok i helgen

Kram Lena
Ps. Jag har äntligen svarat på utmaningen om att beskriva din blogg med ett ord. Det gick så där, du får kika i det inlägget Ds

Nordingården sa...

Hallå Poppins, oj här var mycket att läsa och eftersom jag bara skummade igenom det, ska jag inte blanda mej i den disskutionen, utan fastnade för alla dina vackra bilder och nyheten om din nya shop, stort Grattis till den!!
Så spännade!!! Mycket vackert , ska kika in där nu.

Vilken fin bild med saften och sylten!!! Hösthälsn fr Nordingården.

Lily´s nya... sa...

Har en liten utmaning till dig men bara om du har tid och lust :D

Kram Lily

Petra sa...

Vilka bra lästips nu när hösten står för dörren!

Hannele sa...

Kul med bokcirkel, jag är med i en grupp och försöker hinna läsa finska böcker.

Älfgärdet sa...

GRATTIS!!!
Du har vunnit första pris i min saxutlottning! Maila mig din adress så ska den snart vara på väg:)

madeleine.nilsson@alvgardet.pp.se

Åh vad jag skulle älska att vara med i ett litterärt sällskap! Älskar många av 1800-talsromanerna.

//Madeleine