Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 13 december 2009

I am a Nobel prize winner!

Efter ett par dagar på ett härligt hotell i Torekov (kika här för bilder) så kom jag hem med fredspriset i bagaget. Hmpf? undrar ni säkert. Jag tillhörde "nobelkommittén" som delade ut fyra priser på kvällen i Torekov bland mötesdeltagarna: kemi, medicin, fysik och litteratur. Eftersom vi inte kunde delta i tävlingen om de fina priserna då vi själva satt ihop frågorna, fick jag och mina vänner i kommittén dela på fredspriset. :)
Väl hemma var det dags för årets traditionella försmak av julen - ett knytkalas tillsammans med mina föräldrar. Trots att det bara ska vara en försmak brukar det inte fattas några rätter på bordet och så blev det i år också. Vi blev mätta och nöjda och jag orkade knappt klämma ner en enda av köttbullarna på slutet och fick prioritera pappas goda Janssons frestelse före prinskorven. Gröten sparar vi till julafton.

En vit amaryllis blommar så vackert på bordet tillsammans med några vita tazetter. Idag ska jag försöka få upp lite mer juldekorationer om jag hinner. Och det är ju Lucia idag! Missade du lussefirandet i morse kan du se det på TV här.

OBS! Just nu på Poppins' Garden - SHOP: 10 % rabatt på julsaker. Gäller fram till julafton.
After a few days at a hotel by the sea in Torekov (look here for photos) I came back home with the Nobel prize in Peace. What? I hear you wondering. I was a member of the "Nobel prize committee" which gave away four prizes that evening among the conference members: in Chemistry, Medicin, Physics and Literature. Since we had written the questions we could not participate in the challenges. Instead I and my friends in the committee was given the Peace prize to share. :)
Back home it was time for the traditional foretaste of Christmas together with my parents. Even though it only should be a foretaste, not many of the dishes at a Swedish Christmas "smorgasbord" were missing. We truly got happy and satisfied. I barely could eat one of my Swedish meatballs at the end of the meal but succeeded to manage a bit of my dad's wonderful gratin "The temptation of Jansson" - an old traditional Swedish dish consisting of potatoes, sprats, onions, cream and breadcrumps. It tastes much nicer than it sounds!

A white Amaryllis is lighting up my kitchen table together with some white Tazettes. Today I will try to decorate a bit more for Xmas. And it is the Lucia Day here in Sweden. If you want to see traditional Lucia festivities you can look here.

7 kommentarer:

Växthusmadam sa...

Låter som om du är i full gång med julfirandet! Ha en skön luciakväll!
Växthusmadam

Lily´s nya... sa...

Grattis till fredspriset! Det är du väl värd!! Din amaryllis är bedårande vacker..

Jo en del kanske blir gjort när man är ledig! Jag har ingen semester kvar att ta ut i år, så det får bli på det nya året några dagar..:D
Visst kan man väl börja då med julförberedelserna..Vi kanske ska genomföra det vi pratade om ;-))
Ha de´ bäst vännen
Kram Lily

Trolda ! sa...

Tycker fredspriset passar dig perfekt! =D Och "fred" med datorn är det nu när jag äntligen kan få till en kommentar här! ;-) Amaryllisen är ljuvlig! =D

Trolda - Kramar! =D

Elisa Day sa...

Låter jättehärligt! Och amaryllis är så vackert. Fick sju stycken från jobbet. Kram

Lusthuset sa...

Låter ju härligt och mysigt både det ena och det andra. Har själv haft Lussekaffe i kväll och det blev trevligt det också. Underbart vacker Amaryllis må jag säga. ha en skön vecka kära Poppins!! Kram!

Hjärtat Mitt sa...

Grattis till nobelpriset.Det var inte illa :)
Ni verkar ha haft det både roligt och mysigt när ni har varit iväg.
Den vita amaryllisen är bara så underbar. Min har slagit ut här hemma oxå, och jag njuter av att titta på den när jag sitter vid datorn.

Kramar Mari

Malins-kuriosa sa...

Vilka härliga påfund och fredspriset slår väl det mesta...kikade in på hotellets sida och jag förstår om miljön i sig ger njutning och förlustelse...
Jag jobbar denna veckan också men sen är det fullt pådrag inför julen som gäller...kul!!!
Lät gott att provsmaka allt så där innan...klokt att vara förberedd...
Ha det så Gott nu och de vita Amaryllisarna är så vackra...

Kramar från Malin