Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

tisdag 12 januari 2010

Black & White

Nu när julen åkt ut har jag istället roat mig med att ta fram några saker i svart och vitt. Det fina ljuset på helgen gjorde att det gick bra att fotografera. Jag tycker om gamla foton, de är inte bara dekorativa utan varje foto berättar också en historia.

Now when Christmas is out of the house I have instead decorated with objects in black and white. The lovely day light during the week-end was perfect for photographing. I like old photos, not only because they are beautiful but also for the stories they tell.

13 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Hej!
Verkligen fina foton och snyggt med svart och vitt. Känns så rent liksom...
Gamla foton säger väldigt mycket och är som små konstverk.
Hoppas du får tag på fler översatta böcker din lilla bokmal.
Kram
Annika

Anna sa...

old postcards and photo's are wonderful...I collect them too!

Windlost sa...

Beautiful images and lovely decorations Poppins. We are going to Paris in April and I was thinking I want to buy several black and white Paris postcards to bring home and frame! Hope you are well. xo Terri

Lusthuset sa...

Visst känns det roligt att plocka fram lite icke-juliga motiv, helst då i lugna färger efter julens alla färgutsvävninger. Fina bilder. Jag älskar också gamla foto, gör inget om det är okända personer men det sätter i alla fall fantasin i rörelse. Ha en bra dag och halka inte på isen ute för det var verkligen halt i morse. Kram!
PS. Du nämnde en gång någon som gjorde fina förstoringar av foto. Berätta mer!!

Ledighetsparadiset Solåkra sa...

Ja gamla foton är väldigt fina. Gillar dina svartvita bilder helt klart. Jag tycker att det är svårt att fota på vintern - det är få soltimmar och så har det varit ganska molnigt också. Fyra nyanser av grått blir inte så snyggt på bild ;-)

Willewira sa...

Hejsan!

Nu var det ett tag sen jag var inne och läste hos dig... Har märkt att uppdateringen i länklistan inte alltid är så bra... man missar lätt flera inlägg om det är flera som uppdaterar samtidigt.

Jag har läst och njutit av dina bilder... så vackra!! Tack för det!! :)

Håller med dig - svartvita foton är såå fint. Tyvärr så får man sällan fram skuggor och kontraster så bra när man konverterar färgat kort till svartvit, vilket är synd.
Skulle vilja fota mer i svartvitt än vad jag gör. Men det är ju en konst i sig och det tar ett tag att lära sig. Men men, skam den som ger sig.

Ha det så gott i vinterfrosten! Själv ska jag försöka ta mig ut och fota lite...

Kram
Willewira

Lusthuset sa...

Tack kära Poppins. Det var där jag gjorde min förstoring till tavlan i julas och jag var jättenöjd...om man bortser från att de klantade till det när de beskar bilden fel, men jag fick en ny förstoring utan kostnad och fick behålla den andra så nu har jag två och det tyckte jag var sjysst...inga sura miner. Då vet jag att vi har hittat samma bra ställe både du och jag och då håller jag mig till dem. Jag beställde papperskopior (100 st) för mina julkort och det gjorde jag via ICA och det var också helt OK. När rabatter och annat var bortdraget så kostade de under 50:- inkl frakt och det var ju otroligt billigt. De kom fint förpackade och inom utlovad tid. Nu tror jag väl inte att de har detta superbilliga pris alltid. Ja man får vara om sig och kring sig i dessa tider. Ha en skön kväll. Kramisar!!

NinaH sa...

Finns inget så fascinerande som gamla foton! Både dom man flyktigt vet vad de föreställer & andra som man inte alls vet något om. Fantisera kring varför fotografbesöket kom till - och hur det förlöpte. Och över personerans liv & tid i största allmänhet.... Förutom bara att sitta och beundra fotona i sig! Jag kan sitta hur länge som helst med gamla album & udda foton!

Galtholmen sa...

Ja, efter julens röda o gröna färgskala känns det skönt med något rent o friskt. Svart o vitt blir helt riktigt som kontrast. Själv håller jag gärna fast vid det gröna, o lutar mer åt brunt... Men vi är ju alla olika. Snyggt blev det i alla fall.
/Ulrika

Hannele på Hisingen sa...

Gôrsnyggt.

Trolda sa...

Så vackert! Det är något speciellt med gamla svartvita foton...de berättar en historia och man blir så nyfiken på att få veta MER om människorna på bilderna, och hur de levde.

Trolda - kramar =D

Lily´s nya... sa...

Svart o vitt är aldrig fel ;-))

Det känns lite tomt när julsakerna tagits bort..

Varför har du ordverifiering???

Kram Lily

Malin sa...

Så vackert och gamla svartvita foton är verkligen vackra...ligger som ett skirt dis över bilderna och skapar stömning.
Skönt att alla julsakerna kommuit undan och även hos mig är det lite förändringar på G men det går lite långsamt...

Kramar från Malin