Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 21 januari 2010

Reading experiences

Jag är en bokmal – det vet du vid det här laget. Jag tror att jag alltid har älskat böcker och vad läsningen kan innebära; ett äventyr, ny kunskap, en flykt från vardagen eller något som berör mitt innersta. Redan när jag var liten ville jag ha bok efter bok och innan jag kunde läsa själv fick mamma läsa högt. Det starkaste minnet från den tiden är en berättelse som skrämde mig lite men som jag ändå ville höra gång på gång: Petter och hans fyra getter av Einar Norelius. Visst var det ruskigt med Ludenben som åt upp getterna och sedan exploderade!

När jag lärt mig läsa, slukade jag varje bok som kom i min väg. Jag var liten flicka på den tiden det fanns gott om biblioteksfilialer i varje stad, för då var det viktigt att alla hade tillgång till kulturen. Mitt bibliotek låg i källaren på ett helt vanligt 50-tals hyreshus. Det var inte stort, ett enda rum på omkring 40 kvadratmeter. Men vilken skattkammare för en läslysten flicka! Jag älskade att cykla dit efter skolan och välja ut nya böcker att läsa. Och jag minns hur spännande den dagen var då jag gick över från barn- och ungdomsavdelningen till vuxenavdelningen. Nu hade jag hur många böcker som helst att välja mellan.

Ibland råkar man på en bok som ger mer än en vanlig läsupplevelse. När jag läste Cora Sandels bok Alberte och Jakob där Alberte fryser sig igenom hela sin uppväxt i en liten nordnorsk stad, började jag frysa lika mycket. Trots varm pläd och hett te var jag iskall rakt igenom – jag som inte fryser så lätt annars. Men den starka skildringen gjorde att jag förflyttades till Albertes kalla värld.

En annan stark läsupplevelse var första gången jag läste Tolkiens Sagan om ringen. Den fasa som Frodo och Sam kände när de jagades genom Fylke av en obeskrivlig ondska, överfördes till mig. Jag tror jag var lika rädd som hoberna i boken. Just att det handlade om en oförståelig ondska skrämde mig väldigt mycket.

En lustig historia är när jag och mannen var på semester i Danmark. Vi bodde på en dansk kro ute på landet, högst upp i ett rum utan luftkonditionering. Det var värmebölja och fruktansvärt varmt på rummet. På kvällen skulle vi förstås sova med öppet fönster. Dimman började välla in från åkrarna runt omkring. Mannen somnade ganska snart men jag låg och läste om Jack the Ripper i boken Porträtt av en mördare av Patricia Cornwell. En bok fylld av död, våld och ondska. Dimman utanför gjorde att jag snart förflyttades till Londons East End. Tänk om någon skulle klättra in genom fönstret under natten? Mina funderingar gjorde att jag inte kunde somna med fönstret öppet och stängt fönster skulle innebära värmeslag. Det slutade med att jag satt halva natten på sängen och stirrade ut på dimman genom det vidöppna fönstret innan jag helt enkelt blev för trött och somnade ifrån alltihopa. Tänk så larvig man kan vara!

När jag blir engagerad i en bok så sträckläser jag. Jag bara måste läsa ut den men när jag sedan slår ihop boken efter sista kapitlet, så känns det trist och tomt. Jag vill ju inte att boken ska ta slut! Men ändå kan jag inte låta bli att läsa så fort som möjligt. Därför älskar jag förstås tjocka böcker. Ju mer att läsa desto bättre. Gärna klassiker som man kan sjunka ner i och som räcker länge. Krig och fred av Tolstoj är en av mina största favoriter, en episk berättelse med många människoöden – och i tre delar! En annan trilogi som jag återvänder till gång på gång är Fåfängans marknad av William Thackeray. Och när passar inte en roman av Jane Austen som sällskap?

Det finns också böcker som ger något speciellt. När man stänger boken finns det tankar kvar att bearbeta, en berättelse att begrunda eller personer som man inte kan säga farväl till. Har du läst Lille prinsen av Antoine de Saint-Exupéry? Det är egentligen en barnbok men jag tror att vuxna nästan får ut mer av innehållet – en bok som går rakt in i hjärtat.

Tänk vad ordets makt är stor, så mycket man kan berätta och förmedla genom ord. Har du någon särskild läsupplevelse som du vill dela med dig av?

I love books. I think I always have loved books and what reading gives you; an adventure, new knowledge, an escape from daily life or something that touch your soul. When I was a child and could not read, my mother used to read to me. Later I read book after book, I could not get enough. When I was a little girl there were lot of libraries in every town, now there often are fewer. My library was situated in the cellar of an ordinary house with apartments. It was not large but filled with books – a treasury for a book loving little girl. I remember the day when I went from the children’s apartment to the adults’. Now I had so many books to choose between.
Sometimes a novel gives you a special experience. When I read Cora Sandel’s Alberte and Jakob where Alberte is freezing through her childhood in a Norwegian small town, I started to freeze. Hot tea or a warm rug did not help. I was so cold and I do not usually freeze like that. But the story took me to Alberte’s world.
Another strong experience was when I for the first time read Tolkien’s The Lord of the Rings. The horrors that Frodo and Sam felt when they were chased through the Shire by an indescribable evil were transferred to me. I think I was just as scared as the hobbits.
A funny story is when I and the husband were on vacation in Denmark. We were staying in a hotel in the country and it was very hot. Our room had no air condition and we had to sleep with open window. Outside the fog was rolling in from the fields. The husband soon fell into sleep but I was reading the book A Portrait of a murder (about Jack the Ripper) by Patricia Cornwell. A book full of death, violence and evil. The fog transferred me London’s East End and I started to fear that someone would climb through the window. I could not fall asleep with the window open and we would not be able to breathe with it closed. It ended with me sitting on the bed, staring through the window on the fog half the night before I got to tired and just fell into sleep. What a silly-billy I can be sometimes!
When I get involved in a novel I want to read without stopping. But when I close the book I feel sad and empty. I do not want the novel to end! That is why I love thick books. The more to read the better. The classical novels are great. Peace and War by Tolstoy is one of my favourite novels - it is filled with interesting persons – and it consists of three books. Another trilogy I return to time after time is Vanity Fair by William Thackeray. And a novel by Jane Austen is never wrong, or?
Some novels touch my heart. When I close the book I still have a lot to think about, a story to ponder on or a person that is hard to say farewell to. Have you read The Little Prince by Antoine de Saint-Exupéry? It is a story for children but adults love it as well.
The written word is powerful. You can tell stories and transfer feelings through words. Do you have a reading experience that you would like to share?

10 kommentarer:

IET sa...

Jag får så många tankar av detta inlägg att jag inte vet vad jag ska skriva faktiskt. Egna minnen som poppar upp. Men en sak som jag satt och tänkte på häromdagen (efter att ha fått igång tankarna av en annan blogg) var att jag aldrig skulle blivit illustratör om det inte vore för de bilder jag fick i huvudet när jag läste (eller lyssnade till) böcker när jag var liten.
/I.

Lily´s nya... sa...

Bibliotek är härliga, tiden går fort när man är där..Jag brukade spendera rätt mycket tid där som barn, spelade mycket schack där också..
Lille Prinsen..James Deans favoritbok..
Kram Lily

Malin sa...

Oj vilket härligt inlägg och ditt bibliotek i källaren lät som en beskrivning av det jag for till...
Jag har också alltid läst och älskat böcker...gick i o för sig rätt så många år medans barnen var små som jag inte läste mer än kurslitteratur...men detta tas igen med råge nu...mycket deckare blir det.
Funderar på läsupplevelser...det har varit många och det är svårt att minnas en särskild...Som barn läste jag om en sotarpojke i Palermo och den boken hängde med mig länge...Den hemlighetsfulla trädgården likaså...jag ska ta mig en funderare och kanske använda det som inlägg på min sida...hm...Snart är det bokrea och det är alltid kul men numera köper jag bara faktaböcker där...böcker som är trevliga att äga och som kan liga framme...

Kramar från Malin

kullervilla sa...

Hej Poppins
Jag är egentligen ingen bokmal, läser mest på semestern, känner att då finns tid. ( har kommit på att talböcker är super bra när man arbetar med händerna)
Men en bok som jag läste första gången på 70 talet har genom åren förföljt mig…Den heter I namn av de mina och är skriven av Martin Gray. Har läst den många gånger och med ålder ser man ju olika på saker. Sist jag skulle läsa den, berörde den mig så att jag inte kunde avsluta den. Orden och den sanna berättelsen följer alltid med mig.
Kramiz//kullervilla

Yolanda Elizabet Heuzen sa...

lovely post and very close to my heart as Ilove to read books too and always have done so from a very young age. My favourite children's books is ....................
Mary Poppins. Jane Austen is my fav writer, I started reading her books in English when I was 14 years old. And I re-read them almost every year.

I'm very glad to be able to visit your bog again,I have anew pc now, the old one kept grinding to a halt every time I visited yr blog and I had to restart it often. That was no fun but now the problem is solved.

Kram, Yolanda

Kattfot sa...

Vilken inbjudande läsvrå! Kul att läsa om dina minnen :)

Kram Catrin

Stickhorsecowgirls sa...

Greetings Poppins!
I have just discovered your lovely blog. It is absolutely artistically glorious! I will visit often. Thank you for sharing your gift. V.

Annika Christensen sa...

Hej lilla bokmalet...
Skall erkänna att jag är dålig på att läsa. Förr var jag också en sträck läsare men nu...
Fast barnböcker skulle jag vilja skriva och har faktiskt några ideer som ligger. Kankse det blir något av dem vem vet...
Har ju jobbat med barn och läst det flesta.
Ha det gott i vinterkylan och tack för din hälsning
Annika

ledighetsparadiset Solåkra sa...

Jag är bokperiodare och läser massor i perioder och sedan inget. Jag gillar böcker i historiska miljöer. Gillar John Irvings sätt att skriva; en bön för Owen Meany är en av de bästa böckerna jag läst. I höstas läste jag Igelkottens Elegans av Muriel Barbery. Den var helt fantastisk... Ja listan kan göras lång lång lång

Trolda sa...

Vilket fantastiskt engagerat inlägg! Och jag kan riktigt SE en "Mini-Poppins" (med flätor tänker jag...)cyklandes fram på gatorna för att nå sitt Favoritställe! =D Och visst är ordets just makt och trollbinderi... Jag har också liknande situationer att jämföra med dina. En gång läste jag en riktigt hemsk bok på en resa och kunde heller inte sova... Jag gillar ju deckare, spänning och romantik såklart =D "Svärdet och spiran" av Ken Follet (TROR jag...) läste jag en gång för många år sen och det var en fantastisk bok - och TJOCK!;-) HÄRLIGT med böcker!=D

Trolda - kramar =D