Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 11 april 2010

Chess beauty

Kungsängsliljans rutiga skönhet är förbryllande och otroligt vacker. Jag fascineras alltid av dess mönster men också av växtens sprödhet och vackra färger. Hur tänkte naturen när den målade dess kronblad schackrutiga och gav dem en sådan vacker grön färg som kontrast mot det mörkt röda? Resultatet blev i alla fall förtjusande.
Jag har inga exemplar i trädgården utan får njuta av en söt liten planta i kruka. Utseendet ger mig associationer till medeltida tavlor, vet inte varför. Kanske det är det schackrutiga mönstret.
The checked beauty of Fritillaria meleagris (or Snake's head) is both confusing and unbelievably lovely. I have always been fascinated by how fragile the plant is and by its beautiful colours. How did nature think when it painted its petals like a chess board and gave it this lovely green colour to contrast with the dark red? Anyway, the outcome is enchanting.
I do not have any Snake's head in my garden, so I have to enjoy it in a small pot. The look of the plant makes me associate to medieval paintings, I do not know why. Maybe it is the chess pattern.
Avslutningsvis en liten vårrapport från trädgården: Så här såg krokusen ut när det var påsk men de är redan utblommade.

Before I finish I just want to give a small spring report from the garden: This is the way the crocus looked like during Easter, now the blooming is over.

9 kommentarer:

Tingeltangel sa...

Så vacker. Jag älskar Kungsängsliljan. Det är ju min landskapsblomma. Tycker att det är en underskattad skönhet.

Lena Kristina sa...

Vilken fin tolkning genom kameran på en vårens mest gracila skönheter!

Kram Lena

EVA AGNES sa...

Ja, den växten är verkligen fascinerande och sätter igång funderingar kring naturens förunderliga spel.
Kramar och ha det skönt i vårsolen.
Eva Agnes

Hannele på Hisingen sa...

Visst är dom fina, trivs på mitt berg.

Bland Blommorna sa...

Kungsängslilja tillhör en av mina favoriter. Vackra bilder har du lyckats fånga.

Elisa Day sa...

Den är så vacker, har aldrig sett en sån i verkligheten. Tusen tack, fick vinsten i fredags. Blev så glad, och jag älskar det vackra kortet. Kram

Karin A sa...

Åh ja den är alldeles underbar med sina fina färger och schackrutor. Du sparar väl krukan och planterar ut så kanske den dyker upp i trädgården nästa vår. Underbara bilder!

Ha det gott!
Kram Karin

Nordingården sa...

Hallå Popppins, men gud va vackert det var med Kungsängsliljan där i den silvriga muggen och spegeln, mycket snyggt!!! Och krokusen redan uppe i påskas, vi har mycket snö ännu på gården men det minskar för var dag, men nu ökar det mest med gammat pert och tegel fr taket, takbyte pågår- Trist. Dyrt, men nödvändigt. Soliga hälsn fr Nordingården

Trolda sa...

Visst är den vacker i sin gracila framtoning! Enligt en gammal myt sägs den fått sina färger och härkomst efter ett stort slag mellan danskar o svenskar, där den röda färgen kommer från de stupade danskarna och den vita från de stupade svenskarna. De skulle alltså börjat växa på denna plats efter slaget. Jag tycker dock det låter mer trevligt med associationer till det ädla spelet schack...;-) Hur som helst - en riktig Skönhet är det! =D