Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

lördag 8 maj 2010

Friday dinner

Fredagsmys - visst är det mysigt att komma hem på fredagen och med känslan att vara ledig några dagar. Vi har alltid något enkelt men gott att äta samt ett glas vin. Den här veckan blev det pastagratäng på färsk ravioli och mozarella samt kassler. Jag dukade med mina bestick som jag fått av min mormor. En gång i tiden var det hennes finbestick. De heter Eldan och jag tycker de är jätteläckra.
Jag önskar dig en trevlig helg! Själv ska jag åka till Danmark och se på konst. Hoppas bara det inte regnar hela lördagen.
Friday dinner - it is lovely to come home a Friday knowing that you are free from work a couple of days. We always have something special to eat on Friday, but it has to be easy to do. This Friday I made a pasta gratin with fresh ravioli and mozarella going with smoked pork and a glass of wine. I laid the table with my knives and forks from my grandmother. Once she used them to lay her table at special occations. They are called Eldan and I think they look very stylish.
I wish you a nice week-end! I am going to Denmark to visit some art galleries.

11 kommentarer:

Christina sa...

Härligt att kunna använda saker med en historia. Vi har också en hel del ärvda saker, möbler, serviser och annat.
Vädret här i Småland är regn, regn och åter regn. Hoppas att ni får det bättre i Danmark!
Ha en bra dag!
Christina

Julia C. sa...

I hope you enjoy Denmark, the art galleries and take pictures for your blog. I wish a wonderful week end to you to. Julia C.

Karin A sa...

Låter som en mysig och god start på helgen. :) Själv gjorde jag hemmagjod pizza igår, inte dumt det heller. Här har det regnat idag och jag var på Lisebergs trädgårdsdagar. Hoppas ni klarade er undan regnet i Danmark. Ha en skön söndag!

Kramar Karin

Lusthuset sa...

Härligt att unna sig lite mys-pys så där på fredagskvällen. Det gör faktiskt vi också. Vi hade laxkotlett som är något av det bästa jag vet. Mums! Vilka vackra bestick...tänk så mycket vackert det finns i skåp och lådor och som väcker minnen...det tycker jag är härligt. Ha en skön tur till Danmark...vi får kanske höra mer om vad du såg på där. Kram!!

Anonym sa...

Härligt fredagsmys!
Det borde jag också göra nu när jag inte jobbar så mycket!

En sån svart vas har jag också haft. Vi kanske köpte dem samtidigt på SIA?

Hoppas det inte regnade på er när ni var i grannlandet!

Ha en skön vecka
Åkte ni på tisdag?
Kram Lily

Annika Christensen sa...

Härligt med en mysig kväll.
Här kan det vara fredag en tisdag allt beror på hur det blommar i trägårdrarna som jag skall fota.
Det gäller ju att vara på rätt plats vid rätt tillfälle.
Det är baksidan av jobbet men i gengäld så kan jag njuta på jobbet och när det är klart.
Så min fredag kan vara när som...
Hoppas att värmen kommer så att jag kan fortsätta att jobba och sluta frysa.
Ha det gott
Annika

Trolda sa...

Vad fint att kunna använda Mormors gamla finbestick - då blir de ju på något vis ÄNNU finare =D Och FREDAGSMYS är heligt...här bokar vi ogärna in någon direkt aktivitet på fredagkvällarna, utan satsar på tu-man-hand-mys med något enkelt o gott att äta =D Hoppas du hade det DEJLIGT i Danmark och att det inte regnade för mycket! Ha en fin söndagkväll!

Trolda - kramar =D

NinaH sa...

Fina bestick! Så vackert du dukat! Och menyn lätt smarrig! Låter som en mysig fredagsafton!

Windlost sa...

Sounds wonderful Poppins! Wish I were there to have supper with you some night. Hope you had fun in Denmark. I really must visit you some day!!!! Lots of love, Terri xoxo

Njut i din trädgård sa...

Fredagsmys är mys mys

Vi kör samma stuk. Något enkelt men GOTT och så gärna lite vin.

Vilka ursnygga bestick!

Galtholmen sa...

Ja det är roligt att kunna använda saker från förr. Det finns det mycket av här hos oss.
Vad är det för konst du ska se på i Danmark?
Nyfiken/
Ulrika