Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

måndag 10 maj 2010

A lot of colours

Jag tog in några röda tulpaner från trädgården och de älskade förstås att få komma in i värmen. När de slog ut sina stora blomblad såg det nästan ut som om jag hade satt röda vallmo i vasen. Lite japansk stil helt plötsligt i köket, eller? Rött, grönt och gult.

I lördags åkte vi över bron till Danmark och hann se två utställningar: först Miró på Arken och sedan Farven i kunsten på Louisiana. Vi fick verkligen se mycket färg vilket gjorde oss på gott humör trots den gråa dagen. På Louisiana fick vi smakprov av modern konst från 1890 till idag. Många av mina favoriter fanns på plats: Kandinsky, Franz Marc, André Derain och David Hockney. På Arken kunde vi se färgglada verka av Mirós senare period.
I picked some tulips in the garden and they loved to get into the warm house. When the big petals opened they almost looked like red poppies. Suddenly it looked a bit of Japan in my kitchen, did it not? Red, green and yellow.

On Saturday we took the car and drove to Denmark, it is not as far as it sounds, only a couple of miles across the sea, over the bridge. There we visited two art museums. First we looked at Miró and then the exhibition Colour in Art. We got a lot of colour in spite of the grey day. At the second museum I had the chance to meet some of my favourite artists like Kandinsky, Franz Marc, André Derain and David Hockney. At the first museum we could look at art by Miró from his late period.

7 kommentarer:

Tingeltangel sa...

Vilken läcker bild av tulpanerna. De ser verkligen inte tulpanlika ut men ändå så vackra.... Låter som om ni hade en givande och inspirerande dag. Är alltid lite avundsjuk öve er närhet till kontinenten.

Windlost sa...

Oh Poppins, you have a most interesting life and a lovely garden too! I always wish I lived closer to visit gardens and shops and museums with you and eat good food - I know you would be a wonderful friend!! Oh, and we could trade books - have you read "Year of Wonders" yet (by Geraldine Brooks(?)) - a stpry about a woman during the Plague in England 1666 - so great!

xo Terri

Mylla sa...

Ser absolut ut som vallmo. Härliga färgkombinationer. Ljuvligt!

Annika Christensen sa...

Precis vad jag trodde att det var först.
Jag gillar de stora röda tulpanerna framförallt är de fina i alla stadier.
Ha en skön kväll
Annika

ledighetsparadiset Solåkra sa...

Vilka härligt röda tulpaner. Och visst ser de nästan ut som vallmo. Det var ett tag sedan jag kommenterade i din blogg. Som Varma hälsningar Solåkra

Trolda sa...

Härligt med en tur över till dejliga Danmark och konst! Och Tulpanerna liknar helt klart Vallmo där de "fluffar ut" i vasen! Jag önskar dig en fin helg!

Trolda - godmorgon! =D

Anonym sa...

Härliga färger!
Kram Lily