Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

lördag 22 maj 2010

Skagen

Skagen ligger längst norrut i Danmark, på ett smalt näs som skjuter ut i vattnet. Vi åkte hit i mitten av maj och jag hade nog trott att det skulle vara härligt vårväder. Men i år har det ju varit en kall utdragen vår och så var det förstås i Skagen också. Vi anlände en tisdag och det var nästan inga turister här alls, kanske de visste att det skulle vara blåsigt och mulet?

Skagen is a fishing village in the very north of Denmark. It is situated on a narrow foreland. We visited it in the middle of May and I thought it would be a lovely weather. But this year it has been a cold spring here in Sweden and also in Denmark. We arrived on a Tuesday and we almost seemed to be the only tourists, maybe the rest knew it was going to be a chilly and grey weather?
Som tur var regnade det i alla fall inte så mycket vilket innebar att vi kunde vara utomhus nästan hela tiden. Och även om vi inte fick uppleva det speciella dagsljuset som Skagen är känd för, kunde vi njuta av den vackra naturen

We were lucky enough to avoid rain so we could spend a lot of time outdoors. Even though we could not experience the daylight that Skagen is famous for, we could enjoy the lovely nature.
 
Vi tog oss förstås ut på Grenen, spetsen längst norrut, för att se Skagerak och Kattegatt gå ihop. Och det kunde man ju faktiskt göra - även om det var svårt att fånga det på bild. Eftersom det var så blåsigt och kallt tog vi Strandormen ut. En del hade utrustat sig både med vantar och mössa - det behövdes. Lite längre ner syns alla de som valde att gå ut till Grenen, en litet tåg av människor som vandrade längs med stranden.
We took a trip out on the very end of Denmark, called Grenen, where two seas meet, the Skagerak and the Kattegatt. And you are able to see the waves meet even though it is hard to get in on photo. Since it was cold and windy we went by "bus" over the sand. You can see that some people wear gloves and hats - it was very cold. On the next photo you can se the people who chose to walk out to the point.
 
 
På torsdagen kom helt plötslig 300 segelbåtar in i Skagens hamn. Det var visst en årlig tävling som går mellan Oslo och Skagen på Kristi Himmelsfärd, Helly Hansen Skagen Race. Nu var Skagen helt fylld med besökare och festen var i gång! På bilden här nedan ser du båtarna på väg in i hamnen.
Så vi fick se två sidor av Skagen: Det tysta och lugna före turistsäsongen sätter i gång på allvar och det fartfyllda som de flesta får uppleva.
On Thursday suddenly 300 boats were coming in to the harbour of Skagen. It was a yearly race between Oslo and Skagen, the Helly Hansen Skagen Race. Now it was filled with people and the party started! You can see the boats on their way in on the last photo. So our stay gave us two sides of Skagen: the quiet one and the party one.

12 kommentarer:

Lily´s nya... sa...

Mycket vackert där!
Min längtan till havet gör sig påmind..
Kram Lily

Trolda sa...

Det är fantastiskt vackert där oavsett väder! Förstår att ni hade en dejlig tur =D Och Havet är så speciellt...=D

Trolda - kramar =D

Annika Christensen sa...

Ser fint ut fast att det blåser.
Dit skukle jag vilja åka och fota.
ha en fortsatt skön helg
Annika

Karin A sa...

Helt ljuvliga bilder från vackra Skagen! Speciellt att se det så lugnt. Jag ska faktiskt dit en helg i juni...det var många år sedan sist så det ska bli spännande. Ha en skön söndag!

Kram Karin

Karin A sa...

Ps. Jag älskar bilden med bänkarna.

Malin sa...

Det är så vackert där o det oavsett väder...havet har den förmågan...
Det är varmare nu o nästan lite kvalmigt här...regn på gång igen...
Jag har inte försvunnit från bloggen - pausar lite bara...

Kram från Malin

Christina sa...

Skagen är en underbar plats! Vilka fina bilder du visar!
Ha det gott!
Christina

Mylla sa...

Bra tid att åka till Skagen innan turisterna invaderar. Var där i juli för ett par år sedan. Då var det svårt att se havet för alla som ville se ljuset.
Härliga bilder!

Moa sa...

Åh.. härliga Skagen, minns känslan att gå där, plockade med mig massa vackra stenar.. tyngde gott i kassen jag hade med mig.. tvingade t o m sambon att plocka oxå.. *hihi*. Vackra bilder du visar som verkligen förmedlar känslan därute.. kram o ha en härlig vecka.. Moa

Tingeltangel sa...

Underbara bilder från underbara Skagen. Det är verkligen en speciell känsla och stämning där. Jag var där på min bröllopsresa - vi bodde på Bröndums förstås. Det är ju evigheter sedan nu - på många sätt. Jag skulle ändå gärna resa dit igen. Dina bilder inspirerar.

Agneta sa...

Hej!
Som Göteborgare har jag varit otaliga ggr. i Skagen förr i tiden som ung och så kul att få se nytagna foton därifrån. Allt är sig likt sedan 70-talet, ser jag och skönt är väl det.
Älskar det vackra bänkarna som har en vacker form och som ser ut att vänta på soltörstande turister.
Så är det ljusblå trämöblerna helt underbart fina också.
Vill minnas att där finns en underbart vacker liten Svensk sjömanskyrka bland mycket annat.
Vilken tur du hade som fick se alla båtarna, måste varit en härlig upplevelse.
Hav och båtar, kan det bli bättre??
Nattiskram, Agneta

Merja sa...

Så vackra bilder! ... jag vill dit igen:)