Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 25 juni 2010

Midsummer Eve

Jag önskar alla en trevlig midsommar!

Vi tjuvstartade firandet igår kväll med en räkbomb på altanen. Det var en härlig kväll med sol och värme, räkor och vitt vin! Idag blir det ännu mysigare tillsammans med närmsta familjen. Jag for iväg i morse och köpte jordgubbar. Efter alla skriverier trodde jag att jag skulle få betala en förmögenhet men de kostade 40 kronor/litern vilket är helt överkomligt.

Nu har rosorna börjat att blomma. Först ut var Gerbe Rose - som alltid. Hon började blomma för exakt en vecka sedan. Gerbe Rose är en klängros med underbara marsipanrosa knoppar. Själva rosen blir lite busigt rufsig, ljusrosa med gult i mitten.
Today is Midsummer Eve in Sweden. I and the husband started to celebrate yesterday with prawns and white wine on the veranda. It was a lovely sunny evening. Today will be even more lovely when we celebrate with our family. On the table will be different pickled herrings, smoked salmon, new potatoes, chives, sour creme and radish. This is the traditional food for Midsummer but you can put more dishes on the table like meatballs, cheese or what ever you like. Then you will get a Swedish "smorgasbord" - a buffet. You must end a Midsummer meal with strawberries.

My roses are now in bloom. First out was Gerbe Rose - as always. It is a climber, pale pink with a yellow eye.

5 kommentarer:

Lusthuset sa...

Guuuud vad det ser gott ut. Jag skall säga att om jag fick välja valde jag räkorna och vinet framför sille och nubben. Vi fick betala 50:- för jordgubbarna, men så var de så fina för alla pengarna. Hoppas att du får en härlig midsommarafton och en liten långhelg det är ju skönt. Kramisar!!

Madelief sa...

Your description of the traditional Summers Midsummer Eve meal sounds delicious. I wish you and your family a very good time. Enjoy!

Lieve groet from Holland,

Madelief

Trollmor sa...

Mums så gott det ser ut!
Önskar en fortsatt trevlig helg.
Kramar Trollmor

Norway sa...

Alltid mye fint å se her,vennlig hilsen Hege

Brii sa...

man slutar väl med jordgubbar och snaps?!!

härliga bilder!
baciussss