Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 23 juli 2010

A Short Vacation

Tillsammans med goda vänner tog vi en minisemester i Glasriket. Under två dagar körde vi från det ena glasbruket till det andra och tittade på glas. Vacker natur fick vi på köpet!

Det enda stället vi inte trivdes på var Kosta Outlet. Där var det för mycket kommers och det kändes som om vi hade hamnat på vilken stormarknad som helst.

Bäst trivdes vi på Transjöhyttan där alla bilder är tagna. I pittoreska omgivningar fanns den här fridfulla hyttan med vackert konstglas och installationer kring bäcken. En plats fylld av magik!
I am back after a short vacation in "The Region of Glass", the place in Sweden famous for its glass production. We went with a couple of friends and spent two days to drive around, looking at glass.

The best place was the small Transjöhyttan, filled with beautiful art glasses and magic! They had made an installation of glasses around and in the creek. All photos are from this place.
På resan passade mannen och jag på att komplettera vår glasservice Illusion från Orrefors. Utöver det blev det whiskyprovglas och en vas från sommarkollektionen från Åfors - vilket också är en trevlig hytta att besöka och där man kan beskåda underbar glaskonst av Bertil Vallien.

Däremot gillade jag inte alls utställningen i "Fina Villan" på Åfors - jag ville inte ha med mig hem en svart gorilla, en skär flamingo eller ett jättestort läppstift.... För mig var det bara kitch.
The husband and I bought glasses to complet our collection of Illusion from Orrefors. We also bought some glasses for whisky tasting and a vase from Åfors. In Åfors we also saw beautiful art glass by Bertil Vallien.
 
Här sov vi : Solvikens pensionat i Ingelstad. Ett riktigt gammaldags pensionat med punchveranda och mysig matsal. Vi åt en härlig middag innan vi tog en promenad kring sjön. Det var en vindstilla varm sommarkväll, INGA myggor - helt perfekt!
We spent the night at an old fashion hotel: Solvikens pensionat. We had a nice dinner before we took a stroll around the sea. It was a warm and still summer evening - everything was just perfect.
Jag och mannen sov i ett rum med ett stort burspråk och utsikt över träd och en bäck. Det var verkligen rogivande.

The husband and I slept in a room with a big window and a view over the trees and a creek. It was very relaxing.

9 kommentarer:

Malin sa...

En sådan trevlig semestertur ni verkar att ha haft...Jag gillar Småland över huvudtaget o besök på Glasbruken låter x:a...Flott rum Ni hade...vilken romantik.

Kram från Malin

Madelief sa...

Such a beautiful house and room to stay in. It looks almost English!

The glass you bought looks very pretty. I like the way you displayed it amongst the green!

Happy weekend!

Lieve groet, Madelief

Tingeltangel sa...

Vilka vackra bilder. Låter som om ni haft en fantastisk resa i Glasriket... Jag har spenderat veckan i Halmstad. I morgon bär det av till Kalmar - via Glasriket. Skall försöka se den vackra uställningen som du visar bilder från. Hoppas att du får en fortsatt fin sommar. Kram.

Sussi / Sussinghurst sa...

Det var vist en god tur, og sikke et pragtfuldt soverum, uhhhmm sådan nogen smukke vinduer i soveværelset kunne man vist godt vænne sig til.

Annika Christensen sa...

Härligt med några semesterdagar.
Fint ni bodde passade väl dig perfekt???
Fina bilder du har tagit och det är så kul att titta in här hos dig.
Ha det gott
Annika

Trolda sa...

Men tänk...jag kan inte FÖRSTÅ att du inte ville ha med dig en stor svart gorilla i glas hem...;-) Ja, huuuuu, ibland gör de rent utav gräsliga ting bara för att det skall göras... Men vackert runt glasbruket där du fotat o vilket underbart litet "pensionat" ni bodde på! Härligt =D

Trolda - kramar =D

Trolda sa...

Men tänk...jag kan inte FÖRSTÅ att du inte ville ha med dig en stor svart gorilla i glas hem...;-) Ja, huuuuu, ibland gör de rent utav gräsliga ting bara för att det skall göras... Men vackert runt glasbruket där du fotat o vilket underbart litet "pensionat" ni bodde på! Härligt =D

Trolda - kramar =D

Liane sa...

Vilka häftiga figurer, vilken miljö, så idyllen där ni sov så charmigt. Kan förstå att den lilla minisemestern var kanon.

IET sa...

Så mysigt ni haft det. Min man bodde i Transjö många år, i ett av de röda husen vid sjön. Det är fint där.
hej, hej