Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

tisdag 27 juli 2010

Take a drive

Bosjökloster
Jag tillhör dem som är glad att det blivit en mer normal svensk sommar - 22 grader och lite svalkande fläktar. När det är för varmt blir jag helt urlakad och jag vill inte göra mycket. Men ibland kan det vara skönt att sätta sig i bilen, sätta på luftkonditioneringen och åka iväg. En dag hamnade vi i Köpenhamn men det var alldeles för varmt att gå omkring på Ströget. I stället åkte vi till Valbyparken. Jag vet inte om du känner till platsen? Det ligger ett stenkast från centrum och är en jättestor rekreationsanläggning. Här finns idrottsplatser, flera koloniområden, stora gröna ytor och badstrand. Dessutom finns Rosenhaven och det var dit vi åkte. Tyvärr fick jag inga bilder med mig hem på alla de moderna och engelska rosor som blommade så vackert. Intill Rosenhaven finns också små runda tematrädgårdar som kan vara trevliga att strosa omkring i och ett litet cafée.

En annan varm dag satte vi oss i bilen och hamnade på Bosjökloster som ligger vid Ringsjön - mitt i Skåne. Här finns också en rosenträdgård att njuta av.
I am one of those who is glad that the heat wave has passed and it is normal Swedish summer - 22 Celcius and a cool breeze. When it is to hot I get tired and do not want to anything. But sometimes it can be nice to sit down in the car, put on the aircondition and drive away. One day we ended up in Copenhagen but it was to hot to stroll around in the city. Instead we went to the Valby Park, a huge place for recreation in the middle of the capital. Here are large sport grounds, allotment gardens, huge green surfaces and a beach. And a rose garden which where the place we were visiting. Sadly enought I did not get any photos on the modern and English roses which were blooming beautifully.

Another hot day we sat down in the car and ended up at the Bosjökloster, situated by the lake Ringsjön. Here is also a rose garden.
Bosjökloster har anor ända sedan 1000-talet och var ett nunnekloster inom Benediktinerorden. Idag är det trädgården och parken som lockar. Här kan man också besöka olika utställningar - just nu var det tavlor av Bruno Liljefors - och så har man många olika arrangemang.
The Bosjökloster goes back to the 11th Century and it was the Benedictine Order that built a nunnery. Today the gardens and the park invite you for a visit. Here are often different exhibitions - this time by the Swedish artist Bruno Liljefors - and different events.
 

 
Man kan sitta ner och ta en fika, njuta av utsikten över Ringsjön. promenera i parken, doppa fötterna i sjön, sitta ner och dofta på rosorna, strosa i kryddträdgården, besöka den gamla kyrkan, klappa hästarna...
You can sit down and have a cup of coffee, looking out over the Ringsjön, walk in the park, dip your feet in the sea, sit down and smell the roses, stroll around in the herb garden, visit the old church, say hallo to the horses...

11 kommentarer:

At Lily´s ♫♫♫♫♫ sa...

Vilken härlig tur!
Bosjökloster är väldigt vackert, och dess omgivning.
Jag är som du, mår som bäst när det inte är för varmt.

Kram Lily

Ledighetsparadiset Solåkra sa...

Vilka vackra bilder från Bosjökloster. den vackra muren och rosorna i kombination är bara hur romantiskt som helst - som en törnrosadröm. Det var ett tag sedan jag kommenterade hos dig. Nu ska jag rösta på årets ros också.

Karin A sa...

Åh det låter som härliga utflykter. Man behöver inte alltid åka långt bort för att njuta. :) Underbara bilder från Bosjökloster!

Ha det gott!
Kram Karin

Galtholmen sa...

När jag var liten drömde jag att skulle få bo på ett slott... idag skulle jag tycka det var underbart att få vara trädgårdsmästare i en slottsträdgård. Och då gärna på ett ställe som Bosjökloster.

Tycker oxå det är skönt att värmen avtagit. Nu kan man ju åtminstone tänka klart:D
Kram
Ulrika

Madelief sa...

I enjoyed your post very much, as I have never been to Sweden! The Bosjokloster looks enchanting; the old convent, the bench with the roses, the view of the lake. I can imagine you having a lovely day out!

Lieve groet, Madelief

Annika Christensen sa...

Vacker du visar.
Jag är som du nu är det perfekt väder för mig.
Känns som om ordet lagom kan användas vilket är ovanligt.
Ha det gott
Kram
Annika

Trollmor sa...

Det låter som härliga utflykter. Jag skulle gärna stoppa ned nosen bland alla rosor, det ser ljuvligt ut!
Jag bjöd på din danska nougatmousse häromkvällen, den försvann i rask takt :-)
Tack för det!
Stor kram, Trollmor

♥ Hannele på Hisingen sa...

Så romantiskt vackert.

Trolda sa...

Jag håller med dig om att "lagom är bäst" vad gäller temperaturen! Men ingen dum idé att ösa på med airconditionern på full gas då...och att åka till njutningsfulla ställen o bara njuta =D Ser väldigt vackert ut där vid Ringsjön! =D

Trolda - godkväll! =D

Tingeltangel sa...

Vilka vackra bilder. När jag är i Köpenhamn blir det mest det centrala delarna som gäller så detta var nytt för mig.... Vi såg tyvärr inte den fina glaskonsten. När vi besökte Glsriket vräkte regnet ner och vi fick ägna oss åt aktiviteter där man klarade sig någorlunda torr. Men vi hade det bra ändå.

Origami - Bokbinderi - Kort sa...

Åh, det där ser hur mysigt och vackert ut som helst! Det hade varit trevligt att åka dit.