Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

måndag 2 augusti 2010

Comtesse de Lacépède - The Winner

Tävlingen om vilken ros som är den bästa rosen i Poppins' Garden 2010 är slut. Vinnare blev den vackra vita rosen Comtesse de Lacépède. På delad andra plats kom Rosamundi och Madame Boll.

Comtesse de Lacépède är en gallicaros och hos oss är den 2 meter hög men så är busken också 15 år gammal. Rosen är tät och har ett grönt öga. I år blommade den fantastiskt och är verkligen värd att bli utnämnd till bästa ros.

Vem grevinnan var vet jag inte men det fanns en känd naturvetare på 1700-talet i Frankrike som hette Lacépède. 
The voting is closed and The Best Rose in Poppins' Garden 2010 is choosen. The winner is the beautiful white rose Comtesse de Lacépède. Two roses came second: Rosa Mundi and Madame Boll.

Comtesse de Lacépède is a Gallica rose and in our garden the bush is over 2 metres, but then it is more than 15 years old. The rose is filled and has a green etye. This year it flowered fantastic and it is a worthy winner.

Who the countess was I do not know but there was a famous French naturalist in the 18th Century by the name Lacépède.

9 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Värdig vinnare måste jag säga.
Kul med tävling men jag missade den tyvärr.
Ha en bra dag
Annika

Galtholmen sa...

Absolut en mycket vacker ros... jag älskar rosor, men ligger i lä vad gäller kunskap o odlande. Men det är så underbart att följa o lära hos dem som kan mer.

Har oxå missat tävlingen - har haft för mycket att göra IRL.
Kram
Ulrika

Lena Kristina sa...

Vilken vacker ros! Den ligger även på trevligt porslin som jag bara älskar, en riktigt bra kombination enligt mig.

Jag ska pyssla om mina rosor lite här nu efter att ha varit borta från trädgården i två veckor :)

Kram Lena

Madelief sa...

Congratulations to the Countess. She is a very pretty rose indeed!

Lieve groet,

Madelief

solakra sa...

En otroligt vacker ros och en värdig vinnare.

Solåkra sa...

Idag har jag skrivit om din blogg och din härliga ros-tävling.

Ankan sa...

Har missat tävlingen tyvärr men måste sägs att det är en fantastiskt vacker ros!
Dina verkar må bra :)
Vintern var så lång och kall så några av mina rosenbuskar frös sönder. De har visserligen klarat sig och börjar återhämta sig men blommar knappt.
Ankan

Trolda sa...

Absolut en värdig vinnare måste jag tillstå även om varken min röst eller Sambon´s (;-)) föll på Damen i fråga... Så jättetrevligt med dina ROS-RÖSTNINGAR och vackra bilder på dem, hoppas det återkommer nästa år också =D

Trolda - kramar =D (Pilgrim o NATURLIGTVIS Mr Charles...;-))

Agneta sa...

Hej!
Men så trevligt att "rätt" ros vann :-)Röstade på den och hoppades!
Trevlig liten sysselsättning att rösta på färg o form samt lärorikt.
Hoppas det bli mera av den varan.
Kram, Agneta