Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 26 september 2010

Plum cake

Helgen har varit lugn och avslappnad, precis vad jag behövde. Det märks att dagarna blir kortare och kvällsmörkret sänker sig allt tidigare. Det är mysigt men samtidigt lite vemodigt. Jag tror att det är därför jag tycker om hösten - det är en tid som är fylld både av möjligheter och känsla av saknad.

Hösten är även skördetid och även om jag inte fyller mina förråd med äppelmos, saft eller sylt, så njuter jag av det på mitt sätt. Idag gjorde jag en plommonkaka från Annas mat (Anna Bergenström):

Saftig plommonkaka
10 mogna plommon
100 g smält smör
3 ägg
2,5 dl socker
2 dl vetemjöl
(inget bakpulver)
Florsocker att pudra över

Värm ugnen till 175 grader. Kärna ur plommonen och skär dem i fjärdelar. Smörj väl men bröa lätt en vid kakform, ca 22 cm i diameter. Lägg ut plommonen i botten på formen.
Vispa ägg och socker poröst, minst 3 minuter med elvisp. Tillsätt vetemjöl och rör till sist ner det smälta smöret. Häll smeten försiktigt över plommonen och ställ in i ugnen. Grädda i 35-45 minuter. Låt kakan stå och kallna ett tag, vänd sedan den upp och ner på ett fat. Pudra över florsocker.
The week-end has been calm and relaxing - just what I needed. The days are getting shorter and the evening comes earlier. It is cosy but the same time a bit melancholy. I think that is why I like autumn - it is filled with possibilities as well as sadness.

Autumn is also harvest time. Even though I do not fill my pantry with mashed apples, syrup or jam, I enjoy the harvest in my own way. Today I made a plum cake, easy to do - just the way I like it:

Easy Plum Cake
10 plums
100 grams of melted butter
3 eggs
2,5 dl of sugar
2 dl of flour
(No baking-powder)
A little bit of icing sugar to deorate with

Put the oven on 175 grades of Celsius. Take away the stones from the plums and cut them into quarters. Grease a baking tin, about 22 cm in diameter, and sprinkle breadcrumps over the butter. Place the plums in the tin.
Whip eggs and sugar well, at least 3 minutes with a beater. Put the flour in the paste and then the melted butter. Pour the paste into the baking tin and then bake the cake in the oven for about 35-45 minutes.
When the cake no longer is to hot, put it upside down on a plate. Sprinkle some icing sugar on the top.

6 kommentarer:

Moa sa...

Så härligt med denna helgen tycker jag med.. tid för rekreation och vila. Inga betungande måsten utan jag har gjort det jag har velat och det betyder inte att jag inte gjort nyttiga saker utan i min egen takt, precis vad en människa behöver egentligen. En härlig plommonkaka ser det ut som, får nog tigga till mig lite plommon av grannen =).. ha en bra måndag..Kram/Moa

Lusthuset sa...

Låter och ser jättegott ut. Hurra!..för Anna Bergenström. Tyvärr har det varit lite si och så med plommon i år. Det var rätt många, men de trillade ner innan de var färdiga (nu talar jag om grannens träd, för vi har inget eget. Det är hos henne jag pallar plommon vid behov). Jag har däremot ett par påsar i frysen så man kan nog prova med dem. Jag tycker också det är härligt med hösten. Ha en skön vecka, kära Poppins. Kram!

Madame C sa...

Mums, vad gott det ser ut! Annas recept brukar vara "säkra kort":)
Ha det gott,
Charlotta

Lily sa...

Mmmm! Ser gott ut..
Tack för receptet :)

Kramar från kakmonstret

Trolda sa...

Ja Hösten är både ljuvlig och lite vemodig - men kanske allra mest MYSIG!!! Man FÅR vara inne o tända ljus o MYSA...Man FÅR frossa i de rikliga skörderna o mumsa PAJ!!! =D Skönt också med lugna helger emellanåt! =D

Trolda - kramar! =D

Ankan sa...

Det var ett tag sedan jag lämnade en hälsning nu. Alltid lika trevligt att kika in här och många vackra bilder!
Å, vad gott det ser ut med plommonkaka! Själv önskar jag att jag hade ett plommonträd, men det får bli ett framtida projekt... Tack för vacker bild och recept!
Kramar