Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 14 oktober 2010

Back from Berlin

Mannen och jag kom hem från Berlin igår. Jag har upplevt så mycket kultur att jag är alldeles matt. Och vi har promenerat så mycket att jag har blåsor under fötterna. Men det har varit en intressant resa. Jag har aldrig varit i Berlin tidigare och blev positivt överraskad av vad staden hade att erbjuda.

Vårt hotell låg några kvarter söder om Potsdamer Platz. Torget blev "hemma" för oss och vi tillbringade varje kväll på här och på mötesplatsen Sony Center. Efter att staden återförenats blev Potsdamer Platz en enda stor byggarbetsplats - här gick ju muren rakt igenom staden och det gamla centret var tomt och öde. Nu trängs de nya byggnaderna kring torget. Trots att allt är nytt känns det hemtrevligt och livligt.
The husband and I arrived from Berlin yesterday. I have experienced so much culture that I am exhausted. And I have been walking around so much that my feet are still hurting. But it has been a lovely visit. I have never been to Berlin before and I was was happily surprised by what the city can offer.

Our hotel was situated a few blocks south of the Potsdamer Platz. The square turned into "home" for us and we went here and to the Sony Center every evening. After the city was reunited the Potsdamer Platz turned into a big building place - the wall went right through it and the old center was empty and abandoned. Now the new buildings are all around. Even though everything is new the square feels nice and vivid.
Sony Center är ett torg som både är inomhus och utomhus. I husen runt om finns kontor, på torget finns caféer, biograf och filmmuseum. Högt ovan svävar ett uppspänt tak. Vackert och imponerande.

The Sony Center is a square that is both indoors and outdoors. In the buildings are offices, on the square are cafés, cinema and a museum for film. High up hangs the ceiling. Beautiful and impressive.

Lite längre norrut ligger Brandenburger Tor och det tog inte många minuter att promenera dit. På vägen passerade vi monumentet över förintelsen. Ett vackert men också sorgligt område.

Detta var vår första dag. Jag återkommer med fler glimtar från Berlin längre fram.

A bit further north is the Brandenburger Tor and it did not take long to get there. On the way we passed the Holocaust Memorial. A beautiful but sad place. 

This was our first day. I will return with more reports from Berlin.



8 kommentarer:

Karin A sa...

Åh vad kul med Berlin. Lustigt nog ska jag själv dit i november. Jag har ju bott i Tyskland men aldrig varit i Berlin. Ser mycket fram emot det! Och tills dess njuter jag av dina bilder och vill gärna läsa mer. Kan tänka mig att Berlin har mycket att erbjuda för en person, såsom du (och jag), som gillar konst, kultur och historia!? :)

Ha det riktigt gott!
Kramar Karin

Malin sa...

Ser fram emot fler bilder o ord från Berlin...så spännande att ta del av staden så här....

Kram från Malin

NinaH sa...

Lyckliga ni som besökt den staden! Berlin är verkligen en härlig stad! Där finns hur mycket som helst att se & uppleva1

Windlost sa...

Oh, how exciting. I lived in Dusseldorf for a summer with my German boyfriend but regrettably never made it over to Berlin. Hope you are well xo Terri

Trolda sa...

åh så roligt att vara ute på resande fot! =D har aldrig varit i Berlin så ser fram emot att få se staden genom POPPINS ögon, kanske för en framtida visit! =D

Trolda - önskar fortsatt fin helg! =D

Tingeltangel sa...

Åh så underbart det låter med en resa till Berlin. Jag tycker det är en fascinerande och fantastisk stad. Det har gått några år sedan jag var där senast och jag har förstått att det hunnit byggas en hel del sedan dess så jag skulle gärna åka tillbaka meddetsamma. Skall bli så kul att se mer av vad ni upplevt där.

Lily sa...

Jag var i Berlin i början på 80-talet, mycket har ju ändrats och hänt sedan dess! Murens fall..Jag besökte muren, och vi kikade på Checkpoint Charlie! Läskigt! Svårt att fatta! När vi åkte tåg till Berlin, kom vi till ÖstBerlin, där vi bytte till Väst! Beväpnade soldater patrullerade längs perrongen..ISCH!!!
Tur att det har ändrat sig!
Det finns mycket vackert i Berlin! Ska bli spännande att uppleva det igen genom era ögon..

Helena Ljunggren sa...

Så otroligt läckra bilder!