Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

lördag 2 oktober 2010

To relax

Det bästa sättet att koppla av för mig är att läsa en bok eller rensa hjärnan med att lösa ett korsord eller lägga en patiens. Under tiden så behandlar jag omedvetet det som behövs bli behandlat i hjärnan. Behöver jag hitta en lösning på ett problem så dyker det oftast upp av sig själv, hjärnan har behandlat det parallellt medan jag läste min bok.

Ett annat sätt att koppla av är förstås att göra något kreativt. Fotografera till exempel. Eller handarbeta. Tänk så många tankar man väver in i ett stickad tröja. Nu var det länge sedan jag stickade men ibland känner jag lust till det. I veckan tog jag mig tid till att pyssla lite med decoupage. Det är ett roligt sätt att använda bilder och färg på. Resultatet ser du här ovan och askarna finns utlagda i Poppins' Garden - SHOP.

Idag ska jag koppla av med att arbeta i trädgården. Hösten närmar sig Skåne och det är dags att plocka undan krukväxter och stoppa in utemöblerna i förrådet. Tomaterna ger fortfarande skörd men eftersom det kan komma en frostnatt när som helst, får jag nog plocka av de gröna och hoppas att de mognar inomhus.

The best way for me to relax is to read a book or clear my brain with a crossword or a patience. Meanwhile I will deal with things that need to be dealed with. If I need a solution to a problem, my brain will deal with it at the same time I read my book.

I also relax by doing something creative. Like photographing. Or needlework or knitting. Imagine how many thoughts you weave into a knitted sweater. It is a long time since I knitted anything but sometimes I feel like doing it. This week I did som decoupage. It is a fun way to do something creative with pictures and photos. What I did? You can see it in the photo above.

Today I will relax in the garden. The autumn is coming and the first frosty night can be here soon. It is time to put away potted plants and our outdoor furnitures. I can still harvest tomatoes but I guess I have to pick the green ones and hope they will turn red indoor.

8 kommentarer:

Trolda sa...

Jag håller med dig om att man kopplar av när man gör allt det där...ja utom när det kommer till STICKNING för min del då...det kan jag INTE!!! :) Och att koppla av BEHÖVS emellanåt! För egen del blir det en lugn och skön helg med just bokläsning och lite pyssel hemmavid - och säkert löser jag väl ett o annat eventuellt problem under tiden så! ;-) Jätte-fina askar du gjort!!! Ha nu en fortsatt fin helg och njut av ledigheten! =D

Trolda - kramar =D

Madelief sa...

I hope you had a lovely day in your garden. The little decoupage box look beautiful!

Happy weekend!

Lieve groet, Madelief

Madame C sa...

Ja, visst är kreativt skapande en riktig hjärnblåsare:)
Ha det gott,
Charlotta

NinaH sa...

Håller med om att det är precis de tre bästa avkopplingsvarianterna!!;-) (En del finner kanske annat- men jag "använder" precis samma "kanaler" som du!...;-)...)

NinaH sa...

PS Hjärteasken är såååå fin!!! DS

Malin sa...

Ja det är verkligen hög tid att plocka in krukor och annat...Vi har haft en frostnatt nu i veckan och det börjar skifta i färgerna nått alldeles extra efter den natten...I växthuset kommer det fortfarande tomater och gurkor men det kan vara över på en enda natt nu...
Jag har kikat runt i din shop och det är så mycket fint...
Hoppas du kunnat koppla av riktigt skönt nu över helgen.

Kram från Malin

Galtholmen sa...

Precis så som det är här... med viss moderation (stickningen o decoupagen), och det är så skönt att få låta det inre bearbeta kaoset emellanåt.
Något av det bästa jag vet annars är att vara med hästarna, eller sätta sig en stund hos fåren. Det blir liksom meditation i vaket tillstånd... fast gräsklippning fungerar oxå bra.
Kram
Ulrika

Anonym sa...

Ett fint sätt att koppla av på!
Ljuvliga askar..
För min del njuter jag och kopplar av med blommor, vackra bilder och gärna en patiens och ibland, korsord. Det är längesedan jag stickade och virkade. Har ingen riktig ro till det nuförrtiden..
Jag har halvomhalvt nattat mina krukväxter/blommor .

Ha det fint i helgen och några dar framöver..

Kram Lily