Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 30 december 2010

Highlights from 2010

Nu är det dags att säga adjö till 2010 och välkommen till 2011. Hur det nya året ska bli är oskrivet men som vanligt hoppas jag att det ska bli ett riktigt bra år. Hur världen ser ut är svårt att påverka men om vi alla försöker göra något bra i vår egen lilla vrå, kanske allt tillsammans göra att världen blir en bättre plats – så småningom.
I väntan på det nya året, har jag sett tillbaka på mitt eget 2010 och plockat fram fem höjdpunkter:

Skagen
En resa i maj till norra Danmark – våren var försenad och det var kallt och blåsigt, men det gjorde inget för vi trivdes. Underbar miljö och härlig mat. Konsten var förstås en av anledningarna till att vi reste och vi blev inte besvikna när vi besökte Skagenmuseet.

Now it is time to say goodbye to year 2010 and welcome to 2011. What the New Year will bring we do not know but as usual I hope it will be real good year. How the world will look like is not easy to affect but if we all try to do something good in our own little part, maybe everything together can make the world a better place – in its own time.
While I am waiting for the New Year to arrive, I am looking back on my year of 2010 and picked five highlights:

Skagen
A trip to the north of Denmark in May – the spring was late and the weather was cold and windy, but it did not matter because we liked it anyway. Lovely scenery and food. The art was one of the reason why we visited Skagen and we were not disappointed at the art gallery.
Glasrike
I juli tog vi en sväng tillsammans med goda vänner till Glasriket. Under två dagar åkte vi runt bland glasbruken och fick se glas i alla former och färg. Vi övernattade på ett gammaldags pensionat, Solviken, och åt världens godaste lammfilé. Kvällen var varm och det var så vackert nere vid sjön.

The Region of Glass
In July we went on a trip together with some friends to the part of Sweden called The Region of Glass. For two days we drove around and visited glassworks and enjoyed glass in different shapes and colours. We stayed at an old fashioned hotel and for dinner we had the most lovely lamb fillet. The evening was warm and it was beautiful down by the lake.
Rosor
Det blev ett bra rosår även om en del rosor hade svårt att komma i gång efter den hårda vintern och kalla våren. Somliga blommade helt okontrollerbart, så det vara bara till att njuta av dem. En var den vita rosen Comtesse de Lacépède som också blev utnämnd till årets ros.

Roses
It turned out to be a good year for the roses even though some had problems after the long winter and the cold spring. Some burst out in a luxury flowering and I could only sit down and enjoy it. One of those roses was the white Comtesse de Lacépède which also was chosen as the rose of the year.
Coaching
Det kändes som det var av en händelse att jag hamnade på en coachutbildning – inget jag planerat men när chansen dök upp så tog jag den. Och vilken resa det blev! Jag insåg att coaching passar mig perfekt och många pusselbitar i mitt liv föll på plats. Stolt som en tupp blev jag diplomerad i september och firade med lite skumpa.

Coaching
It felt like it was by mere chance that I intended an education to be a coach – it was nothing that I planned but when I got the chance I grabbed it. And what a trip it turned out to be! I realized that coaching was perfect for me and a lot of parts in my life suddenly fell on place. I was very proud when I got the diploma in coaching in September and I celebrated with a glass of bubbling wine.
Berlin
I oktober åkte mannen och jag till Berlin. Det var första gången vi besökte staden och arkitekturen, museerna och den härliga atmosfären gjorde att vi blev helt betagna. Vi njöt också av mat och dryck, allt från tyska kalvrullader till fransk löksoppa.

GOTT NYTT ÅR!

Berlin
In October I and the husband went to Berlin. It was our first visit and the architecture, the museums and the food blew us away. We also enjoyed the nice food and beverage, everything from German veal roulade to French onion soup.
HAPPY NEW YEAR!

9 kommentarer:

Galtholmen sa...

Väldigt värdefullt att blicka tillbaka... så himla lätt att man glömmer allt roligt som man upplevt. Jag hade nästan helt glömt av din coachdiplomering:) Men jag minns att jag tyckte det var häftigt:D
GOTT NYTT ÅR
Ulrika

Liane sa...

Det är viktigt att stanna upp i livet, reflektera & spegla tillbaks på det gånga året, jag följer din blogg men har mnissat din coachingdiplomering så jag säger ett grattis nu istället =)

Karin A sa...

Fina tillbakablickar och bra tankar inför framtiden! :) Lite lustigt nästan men jag har ju också besökt Skagen och Berlin i år. Härliga ställen!

Gott Nytt År!
Kram Karin

Lily sa...

Härliga highligths :)
Jag känner att 2011 blir ett bra år :) Det blir "mitt" år :)
Jag tog min chans när jag såg dörren sakta öppnas på glänt, coaching med en av dina kurskamrater. Det gav mig en push i rätt riktning :) Tack för möjligheten :) Jag förstår din "förtjusning", din kick att bli coach :))

Önskar er ett Gott Nytt År 2011
Många kramar
Lily

Moa sa...

Ett härligt år på många sätt.. önskar dig ett riktigt Gott Nytt år.. kram/moa

Lusthuset sa...

Så många trevliga och händelserika resor du gjort under året. Tack för att du har delat dem med oss. Tack också för alla underbara bilder vi fått njuta av...du är bara en så fantastiskt duktig fotograf!! Kram och Ett GOTT NYTT ÅR önskar jag dig!

NinaH sa...

Många intressanta "stopp" i ditt år! Må 2011 bli lika ljuvt- eller kanske än bättre?!;-)
Gott avslut och ett riktigt gott Nytt år!

Malin sa...

Tänk vad mycket man kan fylle ett år med ochändå går tiden så fort...Nu är alla bladen i almenackan blanka och äventyret ligger framför oss.
Önskar dig Ett Gott slut av det gamla året och en God början!

Kramar från Malin

Trolda sa...

Visst är det härligt att kunna blicka tillbaka på allt det fina som hänt under året som gått - OCH se fram emot det NYA med positiva o varma tankar, och TILLSAMMANS kan vi faktiskt göra Världen till en betydligt mer trivsam plats att leva på! =D Och det "lilla" man gör blir stort! =D Fantastiskt söt juldekoration i förra inlägget - så mysigt utbyte av skumtomtar mot denna... =D

Trolda - önskar ett riktigt fint nytt år till dig/er!!! =D