Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 5 december 2010

The time flies away

Vart har den här veckan tagit vägen, undrar jag? Det är redan dags att tända andra ljuset i adventsljusstaken och det är mindre än tre veckor kvar till jul. Jag känner att det är dags att på allvar börja med julstöket. Inte för att jag har så mycket att stöka med men vissa saker är "måsten". Igår stekte jag de sista köttbullarna till julbordet - men om jag räknar bort julskinkan så brukar jag inte laga mer till julbordet än så. Idag ska jag baka lussekatter, kanske det blir några fler julkakor...
Lite mer julpynt kom upp igår och idag. Jag hade tur att hitta lummer (importerat från Polen) på torget. Det tycker jag hör julen till. En söt plåtburk med vintagemotiv blir ett fint blickfång i fönstret.
Nu springer tiden i väg till jul! Ha en bra decembervecka!

The time flies away! It is already time to light the second candle in the Advent och it is less than three weeks to Christmas. I think it is time for some serious Christmas work. I do not do too much but some things just have to be done. Yesterday I made the last meatballs for the Christmas buffet - but if I do not count the Christmas ham, I do not cook more for the buffet than that. Today I will bake the typical Christmas buns called "Lussekatter" with saffron.
Both yesterday and today I have decorated. I was lucky enough to find some stiff clubmoss (Lycopodium annotinum) on the market place. It is placed under protection here in Sweden but those were imported from Poland. I love clubmoss for Christmas. A sweet tin box with a vintage motif is a nice eye-catcher in the window.
The time flies away to Christmas! Have a nice December week!

7 kommentarer:

Randi sa...

Vilken bedårande bild! Vad du är ambitiös - du hinner med precis allt! Hur bär du dig åt? Tack för tipset om lummer...
Stor varm kram
Randi

Madelief sa...

Dear Poppins,

You have done so much already! I think I will start tomorrow. Love your old fashioned Christmas card. It is very pretty!

Lieve groet, Madelief

Trolda sa...

Jag håller med dig om att tiden verkligen bara rusar iväg!!! Här är det ju också andra prioriteringar än tidigare ;-) och dagarna känns alltför korta. Och bara 3 veckor till JULAFTON!?! Har heller inte pyntat klart allt som jag vill, även om det mest blir blomster och en gran såklart-mat och bak står oftast andra för =D

Trolda - önskar en fin vecka! =D

Ankan sa...

Jag har spanat in dina vackra dekorationer och det är verkligen gammaldags julstämning över dem!
Jo tiden går så fort, men snart vänder det dessutom och blir ljusare igen, det brukar jag tänka på vid den här tiden på året.
Ha en mysig decembervecka, kram!

Malin sa...

Köttbullarna är klara här också o det gick med en väldans fart efter att jag också upptäckte att tiden far iväg...Mitt i allt julande så dyker dessutom kommande vårs fröer och sticklingar upp i kataloger på mailen o i brevlådan - allt på en gång!
Ha det gott!

Kramar från Malin

Galtholmen sa...

Ja det är märkligt hur tiden bara rusar förbi... känns som man inte hänger med längre. Vad beror det på? Så mycket som jag skulle vilja ha tid att förbereda o njuta av, men som jag nu bara får acceptera att det blir kanske mer tid sedan:) Har alldeles för mycket att göra den här hösten. Kram o ha en bra vecka själv... i morgon dags för tredje ljuset:)
Ulrika

Lily sa...

Ja, som det springer iväg!!!
Jag ska baka dagarna innan jul, tänkte göra lite julgodis också :))))
Kram Lily