Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 13 januari 2011

Jane Austen and other favourites

Såg du också tv-serien Emma som gick över julhelgen? Jag tänkte att "orkar man se en version till"? Och tänk, det gjorde jag. Jane Austens böcker är favoritläsning hos mig och jag tycker att det är svårt att föra över hennes prosa fylld med både känslor och ironi till film. Men ibland lyckas det väldigt bra, oftast förstås beroende på vilka skådespelare man använder. Jag tycker att Emma var mycket bra som tv-serie, en av de bättre filmatiseringarna av den berättelsen. En annan bra tv-serie av Austen är Stolthet och fördom från 1995, förstås tack var Jennifer Ehle och Colin Firth.

Jag borde inte ens nämna serien Desperate Romantics som var en stoooor besvikelse för mig. Jag som älskar prerafaeliternas konst blev nedstämd av hur de skildrades. Jag ville veta mer om deras konst och om deras tankar med sina motiv inspirerade från medeltiden. Mina favoriter Millais och Burne-Jones framställdes som mindre vetande - för att inte tala om stackars William Morris...
I have just seen the last episode of the tv-drama Emma. First I thought "do I manage yet another version of this story"? And, yes, I did. The novels by Jane Austen are my favourites and I think they are difficult to translate to movies, considering they are filled with feelings and irony. But sometimes it turns out very well, often thanks to the actors. I think Emma was a very good tv-drama, one of the better screen versions. Another good tv-drama by Austen is Pride and Prejudice from 1995, of course thanks to Jennifer Ehle and Colin Firth.

I should not even mention the drama Desperate Romantics which was a great disappointment for me. I love the art of the Prerafaelites and was depressed by the way they were described. I wanted to know more about the art and their thoughts behind their pictures, inspired by the Middle Ages. My favourites Millais and Burne-Jones were described as fools - and I just say: poor William Morris...

7 kommentarer:

LindaLunda sa...

Samma här!
Älskar Austin och Emma var faktiskt bra.
Gillar inte heller Desperate Romantics.
Linda

Lily sa...

Jag gillade också Emma :)
Älskar Jane Austen :)
Tänkte jag skulle läsa "Northanger Abbey" :)
Jag "förstod" inte Desperate Romantic"..

Hoppas allt är bra med er :)
Många kramar Lily

IET sa...

Ja jösses vilken besvikelse Desperate romantics var. Som värsta sängkammarfarsen.
Och vet du, jag orkade inte med Emma heller. Ett avsnitt sen bestämde jag mig för att tiden kunde nyttjas till bättre saker.
Men det är också den bok jag läst färst gånger, den har inte fått grepp om mig som hennes andra böcker.
Annars passade jul- och nyårshelgernas programutbud mig ypperligt. Tristan och Isolde, Arthur, Svärdet och Spiran, lite Harry Potter... Minns inte när jag såg på TV så mycket sist. :-)

Hoppas att din helg blir bra. kram

Trolda sa...

Jag älskar också dessa romantiksa serier/filmer! =D Kanske allra främst för miljöerna runt omkring...så vackert! =D Denna serien såg jag dock inte...tror det var någon sport den KÄRE...Sambon hellre ville kika på...;-)

Trolda - kramar =D

NinaH sa...

Jag älskar Austin!! Särskilt böckerna.! Kan läsa om dem igen och igen! (Och Bronté-systrarnas!)
Ibland har jag lite svårt med filmatiserinagr av böcker - om jag ska vara ärlig.... Engelska dramatiseringar med sina goda skådespelare är bäst. Den här Emma-versionen var bra. Fast ofta upplever jag det som två skilda "kontverk" så att säga- böckerna för sig, filmerna för sig!;-)
Tyvärr kunde jag inte komma åt att se alla delarna när de gick. Men det kanske finns tillfälle att komma åt dem senare!;-)... Annars har jag några "på lager" Austin-dvd att "ta till"!;-)

NinaH sa...

Ibland har man för bråttom! Huvva sådan svenska det blev i min kommentar! Och Austen felstavat!! Hur kunde jag!?! Förlåt slarvet! ;-)

Karin A sa...

Desperate Romantics har jag inte sett men Emma var bra även om jag läst den flera gånger och sett många filmatiseringar! Känns nästan konstigt nu när de brittiska kostymserierna tar slut efter julen....

Ha det fint!
Kram Karin