Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 14 april 2011

Grey china

Livet har olika faser och ibland märker man inte att en period är slut förrän man plötsligt tänker "hm, det var länge sedan jag...." eller  "förr så brukade vi alltid....". Jag är inte särskilt nostalgisk av mig utan tar livet för vad det är just nu. Men det finns personer som betytt mycket för mig och händelser som gjort intryck under åren. Därför är det ibland härligt att frossa i gamla minnen och ting.

Den här gråa servisen är från mannens barndomshem. Vi är i en fas i livet som innebär att ta hand om arvegods och erbjuda dem ett nytt hem. Det är en vacker kaffeservis som består av tolv tunna koppar med assietter, gräddkanna, sockerskål och kaffekanna. För mannens del bär servisen många familjeminnen. Jag har bestämt att vi ska använda den ofta så vi även kan förknippa gemensamma minnen med den.

Jag har flera kaffeserviser som jag varit rädd för att använda - det ska jag ändra på nu. Fram med dem på bordet! I med kaffe i kaffekannan och mjölk i den lilla gräddkannan. Tänk på alla fina dukar som riskerar attt bli liggande i linneskåpet - de mår bra av att bli använda. Så glad man blir av en manglad linneduk eller en broderad kaffeduk på köksbordet. Jag kallar det vardagslycka.
Life has different phases and sometimes you will not notice that a period has ended until you one day think "hm, it was a long time since I..." or "we always used to...". I am not very nostalgic and I take life for what it is right now. But there are people who has been important for me and events that have made impact. Sometimes it is nice to revel in memories and old things.

The grey china comes from the husband's parental home. We are in a phase in life when we have to take care of things that we inherit and give them a new home. This is a beautiful coffee set consisting of twelve cups and small  plates, a cream-jug, a sugar bowl and a coffee-pot. The husband has a lot of family memories attached to this china. I have decided that we will use it so we will have common memories as well.

I have several coffee sets in my cupboards and I have been to scared to use them - but now it will change. Lay the table with them! Pour coffee in the coffee-pot and milk in the cream-jug. Think of all lovely table cloths that are resting in the cupboards - they want to be used. A nice mangled linen cloth or a beautiful embroided coffee cloth on the kitchen table makes you happy. I say it brings happiness to a ordinary day.

7 kommentarer:

Lily sa...

Underbar kaffeservis! Hoppas jag får möjligheten att prova den någon gång :)

Ha det gott
Kram Lily

Humlan sa...

Ja det är nog så sant! Vissa saker är man så rädd om att man aldrig använder dom, fast det på samma gång är synd, då dom betyder mkt och man blir glad av dom.

Servisen är väldigt vacker! Värd att lysa upp en enkel fika en vanlig dag mitt i veckan...

Trevlig helg! Kram/Veronica

Bente Bing sa...

Helt enig! Det er flest hverdager og de trenger vi å feire med vakre ting omkring oss. Ha en fin påske!

Windlost sa...

It is so beautiful. So fine! xo Terri

IET sa...

Så fin den är servisen. Vacker dekor.
När fyra av mina absolut närmaste alla blev allvarligt sjuka inom loppet av tre års tid, och livet inte tycktes så självklart längre, blev ett av resultaten att vi helt slutade ha "rädd-om-saker". Nu frossar jag i ärvda dukar på bordet till vardags och har fd finporslinet på bordet nästan dagligen.
Det är en fin tanke också som du skriver att göra gemensamma minnen. Har man inte dem så är ju egentligen tingen värdelösa.
Ha det fint Poppins.
(Läste om din planerade resa - det låter fantastiskt med två hela veckor! :-))
/i.

Agneta sa...

God kväll!
Snygg form på kaffeservisen! Sådant fint ska användas och visas upp. Jag började för några år sedan att ta fram asietter som har mer än 100år på nacken för att använda dom. Var ju så rädd om alla gamla kaffegods så till slut står dom ju och självspricker i vitrinskåp.

Sedan måste jag erkänna att det är en speciell känsla att dricka ur "finkopparna" som jag som barn endast såg när det var
födelsedagskalas :-)

En ypperligt god idé att införa en kopp kaffe igen. De där stora muggarna ger inte alls samma känsla.
Trevlig resa!
/Agneta

Ingela sa...

Hej på dej

kafferast och surfingrunda halkade in hos dig i din blogg. Du har en viktig poäng i det du skriver. Vem ser och njuter det i skåpen... Dina koppar är så vackra!

Hälsningar från Åhus och Ingela