Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

lördag 28 maj 2011

Liberate yourself

Jag fattar ingenting. Igår hörde jag en debatt om unga människor och utseende. När jag var ung ville jag förändra världen. Dagens plastik-ungar vill ändra på sig själva. Jag fattar ingenting.

Är det för att vi har det för bra? När man inte längre kämpar för att överleva eller för sina rättigheter, så ändrar man fokus och nöjer sig med att titta på sig själv. Det är naturligt att ifrågasätta vuxenvärlden när man är ung. Men är det att vara rebell att satsa all sin tid på att förstora läppar och bleka tänder?

Jag fattar ingenting. Arabvärldens ungdomar riskerar livet för att protestera mot förtryck. Plastik- ungarna skådar sin egen navel och funderar på fettsugning.

Varför är det unga utseendefixerade som dominerar media? Och blivit förebilder? Kanske det beror på att många vuxna också är utseendefixerade? Hur ska vi kunna vara förebilder om vi hela tiden pratar om att vi måste göra något åt våra rynkor, gå ner några kilon eller vad det nu kan vara.

Jag fattar ingenting. Är det fult att bli gammal? Jag vill bli gammal, helst en vis gammal dam. Jag vill vila i min egen trygghet och känna att jag duger. Att vara en bra förebild.

Jag bryr mig inte om utseende. De personer som jag bäst uppskattar, gillar jag för hur de är som personer, inte hur de ser ut. Jag vet att de tycker om mig som jag är. Jag är snäll, rolig, smart, unik, hjälpsam, beläst… jag kan räkna upp mer. Plötsligt slår det mig – jämfört med de stackars plastik-barnen är jag ju FRI!!!!

Befria dig själv

I don’t understand it. Yesterday I overheard a debate about young people and looks. When I was young I wanted to change the world. The plastic generation wants to change themselves. I don’t understand it.

Is it because of that we live too good? When you do not need to fight to survey or for your rights, you change focus and are content with looking at yourself. It is natural to question the grownup-world. But are you rebel when you enlarge your lips or bleach your teeth?

I don’t understand it. The youth in Arabic countries are risking their lives in protests against tyranny. The plastic generation gaze their navels and think about liposuction.

How come that the plastic generation dominating media? How come they are made into examples for other youths? Maybe because a lot of grownups also are fixated on looks? How could we become good examples when we all the time are discussing what we should do about our wrinkles, lose some weight or what else we are not satisfied with.

I don’t understand it. Is it bad to be older? I want to be old, preferably and old wise lady. I want to trust myself and feel that I will do as I am. To be a good example.

I don’t care about looks. I care for people because of how they are, not how they look. I know they like me for the person I am. I am kind, funny, smart, unique, helpful, well-read… I can state more. Suddenly it hits me - comparing to the poor plastic generation I am FREE!!!

Liberate yourself

9 kommentarer:

NinaH sa...

Skriver under på alla dina funderingar- som jag själv ofta har!

Windlost sa...

I agree entirely Poppins. I have felt this way for years. People are wasting their precious lives on the wrong things. Beauty is wonderful but knowledge and insight and wisdom and goodness are even better!! I think it is a shame the things we admire these days. I am very aware of it and very critical of it. In fact, I often speak out about celebrity culture and the cult of thin and beautiful and people look at me like I am the crazy one. They are all robots...

Nice to hear I am not alone in my views! While I still try to look nice, I don't go to the extremes at all. I refuse all that nonsense in my life!

xo Terri :)

Tingeltangel sa...

Ja, jag håller med dig. Det är svårt att förstå hur vissa tänker och prioriterar. Svårt att förstå vissa ideal. Jag som lever med två ungdomar kan i alla fall försäkra dig om att inte alla är så som du beskriver. Som tur är.e

Evita sa...

Vilket sanslöst härligt och viktigt inlägg du gjort.
Jag förstår heller inget eller bara lite.
De unga har ju alla dessa krav på sig och matas via veckotidningar, kvällstidningar, TV och filmer med alla dessa krav... Egentligen inte deras fel....kanske...???
Tål att tänka på allt du förmedlat här.
Kramar och visst gillar jag dig för den du är...
Eva Agnes

Trolda sa...

Ja visst är det väl skrämmande! Det känns som att det är en spegling av Världens allt större egoism och ytlighet och brist på omtanke. Sen är det ju faktiskt så att SKÖNHETEN kommer inifrån! Är någon "vacker" utan Hjärta så BLIR de aldrig vackra. Och VEM - jag bara undrar...VEM - tycker ett par silikonläppar är snygga!?!

Trolda - Naturell! =D

Lily sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lily sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lily sa...

Jag skriver under på allt!

Jag förstår att en del ungdomar är som de är..Titta på många vuxna..silikontuttar och läppar, botox för rynkor, nyaste senaste bilen, dyraste jeansen jumpern, resor och restauranger.."Detta kan du bara få om du är/ser ut på ett speciellt sätt/vis"..

Önskar er en glad pingst
Kram Lily

Anonym sa...

Fantastiskt bra skrivet. Heja dig!