Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 3 juli 2011

The Days of the Roses

I helgen var det rosdagar på Fredriksdal i Helsingborg. Vi åkte dit på söndagen i en tryckande hetta. På lördagen drog ett jätteoväder över västra Skåne med åska och blixtar och det märktes på rosorna. De hade inte riktigt hämtat sig efter ösregnet men trots det så blommande det praktfullt.
På bilden här står en grupp besökare i skuggan i pergolan och lyssnar på en guidad tur.

It was The Days of the Roses this week-end. We went there on Sunday and it was terrible hot. On Saturday we had a gigantic storm with thunder and lightning and this effected the roses. They had not recovered after the hard rain but in spite of this they still were gorgeous.
On the picture you can see a part of a group of visitors standing in the shadow in the pergola and listen to a guided tour.
Det syns inte riktigt på bilden men den aprikosa rosen var samplanterad med en svart klematis med namnet Romantica. Läcker kombination!

You might not see it on the photo but this apricot rose was standing together with a black clematis called Romantica. Very cool!
Som vanligt fanns det en marknad där man kunde köpa rosor, perenner och mycket annat. Det fanns även ett bord med doftprovning av rosor. Kul och intressant.

As usual there was a fair where you could buy roses, perennials and other nice things. There also was a table with scent testing of roses. Interesting and fun.
I herrgården var det dukat för roskaffe. Här fanns många vackra rosbakelser och andra arrangemang.

In the great house it was decorated for "rose coffee", the table was filled with rose cakes and other beautiful sets.


Trots det kvalmiga vädret tror jag alla trivdes på Fredriksdal. Småfåglarna hade anledning att trivas ännu mer i sitt färgglada flerfamiljshus.

In spite of the stifling weather everyone seemed to have a nice time. The birds had even a better time since they had their colourful apartment block to enjoy.

5 kommentarer:

Trolda sa...

Åh, jag blir alldeles ROSIG om kinderna av lycka över dina vackra bilder!!! ;-) Bakelserna är ju bara ljuvligt gjorda! Vi var ju där för ett par år sedan(?) och där var väldigt fint och speciellt att strosa runt! =D

Trolda - kramar =D

Tingeltangel sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tingeltangel sa...

Jag beundrar alltid Dina fina fotogafier. Men det är något särskilt när Du fotograferar rosor. Jag vet inte om det beror på Din kärlek till rosorna eller vad det är men Dina rosenfotografier är helt magiska.

NinaH sa...

Så härligt! Underbara bilder från en underbar (ser man ju!;-)...) dag!

Lusthuset sa...

Tack snälla rara Poppins sör din omtanke......som du förstår är det inte jättesynd om mig, men allt är ju relativt. Blir man förkyld på sommaren så kan man ha "glädje" av den länge i varje fall när det gäller mig. Vilka härliga, intressanta reseberättelser från England som du delar med dig av. Jag har läst dem och undrat varför jag aldig varit i England....tänk är det inte konstigt. Jag ser många engelska TV program och hus och trädgård som det är gott om nu förtiden på TV...och det tackar man ju för. Ett speciellt, charmig och härligt land verkar det ju vara.
Just nu är jag (via TV) mest i Frankrike och Tour de France. Du kan bara inte ana vad många av mina vänner som tycker att jag är knäpp!! De kan inte förstå nöjet i detta...men det kan jag....om man har tid och nänns gå in i det fina vädret.
Du förstår kanske att det inte blev något rosbesök på Fredriksdal i år.....och så enormt varmt det var dessutom. Jag sitter och knåpar på ett litet inlägg på bloggen om rosor (mina egna). Det blir färre inlägg nu på sommaren men man får väl skärpa till sig till hösten eller så.
Ja detta blev långt, hoppas att jag inte tröttat ut dig...men ha det så bra och ha en fortsatt skön sommar och njut av dina fina rosor för det gör jag. Kramissar!!!