Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

tisdag 13 september 2011

Harvest time

Hösten är här och rosornas tid är snart över. Iceberg blommar fortfarande framför köksfönstret men nu börjar nyponen bli vackert röda. De här nyponen kommer från Princess Lamballe.
Nu är det skördetid och dags för många härliga äppelkakor. Här kommer ett recept på busenkel äppelkaka som mannen bakade i lördags:

Busenkel äppelkaka


4-5 äpplen
Kanel
125 g margarin
1,5 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Skala äpplena och skär dem i klyftor. Lägg klyftorna i en smord form. Strö över rikligt med kanel.
Blanda socker, mjöl och bakpulver. Smält margarinet i en kastrull på spisen. Ta bort kastrullen från värmen och rör ner mjölblandningen. Klicka ut smeten över äpplena och försök bred ut den till ett täcke. Grädda i 200° i ca 40 minuter.
The autumn is here and soon the time for the roses is over. Iceberg is still in bloom but the rose hips are starting to get red. These rose hips are from the rose Princess Lamballe.
Now it is time for harvest and also time for yummie apple cakes.The husband made one this Saturday.

6 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jag blev så glad när jag såg att en av mina rosor var full med knopp igen, de blir absolut de sista för i år. Äppelpajer äter vi så det står härliga till. Så mumsigt det är och med mjukrörd vaniljglass till...yummi!

Ha en fin fin onsdag!
Kram,
Regina

Madame C sa...

Åh, den äppelkakan tror jag att jag ska fixa till barnen idag!
Ha det gott,
Charlotta

Moa sa...

Hmmm.. nu blev jag sugen på äpplekaka.. mums säger jag och jag bara älskar enkelhet i bakning! ha det gott i skördetiden.. kram/Moa

Trolda sa...

Ja, var tid har sin tjusning...Rosorna bjuder ju dessutom på vackra nypon! TACK för den "busenkla" kakan...passar mig perfekt =D

Trolda - kramar =D

Lily sa...

Tack för den busenkla äpplekakan
Hoppas ni haft det bra över din dag...
Kram Lily

Elisabeth sa...

Så oerhört vackert med de vita rosorna och de röda nyponen tillsammans. Tack för recept. Trevligt att komma på besök hit. Önskar dig en fin vecka.