Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

tisdag 17 januari 2012

Let the winter stay away

I lördags städade jag ut julen. Så nu har jag gått tillbaka till den gamla traditionen att julen ska ut tjugonde Knut. Tidigare har jag oftast plockat bort allt vid trettonhelgen men de senaste åren har det känts rätt att mysa lite längre.
Men trots allt är det ganska skönt när julen väl är borta och våren flyttar in. Nu har det inte varit vinter i Skåne på riktigt. Vår gräsmatta har inte förstått att det är januari utan är grön och fin. Rosorna håller på att bilda små skott och påskliljorna har skjutit upp ur rabatten. Därför vill jag inte ha någon kyla och frost som sätter stopp för våren - utan vintern kan låta bli att komma.

This Saturday I swept out Christmas. It means I have returned to an old Swedish tradition that Christmas should last to twenty days after Christmas Eve. Earlier I have thrown out everything already by Twelth Day but the last years I have want to have it cosy a bit longer.
In spite of this it is quite nice when Christmas is gone and spring moves in. It has not been a real winter in the south of Sweden yet. The grass looks green even though it is January. On the roses I can see sprouts and the daffodils are growing in the borders. Thats is why I do not want any cold or frost spoiling the spring - let the winter stay away.

5 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Här är julen ute privat men jobbmässigt väntar jag på snö.
Fin bild härlig vårkänsla i den.
ha det gott
annika

Lily sa...

Jo, jag håller med!
Nu vill vi ha vår med allt vad det innebär :-)
Kramar
Lily

Merja sa...

Tycker som du. Har det inte blivit vinter än kan den strunta i det nu! Mera vår:)
Ha en bra dag!

Liane sa...

Jag längtar såå efter våren här på Öland har vi ingen snö bara lite vitt har skymtas, däremot så har jag rosor som står i knopp, nån har slagit ut ett rosblad, dom blommar ju inte lika vackert som på våren men man ser att det börjar hända lite i rabatterna :)

Tingeltangel sa...

Idag kom vintern hit till oss i Stockholm. Det snöar stora, stora flingor.

Hoppas vintern höll sig borta från Er i Skåne - som du önskade.