Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photographs, please contact me.

torsdagen den 9:e februari 2012

Gargoyles

Jag gillar historia och jag gillar arkitektur. Därför gillar jag förstås historiska byggnader. En byggnadsdetalj som roar mig mycket är gargoyles – dessa (oftast) fula figurer fascinerar mig.Funktionen för gargoyles var att leda bort regnvatten från tak och fasader, alltså en sorts stuprör i sten. Det finns ”gargoyles” som inte leder bort vatten och dessa kallas egentligen för Grotesques men jag, liksom många andra, slarvar och kallar alla för gargoyles.
I like history and I like architecture. That is why I love historical buildings. And ornaments that make me really happy, are gargoyles – these (often) ugly figures fascinate me.Gargoyles had the function to lead away water from roofs and the sides of buildings, some sort of drainpipes in stone. There are “gargoyles” which do not lead away water and those are named Grotesques but I, and many with me, carelessly call them all for gargoyles.
En del gargoyles har utformats för att skrämma och påminna om helvetes plågor men många har gjorts med glimten i ögat och med en stor portion humor. Motiven är oftast djur som lejon, hundar och apor men också en del fantasidjur. Ibland är det människor eller monster, endast fantasin hos stenhuggaren sätter gränser.Jag brukar försöka fånga gargoyles med kameran när vi är ute på resa och jag har fått ihop en liten samling bilder. Dessutom har jag två gargoyles som flyttat in hos oss - dock inte tillverkade på medeltiden... En bor i trädgården och en vaktar min säng.
Some gargoyles are designed to frighten and remind about the torments in Hell but many have also been designed humorously. The subjects are often animals like lions, dogs and monkeys but it can also be fantasy animals. Sometimes it is people or monsters, only the imagination of the stonemason draws the limits.I use to catch gargoyles with my camera when we are travelling and I have now a small collection of photos. I also have two gargoyles that have moved into our house – not medieval though… One lives in the garden and one is guarding my bed.
Naturligtvis har jag också en del små böcker om gargoyles.

Of course I have bought some literature about gargoyles.

8 kommentarer:

Lily sa...

Fascinerande samling du fått ihop under era resor. Det låter spännande med en sådan sängvakt..Det skulle jag också vilja ha ♥
Kramar

Trollmor sa...

Faktum är att när jag ser en gargoyle någonstans så tänker jag på dig. Inser att det där kan misstolkas om man så vill :)
Hoppas att det är en av de mer humoristiska figurerna som huserar vid din säng ifall du vaknar mitt i natten.
Önskar en trevlig helg.
Kramar Trollmor

Hege i Norge sa...

Vår vakre Nidarosdomen i Trondheim har flere av dem også.

Merja sa...

Härliga collage!!
ha en bra dag!

Hannele på Hisingen sa...

Otroligt fint, några har nom flyttat till nya hus i Göteborg.

Tingeltangel sa...

Lite skrämmande är de allt. Jag vet inte om jag skulle sova lugnt med en sådan kompis i sovrummet.

Glycine blanche sa...

De bien belles gargouilles !

Trolda sa...

Jag håller med dig om att dessa små figurer fascinerar! Man blir GLAD av dem och jag tycker de har väldig PERSONLIGHET! Förstår om du sover tryggt med en sån väktare ;-) SYND det där med dina foton...men som sagt..."det ÄR ju inte hela världen...(men väl halva ;-)" TACK för boktipsen! just nu har jag verkligen inte den tiden känns det som...Lilleman går före, men SEN skall jag läsa!!! =D

Trolda - kramar =D