Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 6 april 2012

Happy Easter!

Här firas påsk för fullt! Svärfar har precis varit på middag och fått sill och ägg förstås. Det blev lax och nypotatis till huvudrätt, så nu är vi mätta och belåtna. Imorgon blir det ännu mer påskmat när vi ska gå hem till mina föräldrar. Härligt!
We are celebrating Easter as much as we can! My father-in-law has been on a visit and we had traditional Swedish herrings and eggs as starter. Then followed salmon and fresh potatoes, so now we are very happy. The good life will continue tomorrow when we are visiting my parents. Lovely!
Laxrecept: Lägg en halv lax i en långpanna med folie (med skinnsidan neråt). Pressa en halv citron över, salta och peppra. Om du har dill, är det gott att lägga på.
Rör ihop 3 dl crème fraiche med en halv burk aioli, 2 dl riven ost och bred ut röran över laxen.
In i ugnen i ca 30 minuter på 175 grader. Lägg på mer dill innan servering.
Salmon recipe: Put half a salmon in a large pan with foil (skinny side down). Squeeze half a lemon over, spread over salt and peppar. If you have dill spread it over as well.
Mix 3 dl of crème fraiche and half a tin of aioli, 2 dl of grated cheese and spread out the mixture on the salmon.
Put the salmon in the oven for about 30 minutes, 175 degrees Celsius. Spread over more dill before serving.


Allergitips???? - Jag sätter inte björkriset i vatten.
An idea for allergic persons???? - I never put the birch twigs in water.

Ryska äggvästar som jag fått av arbetskamraten tk.
Russian "egg waistcoats" from my friend tk.

7 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Ohh vad vackert du har fixt till det.
Påsken är det bästa helgen på hela året.
Glad Påsk på dig
Annika

Lotta 8`) sa...

Härliga påskbilder! Roligt är det att läsa bloggar och njuta av fint påskpynt. Tack för tipset om Laxtillagning! Passar alldeles utmärkt för maken kom precis hem med nyfångad laxöring :) så det blir Lax till lunch i morgon.

Önskar dig Glad Påsk (:>)

Lily sa...

Härlig äggsamling!
Lax blev det här också idag :-)
Tack för ditt receptet, alltid kul med nya tips.

Glad Påsk
Lily

Randi sa...

Så fint du har påskpyntat. Dina bilder är sååå stämningsfullt arrangerade. Önskar dig en riktigt skön påskhelg!
Kram/Randi

Vitt hus med svarta knutar sa...

Härliga påskbilder från dig och receptet på laxen ska jag spara. Vi gillar lax här, men ibland tröttnar man på de recept vi har.

Nu önskar jag dig en riktigt fin och GLAD PÅSK!

Kram,
Regina

Trollmor sa...

Vackra påskbilder hemifrån dig.
Receptet måste provas då lax är en favorit hos oss.
Snart ska även vi på påsklunch hos mina föräldrar och sedan kanske påskharen skuttar förbi :)
Tack snälla Poppins för min fina vinst som låg i brevlådan!
~ Glad Påsk från oss på Pepparkaksvägen ~

Julia C. sa...

Happy Easter. Julia C.