Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 16 november 2012

Gemäldegalerie Berlin

Antonello da Messina 1478
 
För två år sedan besökte jag Gemäldegalerie i Berlin och blev helt betagen av renässansmålningarna. Nu var vi där igen och åter slog det mig att porträtten är så starka, så levande. Det är riktiga människor, vackra eller fula, gamla eller unga och med en blick som går rakt igenom århundranden fram till oss.
 
Alla bilder i det här inlägget är från Gemäldegaleries samling som finns tillgängligt på nätet.
Albrecht Dürer 1526
 
I visited the art gallery Gemäldegalerie in Berlin two years ago and I was really captured by the Renaissance paintings. Now we visited it againg and what striked me once again was that the portraits are so strong, so alive. It is genuine human beings, beautiful or ugly, old or young and with eyes that go through the centuries right towards us.
 
All photos in this post are from the samples of the Gemäldegalerie, which you can find on the internet.
Andrea Mantegna 1460

 Sandro Botticeli 1478 (portrait of Guliano de Medici)


Sebastiano del Piombo 1512

Hans Holbein 1532

Pieor Di Jacopo d'Antonio del Pollaiulo 1465

Jacques Daret 1430

Meister von Flémalle 1440

Roger van der Weyden 1440

Sandro Botticelli 1475
 
Det enda som man kanske inte lyckades fånga så bra på duken, var barn. Det syns tydligt på madonnabilderna där Maria känns levande men Jesusbarnet mest konstig. På tiden var man oftast inte så intresserad av barn förrän de var på väg att bli vuxna och bli en del av familjen/släkten. Kanske det var en reaktion på den höga barndödligheten – att inte bli alltför känslomässigt berörd – men det låter konstigt i vår tids öron.
Quentin Massys (the older) 1525
 
The only thing they did not succeed in capturing on canvas was children. You can clearly see it on the Madonnas where Maria feels alive but the little Jesus odd. In those days people were often not very interested in children until they were on their way to be adults and a part of the family. Maybe as a reaction to the high infant mortality - and not to be too emotional touched - though it sounds strange in our time.
Sandro Boticelli 1477

Inga kommentarer: