Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photographs, please contact me.

söndag 20 januari 2013

Chicken and lemon

Har du också en lergryta stående i skåpet? Jag köpte en för många år sedan och jag tror att jag plockar fram den vart tredje år ungefär. Varför det inte blir oftare, vet jag inte för den är enkel att använda -  och gott blir det! Idag tog jag fram den och letade upp ett gammalt recept. Receptet har jag velat testa i flera år, jag kommer inte ihåg var jag fått det ifrån men idag var det dags att testa det. Resultatet blev en fantastisk god kycklinggryta. Så god att jag tänkte att jag måste dela med mig av den. Så nu kanske det blir din tur att damma av den gamla lergrytan!
 
Citronkyckling i lergryta
4 portioner
 
5 kycklingfiléer
2 citroner
3 morötter
10 potatisar
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
salt, peppar, rosmarin
 
Blötlägg lergytan i minst 10 minuter. Den ska sedan ställas in KALL ugn när maträtten ska tillagas.
 
Börja med att skala morötter och potatis. Skiva morötterna i ca 1 cm-bitar och dela potatisen i 6-8 bitar. Lägg dem i grytan.
 
Skala lök och dela i klyftor. Lägg dem i grytan tillsammans med skalad och grovt hackad vitlök.
 
Putsa kycklingfiléerna och dela dem i 4-5 bitar och lägg dem ovanpå grönsakerna i grytan.
 
Skölj citronerna och skär dem först i klyftor, dela därefter klyftorna i två delar. Lägg dem över kycklingen i grytan.
 
Salta och krydda. Lägg locket på grytan och ställ den i kall ugn. Sätt ugnen på 200 grader och låt grytan stå i ca 80 minuter.
 
Servera med sallad och en kall god sås. Jag rörde ihop crème fraiche med lite Dijonsenap och chilisås, kryddade med persillade och lite salt. Hackade och lade i några torkade tomater i olja. Det blev gott.

 
Do you, like me, have a clay pot in your cupboard? I bought one years ago and I think I use it every third year or so. I do not know why I do not use it more often since it is very easy to use - and the food taste good. Today it was time to use it and I looked for an old recipe. I have planned to use this recipe for years, I do not remember where I got it but today it was time to cook after it. And the lemon chicken tasted wonderful! So I thought I should share it with you. Maybe it is your turn to dust the old clay pot!
 
 
Lemon chicken in a clay pot
4 persons
 
5 fillets of chicken
2 lemons
3 crarrots
10 potatoes
1 yellow onion
2 cloves of garlic
salt, pepper, Rosemary
 
Put the pot in water for a least 10 minutes. It should later be put into a COLD oven when the food is going to be cooked.
 
Start with pealing carrots and potatoes. Cut the carrots into pieces of 1 centimetre and cut the potatoes into 6-8 pieces. Put them into the pot.
 
Peal onion and cut them into cloves. Put them into the pot together with pealed and rough chopped garlic.
 
Trim the fillets and cut them into 4-5 pieces and put them on the vegetables in the pot.
 
Rinse the lemons and cut them into segments, then cut the segments into 2 pieces. Put them on the chicken in the pot.
 
Use salt, pepper and Rosemary. Put the lid on the pot and put the pot into the oven. Put the heat on to 200 degrees Celsius and let the pot be in the oven for about 80 minutes.
 
Serve the chicken with a fresh sallad and a cold sauce. I mixed crème fraiche with Dijon custard and chili sauce, put some Persillade and salt into it. I chopped and put in a few dried tomatoes in olive oil. It turned out nicely.


2 kommentarer:

Meta sa...

Det där lät ju gott. blir lite sugen på det där, får se vad helgen kan erbjuda.
Ha en fin fredag
Kram Meta

Lily sa...

Låter gott!
Ljuvlig header..
Ha en fin helg!
Kram Lily