Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

lördag 16 mars 2013

A Curiosity Cabinet

Förr i tiden skulle en gentleman ha ett kuriosa kabinett, fyllt med intressanta, ovanliga eller exotiska saker. En välutbildad herre skulle ju visa upp sina kunskaper och intresse för naturvetenskap och nya vetenskapliga upptäckter.
Detta kan kanske inte en modern man konkurrera med. Men nu har jag faktiskt gett mannen ett mini kabinett när jag köpte tre glasaskar och fyllde dem med brevpressar med sköldpaddsmotiv, en skarabé och några små dekorativa ägg. En kul grej!
A gentleman in the old days should own a curiosity cabinet, filled with interesting, unusual or exotic things. If you were well educated you should show your knowledge in science and new discoveries.
A modern man may not achieve this. But I gave the husband a mini cabinet when I bought three glass boxes and put in two paper-weights with turtles, a scarab and some small decorative eggs. It turned out quite fun! 


4 kommentarer:

Randi sa...

Vilken vacker present du förärar din man! Jag ser tre på bilderna - har du behållit de andra själv. Jag hade aldrig kunnat motstå dem. Tänk så många småting man kan visa i dem...
Kramis

Berit sa...

Så vackra, en tradition som borde tas upp igen.
Ha en underbar dag!!!

Lily sa...

Mannen är en sann gentleman så vad är mer passande än att ge honom ett av minikabinetten.
Inte ofta nu förr tiden man träffar en gentleman. Härligt att jag har turen att känna en..
Ha det gott i kylan
Kram Lily

Moa sa...

Jättefina små glasaskar.. och jag visste inte alls historien bakom dem, tycker de är väldigt vackra men har ingen än.. kanske ska jag också köpa present! kram o ha det gott/Moa