Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

lördag 5 september 2015

Charlecote Park and Chastleton House

Charlecote Park
 Vi besökte två stora hus i Cotswolds, det ena var Charlecote Park (National Trust) som ligger i södra Warwickshire intill floden Avon. Det är ett hus från slutet av 1500-talet och har ägts av familjen Lucy.
 
Förutom själva huset får man besöka det gamla köket, bryggeriet och se en vagnutställning.
We visited two grand houses in the Cotswolds, one was Charlecote Park (National Trust), situated in South Warwickshire by the river Avon. It was built in the 16th Century, the Lucy family has been owners.



 
***************************************************************

Chastleton House
Chastleton House (National Trust), Oxfordshire, byggdes kring 1600 av Walter Jones som gjort karriär som advokat och som ville skaffa sig ett hem som visade detta.
De generationer som följde hade inte samma förmögenhet och huset kom att bli en tidskapsel med inredningen bevarad under århundranden.

Chastleton House (National Trust), Oxfordshire, was built around 1600 by Walter Jones, a wealthy lawer who wanted to create a home reflecting his fortune. Generations to come did not have the same money and the house became locked in time with decoration kept for centuries.

När National Trust tog över huset 1991 beslutade man att bevara allt i huset, även damm och spindelnät skulle vara kvar... Idag är det en upplevelse att vandra omkring i huset och känna historiens gång.
 
Trädgårdens formklippta buskar har sedan länge tappat sina former och är nu mest abstrakta konstverk.
When National Trust took over the house in 1991, they decided to keep everything as it was, even dust and cobweb... It is really exciting to walk around the house and feel the wings of history.
 
The topiary in the garden have since long lost their original forms and are now more like abstract sculptures.



På gårdsplanen såldes plantor och intill, på kyrkogården, var det teservering.
 
On the courtyard you can buy plants and next door, by the church, you can have tea and cakes.


2 kommentarer:

Jenny sa...

Ha ha, vad underbart med teservering på kyrkogården! Fantastiskt ställe, skulle jag gärna besöka, och den fågelburen ville jag verkligen ha!!!

Annika Christensen sa...

Undrar när jag skall komma iväg till England på trädgårdsresa?
Det är för svårt att åka hemmifrån liksom.
Fast jag tror inte jag ångrar mig om jag kommer iväg.
Allt väl annars?
Allt gott
Annika