Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

Literature

Här finns inlägg om böcker som jag gjort i Poppins' Garden, böcker eller personöden som fascinerat mig till att skriva något.

Betraktaren
2013-12-08

En av de bästa deckarna jag läst i år är Betraktaren av Belinda Bauer. Det är en gastkramande berättelse vilket gör att man har svårt att lägga sig ifrån boken. Och när man väl gör det, kan man ändå inte släppa historien utan den mal på inne i huvudet. Egentligen är det två parallella berättelser:

I den första historien får vi följa med in i huvudet på en patient som ligger i koma. Vi får veta vilken förtvivlan han känner när han inte kan kommunicera med omvärlden trots att han själv förnimmer vad som händer runt omkring honom.

I den andra historien är det en ung kille med Asperger syndrom som är huvudperson, Patrick. Hans far dog när han var liten och sedan dess har Patrick ett behov av att veta vad döden egentligen innebär. Det börjar med att han släpar hem döda djur för att dissekera dem men han hittar inte svaren på sina frågor. Därför anmäler han sig till en universitetskurs i anatomi och tar ett stort steg att flytta hemifrån och klara sig utan sin mamma. Han har svårt för sociala kontakter och mår egentligen bäst när han tar långa cykelturer, men han måste lära sig att umgås både med andra studenter och lärare.

Anatomilektionerna är utförligt beskrivna och ibland önskar man att man inte behövde ta del av alla detaljer. Men det är under dessa lektioner som Patrick så småningom börjar inse att det är något som inte stämmer. Han misstankar leder in honom på en väg som verkar gå mot katastrof och dessutom upptäcker han att det är något fel på hans egen familjs historia.

Den största behållningen av boken är porträttet av Patrick och hans aviga charm. Det blir en del missförstånd och några saker blir bara helt fel, men trots allt visar Patrick att han kan stå på egna ben.
 
Bokrea - Book Sale
2012-02-26
Tack för kommentarerna på förra inlägget. Nu har jag smält vad som hände och det var ju ingen katastrof - ingen blev skadad. :)
Den stora bokrean pågår ju för fullt och jag tänkte ge fem snabba tips på bra bokval:

Thank you for your comments on my last post. I have now got over it and it was not a catastrophe in any way - no one got injured. :)
The yearly book sale is running here in Sweden and I thought I could write about five best buys:
 
Joyce Carol Oates: Älskade syster
En gripande och spännande berättelse om en dysfunktionell familj. Den handlar om en liten skridskoprinsessa som blir mördad i familjens källare. Historien berättas av brodern som växer upp med svåra anpassningsproblem.

Joyce Carol Oates: My Sister, My Love
Touching and thrilling story about a dysfunctional famliy. It is about a tiny skating star who is murdered in the family's cellar. The story is told by her brother who is growing up without being able to adjust into society.
Chimamanda Nqozi Adichie: Lila hibiskus
Även detta en berättelse om en problemfamilj. Här är fadern utåt en hjälte i samhället, en person som arbetar mot förtryck och för demokrati. Sin egen familj styr han däremot med järnhand och tillåter inte att barnen försöker gå sina egna vägar.

Chimamanda Nqozi Adichie: Purple Hibiscus
This is also a story about a family with problems. In this family the father is a hero in the society, a man working against tyranny and for democracy. But he controls his own family with iron grip and can not accept that his children are trying to find their own paths in life.
Elizabeth Kostova: Svantjuvarna
En bok som utspelar sig både i nutid och på 1800-talet, både i New York och i Paris. Fylld av konst, känslor och mystik.

Elizabeth Kostova: The Swan Thieves
A novel which is taks place both in modern time as well in the 19th century, both in New York and in Paris. Filled with art, emotions and mysteries.

Sadie Jones: Den utstötte
Lewis mamma drunknar när de är på utflykt.Han växer upp tillsammans med sin militäriske fader och får svårt att anpassa sig till 50-talets förortsliv. En ung rebell eller en ung man på randen till sammanbrott?

Sadie Jones: The Outcast
Lewis' mother drowns when they are out on a picninc. He grows up together with his military father and finds it hard to adjust to the surburban life in the fifties. A young rebel or a young man on the edge of a breakdown?
Franziska Kröll: Rosor för förnuft och känsla
Vacker bok fylld av rosor!!

You never want it to end
2010-10-08
Jag har precis läst ut romanen "Svantjuvarna" av Elizabeth Kostova. Det var en härlig läsupplevelse där man vandrar från 1880-talets Paris via New York på 1980-talet till Washington kring milleniumskiftet. Berättare är psykiatikern Andrew Marlow som arbetar på en klinik i Washington. En dag får han en ny patient, en begåvad konstnär vid namn Robert Oliver. Oliver har blivit inlagd efter ett sammanbrott och efter att försökt förstöra en tavla på National Gallery. Han vägrar kommunicera med omvärlden och Marlow får ingen förklaring till hans attack. Fascinerad av sin patient, börjar Marlow undersöka Olivers liv och vem den vackra kvinnan i 1800-tals kläder som dyker upp tavla efter tavla som Oliver målar.

Det är en bok som man ska sjunka in i, läsa sakta och njuta av det vackra språket och de lika vackra bilderna som målas upp i ens inre. Det är en bok som handlar om konst men också om livet. Det är en bok som du önskar inte vill ta slut.
I have just finished the novel "The Swan Thieves" by Elizabeth Kostova. It is a wonderful story in which you travel from Paris in the 1880s via New York in the 1980s to Washington DC at the end of the 20th century. The teller is dr Andrew Marlow who works at a clinic in Washington. One day he gets a new patient, the talented artist Robert Oliver. Oliver has been taken to the clinic after a mental breakdown when he tried to destroy a painting at the National Gallery. He refuces to communicate and dr Marlow gets no explanation to his attack on the painting. Marlow gets fascinated by his patient and starts to investigate Oliver's life and who the beautiful woman is, she appears in clothes from 1880s in painting after painting by Oliver.

This is a novel to read slowly, enjoying the lovely words and the lovely pictures who grow inside. This is a novel about art but also about life. This is a novel you never want to end.
 

Reading experiences
2010-01-21

Jag är en bokmal – det vet du vid det här laget. Jag tror att jag alltid har älskat böcker och vad läsningen kan innebära; ett äventyr, ny kunskap, en flykt från vardagen eller något som berör mitt innersta. Redan när jag var liten ville jag ha bok efter bok och innan jag kunde läsa själv fick mamma läsa högt. Det starkaste minnet från den tiden är en berättelse som skrämde mig lite men som jag ändå ville höra gång på gång: Petter och hans fyra getter av Einar Norelius. Visst var det ruskigt med Ludenben som åt upp getterna och sedan exploderade!

När jag lärt mig läsa, slukade jag varje bok som kom i min väg. Jag var liten flicka på den tiden det fanns gott om biblioteksfilialer i varje stad, för då var det viktigt att alla hade tillgång till kulturen. Mitt bibliotek låg i källaren på ett helt vanligt 50-tals hyreshus. Det var inte stort, ett enda rum på omkring 40 kvadratmeter. Men vilken skattkammare för en läslysten flicka! Jag älskade att cykla dit efter skolan och välja ut nya böcker att läsa. Och jag minns hur spännande den dagen var då jag gick över från barn- och ungdomsavdelningen till vuxenavdelningen. Nu hade jag hur många böcker som helst att välja mellan.

Ibland råkar man på en bok som ger mer än en vanlig läsupplevelse. När jag läste Cora Sandels bok Alberte och Jakob där Alberte fryser sig igenom hela sin uppväxt i en liten nordnorsk stad, började jag frysa lika mycket. Trots varm pläd och hett te var jag iskall rakt igenom – jag som inte fryser så lätt annars. Men den starka skildringen gjorde att jag förflyttades till Albertes kalla värld.

En annan stark läsupplevelse var första gången jag läste Tolkiens Sagan om ringen. Den fasa som Frodo och Sam kände när de jagades genom Fylke av en obeskrivlig ondska, överfördes till mig. Jag tror jag var lika rädd som hoberna i boken. Just att det handlade om en oförståelig ondska skrämde mig väldigt mycket.

En lustig historia är när jag och mannen var på semester i Danmark. Vi bodde på en dansk kro ute på landet, högst upp i ett rum utan luftkonditionering. Det var värmebölja och fruktansvärt varmt på rummet. På kvällen skulle vi förstås sova med öppet fönster. Dimman började välla in från åkrarna runt omkring. Mannen somnade ganska snart men jag låg och läste om Jack the Ripper i boken Porträtt av en mördare av Patricia Cornwell. En bok fylld av död, våld och ondska. Dimman utanför gjorde att jag snart förflyttades till Londons East End. Tänk om någon skulle klättra in genom fönstret under natten? Mina funderingar gjorde att jag inte kunde somna med fönstret öppet och stängt fönster skulle innebära värmeslag. Det slutade med att jag satt halva natten på sängen och stirrade ut på dimman genom det vidöppna fönstret innan jag helt enkelt blev för trött och somnade ifrån alltihopa. Tänk så larvig man kan vara!

När jag blir engagerad i en bok så sträckläser jag. Jag bara måste läsa ut den men när jag sedan slår ihop boken efter sista kapitlet, så känns det trist och tomt. Jag vill ju inte att boken ska ta slut! Men ändå kan jag inte låta bli att läsa så fort som möjligt. Därför älskar jag förstås tjocka böcker. Ju mer att läsa desto bättre. Gärna klassiker som man kan sjunka ner i och som räcker länge. Krig och fred av Tolstoj är en av mina största favoriter, en episk berättelse med många människoöden – och i tre delar! En annan trilogi som jag återvänder till gång på gång är Fåfängans marknad av William Thackeray. Och när passar inte en roman av Jane Austen som sällskap?

Det finns också böcker som ger något speciellt. När man stänger boken finns det tankar kvar att bearbeta, en berättelse att begrunda eller personer som man inte kan säga farväl till. Har du läst Lille prinsen av Antoine de Saint-Exupéry? Det är egentligen en barnbok men jag tror att vuxna nästan får ut mer av innehållet – en bok som går rakt in i hjärtat.

Tänk vad ordets makt är stor, så mycket man kan berätta och förmedla genom ord. Har du någon särskild läsupplevelse som du vill dela med dig av?

I love books. I think I always have loved books and what reading gives you; an adventure, new knowledge, an escape from daily life or something that touch your soul. When I was a child and could not read, my mother used to read to me. Later I read book after book, I could not get enough. When I was a little girl there were lot of libraries in every town, now there often are fewer. My library was situated in the cellar of an ordinary house with apartments. It was not large but filled with books – a treasury for a book loving little girl. I remember the day when I went from the children’s apartment to the adults’. Now I had so many books to choose between.

Sometimes a novel gives you a special experience. When I read Cora Sandel’s Alberte and Jakob where Alberte is freezing through her childhood in a Norwegian small town, I started to freeze. Hot tea or a warm rug did not help. I was so cold and I do not usually freeze like that. But the story took me to Alberte’s world.

Another strong experience was when I for the first time read Tolkien’s The Lord of the Rings. The horrors that Frodo and Sam felt when they were chased through the Shire by an indescribable evil were transferred to me. I think I was just as scared as the hobbits.

A funny story is when I and the husband were on vacation in Denmark. We were staying in a hotel in the country and it was very hot. Our room had no air condition and we had to sleep with open window. Outside the fog was rolling in from the fields. The husband soon fell into sleep but I was reading the book A Portrait of a murder (about Jack the Ripper) by Patricia Cornwell. A book full of death, violence and evil. The fog transferred me London’s East End and I started to fear that someone would climb through the window. I could not fall asleep with the window open and we would not be able to breathe with it closed. It ended with me sitting on the bed, staring through the window on the fog half the night before I got to tired and just fell into sleep. What a silly-billy I can be sometimes!

When I get involved in a novel I want to read without stopping. But when I close the book I feel sad and empty. I do not want the novel to end! That is why I love thick books. The more to read the better. The classical novels are great. Peace and War by Tolstoy is one of my favourite novels - it is filled with interesting persons – and it consists of three books. Another trilogy I return to time after time is Vanity Fair by William Thackeray. And a novel by Jane Austen is never wrong, or?

Some novels touch my heart. When I close the book I still have a lot to think about, a story to ponder on or a person that is hard to say farewell to. Have you read The Little Prince by Antoine de Saint-Exupéry? It is a story for children but adults love it as well.

The written word is powerful. You can tell stories and transfer feelings through words. Do you have a reading experience that you would like to share?

More books in Swedish, please
2010-01-08

Är det fler än jag som saknar översatta böcker? Flera nya intressanta romaner från författare som tidigare har översatts finns inte att läsa på svenska. Vad beror det på? Är det inte lönsamt att översätta och ge ut böcker om de inte är internationella storsäljare som Dan Brown? Har vi tappat intresset för böcker? Har internet tagit över och vi hinner inte läsa annat än bloggar och uppdatera oss på Facebook?

Ja, jag vet inte svaret men jag vet att det finns flera böcker som jag gärna skulle vilja läsa på svenska. Hos oss läser mannen gärna på engelska men jag vill läsa på mitt modersmål. Jag vill förstå även undertexten och kunna läsa mellan raderna. Det tror jag inte att jag klarar av om jag ska läsa på engelska.

Med avundsjuka ögon ser jag mannen läsa William Boyd, flera av hans böcker tillhör mina favoritböcker som t ex Nya bekännelser och Glasskriget. Hans senaste 5-6 böcker har inte översatts till svenska....

Gail Goodwins böcker tycker jag mycket om men har inte sett dem översatta på 2000-talet. Likaså Anita Brookner. Har du inte läst något av henne, kan jag rekommendera Mesallians och Hotel du Lac.

Peter Ackroyd är ett annat exempel. Han skriver inte bara romaner utan även biografier och historiska böcker. Senaste boken som översattes var Chatterton och det var 1989...

Det ska bli intressant att se om Hilary Mantel kommer att få sin bok Wolf Hall översatt. Hon vann Booker-priset 2009 och jag har hört flera som är lyriska över hennes roman. Men får jag möjligheten att läsa den på svenska? Jag håller tummarna.

I am asking why so many English and American novels no longer are translated into Swedish. Does it need to be an international best seller as Dan Brown or otherwise it is not profitable? Have we in Sweden lost interest in reading? Do we only have time to read blogs and update our profiles on the Facebook?

I do not know the answer but I do know that I want to read a novel in Swedish. If not I think I may miss the subtext. I can list these novelists that no longer are translated into Swedish:
William Boyd, Gail Goodwin, Anita Brookner and Peter Ackroyd. There are many more. Now I wonder if Hilary Mantel's novel Wolf Hall, which won the Man Booker Prize 2009, will be translated. Please, let me read in Swedish!

The Enchantment of Lily Dahl
2009-12-08

Jag har just lagt ifrån mig boken Lily Dahls förtrollning. Det är en roman som fastnar i tankarna och som ger en hel del att fundera över. Författaren Siri Hustvedts böcker brukar innehålla flera lager av berättelser, en del finns bara att läsa mellan raderna, något man måste känna eller ana, snarare än förstå. Man dras in i berättelsen och blir själv lite förtrollad.

Lily Dahls förtrollning utspelas i den lilla amerikanska staden Webster i Minnesota. Huvudpersonen är en flicka som håller på att förvandlas till en ung kvinna. Hennes föräldrar har lämnat den nordliga delen av landet för att som pensionärer slå sig ner i Miami. Kvar är Lily som nu ska stå på egna ben. Hon jobbar som servitris på ett café och bor i en sliten lägenhet. På väggen hänger en poster med Marilyn Monroe som är en förebild för Lily som liksom Norma Jean drömmer om ett annat liv.

Lilys granne heter Mabel och är en gammal dam som skriver ner sin levnadshistoria på skrivmaskin på kvällar och nätter. Hon hjälper Lily att förstå sin roll Hermia som Lily ska gestalta när den lokala teaterföreningen sätter upp Shakespeares En midsommarnatts dröm.

En dag besöker Lily ett gammalt brödrapar som bor på en förfallen gård full med skräp och skrot. När Lily var liten och bodde på granngården brukade hon följa med sin far till bröderna för att köpa reservdelar och annat som behövdes. Brödernas far hade mördat deras mor för många, många år sedan och grävt ner henne efter att han spridit ut ryktet att hon rymt hemifrån. Kroppen hittades först flera decennier senare.

Den här dagen när Lily kommer finns ingen inom synhåll och hon går på upptäcktsfärd på egen hand. I ett uthus hittar hon en gammal resväska och när hon öppnar den finner hon kläder och ett par skor. Hon kan inte lämna kvar skorna utan tar dem med sig och bestämmer sig för att lägga pengar för dem inne i huset. Men nu börjar hon känna ett obehag och flyr därifrån utan att betala för skorna. Är det så att det är den döda kvinnans resväska som hon har hittat och är det hennes skor som hon stulit?

Den sömniga småstaden har fått besök av en New York-konstnär, Ed Shapiro, och Lily fascineras av honom. Genom sitt fönster spionerar hon på mannen i rummet tvärs över gatan tills den dagen hon kommer hem med de stulna skorna. När hon provar dem känner hon sig plötsligt syndig och bestämmer sig för att påkalla mannens uppmärksamhet genom att klä av sig naken i fönstret. Nästa dag går hon över till Eds rum och det är inledningen till en het kärleksaffär. Lily bryter med pojkvännen Hank, en ung man som arbetar som polis.

Det är en het sommar och det börjar hända konstiga saker i trakten. Det rapporteras om att en man setts bära omkring en kropp på åkrarna, en prostituerad kvinna säger sig att sett sig själv död och någon säger att Lily har setts naken ute vid det gamla stenbrottet. Och Eds tavlor förbryllar Lily – porträtt av människor från staden. Porträtt som är utlämnande och som berättar obehagliga historier. Och vad är det med Martin, hennes gamla barndomsvän som beter sig allt mer underligt mot henne. Och hur ska Hank komma över deras spruckna förhållande?

Jag läste boken med en känsla av feber i kroppen och det är kanske inte så konstigt. Siri Hustvedt kokar en het soppa och man undrar bara när och hur explosionen ska komma, för den måste ju komma. I romanen ställs mycket på sin spets och i motsats till varandra, som oskuld / erfarenhet, fantasier / verklighet, dåtid / nutid eller ung / gammal. Jag tror att Mabel är bilden av hur Lily kan vara om sextio år om hon bara följer sin inre röst och lämnar småstaden bakom sig.

Ett tips: Läs boken! Det blir en annorlunda läsupplevelse.

I have just finished the novel The Enchantment of Lily Dahl. It’s a story that sticks in your mind and give you a lot to think about. The writer Siri Hustvedt tells stories that consist of many layers, some you must read between the lines and some you only have to imagine rather than to understand. You get drawn into her story and get a bit enchanted yourself.

The Enchantment of Lily Dahl takes place in a small American town named Webster in Minnesota. The lead character is a young girl who is transforming into a young woman. Lily’s parents have moved from the north to settle down in Miami as senior citizens. Lily is left in Webster, she works at a café and lives in an old flat. On the wall hangs a poster of Marilyn Monroe who has become a model for Lily who just like Norma Jean is dreaming of another life.

Lily has a neighbour, an old lady named Mabel who is writing down her life’s story on a typewriter in the evenings and nights. She is helping Lily to understand the role of Hermia which Lily is acting when the local theatre is playing Shakespeare’s A Midummer Night’s Dream.

One day Lily is visiting two old brothers who live on an old farm filled with trash. When she was a little girl she used to visit the brothers with her father when he needed to buy something. The father to the brothers had murdered their mother and buried the body on the farm. He spread the rumour that she had run away. Her body was not found for many decades.

On this specific day when Lily comes to the farm there is none around. In an old shed she sees a suitcase with ladies clothes and a pair of shoes. She can not leave the shoes behind and decides to pay for them and leave the money in the house. But now she starts to feel uncomfortable, panics and runs away without paying for the shoes. Is it the dead woman’s suitcase she has found and is it her shoes she has stolen?

The small town gets a visit of a New York painter, Ed Shapiro, and Lily gets fascinated by him. Through her window she is spying on him until the day she returns with the stolen shoes. When she tries them on she suddenly feels sinful and decides to get his attention by standing in the window and undress herself. The next day she visits his hotel room and they get involved a passionate love affair. Lily breaks up with her boyfriend, the young policeman Hank.

It is a hot summer and strange things are happening: reports about a man walking around the fields with a dead woman in his arms, a prostitute saying that she has seen herself dead and rumours about Lily been seeing naked down by the quarry. Lily gets confused by Ed’s paintings – portraits of people in Webster. The portraits are nasty, revealing and are telling unpleasant stories. And what about Martin, her childhood friend, that is acting more and more odd against her? And will Hank get over their broken relation?

I almost felt like I had a fever when I read this book. Siri Hustvedt is cooking a boiling story and when you are reading you are only waiting for the explosion. There are lot of things opposite of each other, like innocence / experience, fantasy / reality, then / now and young / old. I think Mabel represents what Lily can become in sixty years if she only follows her inner voice and leaves Webster behind her.

I say: read this book! I promise you a different experience.

George Eliot
2009-10-08

Sedan arton (!) år är vi ett gäng vänner som samlas då och då för att diskutera böcker. Vi brukar turas om att bestämma tema och varje tema är ungefär 4 tillfällen. Just nu är det mitt tema som gäller. Eftersom jag tycker om klassiker och det var länge sedan vi läste just klassiska romaner, har jag valt ut fyra engelska klassiska författare. Först ut är George Eliot. Själv har jag valt att läsa hennes bok Middlemarch. Jag tyckte mycket om TV-serien som gick för tio år sedan och redan efter några kapitel i boken, är jag "fast". Boken är en riktig tegelsten så till min glädje kommer läsupplevelsen att räcka ett bra tag.
George Eliot var en pseudonym för Mary Ann Evans. Hon föddes år 1819 i en ganska välbärgad borgerlig familj utanför Birmingham. Modern dog tidigt och det blev Mary Anns uppgift att ta hand om familjen. Under uppväxten fick Mary Ann tillgång till biblioteket på det gods där fadern var för­valtare och hon skaffade sig på det sättet stora litterära kunskaper. Efter faderns död flyttade Mary Ann till London 1851 efter en kort tid i Schweiz. Hon hade redan då debuterat med några essäer i tid­skrif­ter. Hon var mycket intresserad av både filosofi och teologi och blev så småningom redaktör för den reformvänliga tidningen Westminster Review.

År 1854 skaffade hon och den gifte kritikern George Henry Lewes ett gemensamt hem. Detta hem kom att bli en populär salong bland dåtidens litterära kretsar. Hon debuterade som romanförfattare 1857 med boken Scenes of Clerical Life under namnet George Eliot, en pseudo­nym som påminde henne om hen­nes förebild, den franska författaren George Sand (Aurore Dudevant). Mary Ann valde att skriva under annat namn eftersom hon ville ha en objektiv be­dömning av sina böcker.

Efter ett långt liv tillsammans, avled Lewes 1878. Två år senare gifte sig Mary Ann med en yngre man, en amerikansk bankman vid namn John Cross. Äktenskapet blev kort eftersom Mary Ann avled åtta månader efter bröllopet, 61 år gammal.

Hennes böcker beskrivs som viktorianska och realistiska. Hennes folklivsskildringar är mycket upp­skattade och många av böckerna utspelar sig på den engelska landsbygden eller i småstäder. I roma­ner­na vävs oftast hennes tankar om filosofi och religion in i handlingen. Även hennes intresse för antikens litteratur märks och många av hennes böcker har jämförts med grekiska tragedier.
På svenska finns följande böcker översatta (som jag känner till): När slöjan lyftes (1859), Bror och syster (The Mill on the Floss 1860), Silas Marner (1861), Middlemarch (1870).
Jag tycker hennes liv verkar spännande. Som ung flicka törstade hon efter kunskap och skaffade sig det på egen hand. När modern dör får hon ta över ansvaret för familjen och stannar också kvar i hemmet, ogift och utan möjlighet att utnyttja allt hon lärt sig. När hon är omkring 30 ändrar sig allt dramatiskt, fadern dör och hon lämnar sitt barndomshem för att ge sig ut i världen. Efter en tid i Schweiz hamnar hon i London och får arbete som redaktör på en tidning. Tänk dig det, en kvinnlig redaktör för 150 år sedan!

Sedan flyttar hon ihop med en gift man och lever i "synd" i över tjugo år. Fast tydligen ansåg hon sig moraliskt vara gift och kallade sig för fru Lewes. När hon sedan blir änka gifter hon sig med en tjugo år yngre man och åker på bröllopsresa till Italien. Han visar sig dock vara lite obalanserad så jag tror inte att äktenskapet blev särskilt lyckligt. Men så mycket hon hann med under sitt liv.

Hm... och jag som bara åker fram och tillbaka till jobbet varje dag... Tror jag måste få in mer spänning i mitt liv. :)

For eighteen years (!) I and some friends have met to talk about books. We take turns about deciding the theme and every theme last four times. Now it is my turn to choose. And since I love classical books and it has been a long time since we read any of them, I have chosen the theme four classical English writers. First to be read is George Eliot. I will read her novel Middlemarch. I really liked the BBC drama from 1997 and after a few chapters I am "hooked". Luckily enough the book is really thick so the reading will last a while.


George Eliot was a pseudonym for Mary Ann Evans. She was born 1819 into a rather wealthy family outside Birmingham. Her mother died early and Mary Evans got to take the responsibility for the home. During her childhood she had access to the library on the estate where her father worked as stewart and she got a lot of knowledge of literature. After her father's dead she moved to London 1851 after a short stay abroad, in Switzerland. She had already made her debut in a magazine with some short stories. She was very interested in theology and philosophy and became the editor for the magazine Westminster Review.

In the year 1854 she moved together with the married literary reviewer George Henry Lewes. Their home turned out to be a popular meeting place for the literary circles. Her debut as a writer was with the novel Scenes of Clerical Life 1857 under the name George Eliot, a pseudonym that reminded her about her idol the French author George Sand (Aurore Dudevant). Mary Ann decided to write under a different name to get objective reviews on her works.

After a long life toghether, George Henry Lewes died 1878. Two years later Mary Ann married a American banker, John Cross. The marriage did not last long since Mary Ann died eight months later, 61 years of age.

Her books are described as Victorian and realistic. Her descriptions of rural England are very loved and many of her stories take part in the country or in small villages. Her novels are influenced by her interest in religion and philosopy. Her knowledge of antique writers are noticeable and some of her novels are compared to Greek tragedies.

I must say her life seemed very interesting. As a young girl she had a thirst for knowledge and she managed to get it on her own. When her mother dies she has to take care of the family and stays at home, unmarried and with no chances to use her knowledge. Suddenly her life changes when her father dies and she leaves her home and travel to Switzerland. Then she moves to London and get the job as editor for a magazine!

And then she moves together with a married man, it must have been a scandal. But she seemed to has looked upon her self as married and used to call her self mrs Lewes. When she became a widow she married a twenty year younger man and they went to Italy on their honey-moon. But he was an unbalanced person so I do not think the marriage was a happy one. Anyhow she experienced a lot during her life.

Hmf... I just go to work and then home, day after day... I think I must get more excitement in my life. :)

Rejoice of the week
2009-01-17

Veckans glädjeämne är faktiskt en bok. Det var längesedan jag läste en sådan engagerande skröna. Och den största glädjen är att jag faktiskt har några kapitel kvar att njuta av.

Boken Vi, de drunknade är skriven av den danske författaren Carsten Jensen och utspelar sig i den lilla staden Marstal vars befolkning består av fiskare och sjömän. Generation efter generation av män beger sig ut på havet och många kommer aldrig tillbaka. Naturligtvis färgar detta av sig på livet i land. Kvinnorna och barnen lämnas kvar och lever i ovisshet ända tills männen kommer hem igen. Och om de inte gör det, kommer i stället dåliga nyheter om havet som blivit en grav. Ibland försvann männen bara och efter en viss tid ansågs kvinnan vara änka.

Boken följer flera olika människoöden, bl a Laurids Madsen som deltar i sjökriget mot Tyskland i mitten av 1800-talet och sedan försvinner i Stilla Havet. Därefter får vi möta hans son Albert som följer faderns fotspår och upplever både kannibalism och människohandel. Genom olika personer får vi följa historien om Marstals befolkning nästan ända fram till modern tid.

Boken är en storsäljare och jag förstår varför. Den är välskriven och språket är lättläst. Historierna och skrönorna fascinerande och humoristiska, samtidigt som det hela tiden finns ett stort allvar bakom. Genom berättelserna får författaren läsaren att fundera över livet, slumpen och hur mycket som vi själva kan styra. Att låta berättaren vara "vi", en allmänhet, dras man in i boken och får en stark närvarokänsla.

Om du gillar bra berättelser, läs den här boken!

The rejoice of the week is a book. It is a long time ago I read a story that engaged me so much. And the greatest joy is that I still have some chapters left to read.


The title of the book should be something like We, the ones that drowned in English (it is not yet translated) and is by the Danish author Carsten Jensen. The story is set in the small town Marstal with a population of fishing men and seamen. Generation after generation of men went to sea and many never came back. Of course that affected the life on land. The women and children were left and had to live in uncertainty until the men returned. Sometimes there was only bad news and the sea had turned into a cemetery. And if a man just disappeared, the wife was accepted as a widow after a time.

We get to know a lot of persons, like Laurids Madsen who joined the war at sea between Denmark and Germany in the 1850s and later disappeared in the South Pacific. Then we meet his son Albert who followed the trace of his father and got to witness cannibalism and human trade. Through different persons we get to know the story of Mastral's population up to modern times.

The book is a great success in Scandinavia and I can see why. It is well written and very easy to read. The stories are fascinating and full of humor and at the same time there is a lot of seriousness behind the text. The author makes the reader think about life, the chances and how much we can influence what happens. By using "we" as the story teller, you get pulled into the story and feel like you are present.

If you like a good story, read this book as soon it gets translated!


Passions
2008-08-09

Har precis läst ut Madame Bovary av Gustave Flaubert vilken är sommarboken i Amorosos klassikerutmaning. Jag har läst boken en gång tidigare när jag var omkring tjugo och jag vet inte om det är jag som har förändrats men jag upplever inte alls boken på samma sätt som då. Det var mycket mer lantlig idyll än vad jag mindes och det var roligt att läsa om folklivet i Normandie på 1850-talet. Jag upptäcker också att jag tycker mer synd om huvudrollsinnehavaren denna gång även om hon är bortskämd och egoistisk. Jag har mer förståelse hur samhället och konventionerna påverkade henne.

Boken handlar om den unga Emma som gifter sig med doktor Bovary. Hon är influerad av dåtidens romantiska idéer och vill uppleva stormande känslor och passioner men äktenskapet med den flegmatiska läkaren bjuder på en lugn tillvaro. Madame Bovary drömmer om Paris och fashionabla miljöer men lever i en liten stilla landsortsstad under ganska knappa förhållanden. Hon blir förälskad i en ung notarie men han lämnar staden. I stället blir hon förförd av en rik godsägare men lyckas hålla deras förhållande hemligt både för doktor Bovary och för invånarna i den lilla staden. När affären tar slut, blir Emma allvarligt sjuk. Ett försök av den äkte maken att få hustrun att må bättre, resulterar i att hon kastas rakt i armarna på den unge notarien igen och de upplever en passionerad kärlekshistoria. Men naturligtvis kan inte en sådan historia sluta lyckligt...

Jag ska inte ge mig i kast med att göra en analys av boken, det finns nog många litteraturvetenskapliga texter om Madame Bovary, utan nöjer mig med att säga att boken var intressant, lättläst och gav många intressanta inblickar i dåtidens livsstil och tankesätt.

I have just read Madame Bovary by Gustave Flaubert. I read the book when I was in my twenties and I do not know if it is me who have changed but I experienced the book differently this time. It was much more of rural idyll than I remembered and it was fun to read about folk-life in Normandy in the 1850s. I realize that I feel more sorry for the chief character this time even though she is spoiled and selfish. I have more understanding for how society and conventions affected her.

The book is about the young Emma who marries doctor Bovary. She is influenced by the romantic ideas that was modern at the time and she wanted to experience strong sensations and emotions but the marriage with the phlegmatic doctor is quiet and still. Madame Bovary is dreaming about Paris and fashionable surroundings instead of a small provincial town and bad circumstances. She falls in love with a young clerk but he leaves the town. Instead she got seduced by a rich landowner but succeeded to keep it as a secret both for her husband and for everyone else in the little town. When the affair ends Emma gets very ill. An attempt from her husband to try to make her feel better, ends with Emma in the arms of the young clerk again and they experience a passionate love story. But of course this story can not have a happy end...

I will not try to analyze the book since there already are lots of literary studies of Madame Bovary, so I will stop at saying I liked the book, it is was interesting and easy to read and made me know a bit more of the way of life and thoughts in that period.

Utmaning om böcker
2008-07-29

Jag har fått en utmaning från Trollmor på Pepparkaksvägen som handlar om böcker. Den besvarar jag ju gärna eftersom böcker ligger mig varmt om hjärtat.

1. Vilken bok läste du senast?
Jag läser just nu Ian Rankins ”Rebus sista fall” och innan dess ”Fleshmarket Close” av samma författare. Fram till några år sedan läste jag aldrig deckare men sedan genren utvecklats mot att bli mer som spänningsromaner och skildringar av nutiden, har jag blivit intresserad.

2. Vilken bok skall du börja på härnäst?
Det ligger flera böcker och väntar, bl a Joanne Harris ”Underströmmar” och Gustave Flaubert ”Madame Bovary”.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Det är nog jämnt fördelat. Jag har inte ens reflekterat över det.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Jag tycker om långa romaner där jag verkligen kan sjunka in i berättelsen och lära känna huvudpersonerna. Om jag tittar på sidnumreringen kan det vara för att jag är rädd för att boken ska ta slut för snabbt.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Mannen och jag byter gärna tips om böcker, ibland lånar han hem nya romaner från biblioteket som han tror att jag ska gilla. Oftast har han rätt.
Vi är en grupp vänner som träffas och diskuterar böcker. Genom dem så får jag många goda lästips. Sedan läser jag gärna recensioner och tips både i tidningar och på bloggar.

6. När blir en bok för lång?
En dålig bok är för lång oavsett antal sidor. En bra bok kan aldrig bli för lång, enda undantaget är Marcel Proust ”På spaning efter den tid som flytt” som jag aldrig lyckats komma igenom, trots att jag tycker om den.

7. Läser du lika gärna på engelska som svenska?
Jag vill läsa romaner på svenska, andra böcker går bra på engelska. Om jag läser en roman på engelska är jag rädd för att inte förstå helheten, missa något av språkets känsliga nyanser och inte ta till mig av det som finns mellan raderna.

8. Viken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Jag blir ofta entusiastisk när jag läser böcker och berättar gärna om dem, men jag tror inte att jag försöker övertala någon att läsa en bok.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig?
Förr läste jag pliktskyldigast ut varje bok jag började på, oavsett hur tråkig den än var. Men nu lägger jag boken lätt åt sidan om den inte tilltalar mig.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla?
Vi har allt på våra bokhyllor men mest romaner. Jag läser gärna klassiker, historiska romaner och intressanta nutidsskildringar. Bland faktaböckerna finns många historieböcker, reseskildringar och konstböcker.

Rose and a historical novel
2008-06-04

...Modesty lånade mig en bra bok: Kylie Fritzpatrick Gobelängen. Handlingen utspelar sig dels på 1000-talet, dels i nutid. Madeleine som abetar som universitetslektor och forskare i Caen får efter sin mors död kunskap om en krönika, skriven av en kvinna i England på mitten av 1000-talet. Hon översätter skriften och fascineras av att en kvinna fått utbildning till att lära sig skriva i en tid då de allra flesta var analfbeter.

Efterhand växer den gamla historien fram sida vid sida om Madeleines egen. Madeleines mamma har precis gått bort och boken blir ett sätt för henne att hantera förlusten och försöka få ordning på sitt liv. Leofgyth, som levde 1000 år tidigare, var ursprungligen från Canterbury och arbetade som brodös hos drottning Edith i Westminster. Det är tiden då Edvard Bekännaren regerar, bland den siste av anglosaxiska kungar i ett England där även vikingarna har makten och där Wilhelm i Normandie kastar lystna blickar på öriket på andra sidan kanalen.

Drottning Edith påbörjar en dag ett broderi som så småningom växer för att bli en bonad. Leofgyth blir hennes medhjälpare och förtrogna för bonaden måste vara hemlig då den berättar en historia som Edith vill bevara till eftervärlden. Snart blir arbetet med bonaden så omfattande att själva sömnadsarbetet måste göras av nunnorna i ett kloster.

Och detta är ursprunget till Bayeuxtapeten. När Madeleine inser att detta förstår hon att hon gjort ett banbrytande fynd som kommer att förändra bilden av det kända konstverket.

Jag har aldrig varit särskilt intresserad av Bayeuxtapeten fast jag förstås läst om den när jag studerade konsthistoria. Men nu när jag läst Gobelängen är jag fascinerad och inser att jag måste se bonaden i verkligheten. Likaså måste jag besöka själva staden Bayeux - och Canterbury och alla andra historiska platser som boken beskriver. Just nu läser jag en faktabok om själva tapeten och om alla de personer som levde kring 1066. Vilka intressanta levnadsöden och intriger!

... Modesty lent me an interesting novel: Kylie Fritzpatrick Tapestry. The story takes part both in the 11th century and in modern time. Madeleine who works at the university in Caen, gets after her mother's death, an old chronicle written by a woman. She translates the script and gets fascinated by the fact that a woman learnt how to write in a time when nearly everybody were illiterates.

The old history exposes side by side with Madeleine's own. Madeleine's mother has just passed away and the book turns into a way for her to deal with this and to get on with her life. Leofgyth who lived in England a tousen years earlier, came from Canterbury and was a broder at the court of queen Edith in Westminster. It is the time when Edward the Confessor reins in England, one of the last Anglo-Saxon kings, and when also the Vikings rules and where Wilhelm in Normandy longs for the kingdom on the other side of the canal.

Queen Edith starts one day on an embroidery that turns into a tapestry. Leofgyth helps her with the work and to keep it as a secret since the queen let the tapestry tell a story that she could not tell her self. The embroidery soon is to huge for the queen to continue with so she let nuns do the work after her drawings.

This is the beginning of what often is called the Queen Matilda's tapestry. When Madeline realize that she also realize that she has got a story that will change the history about the tapestry.
I have never been really interested in the tapestry even if I have read about it when I studied arthistory. But now when I have read Tapestry I am fascinated and realize that I have to see it in real life. I also need to visit the town Bayeux - and Canterbury and all of the other historical places that is described in the book. Right now I am reading a book about the tapestry and about the people who lived about 1066. Such interesting persons and plots!

More Love
2008-05-12

April i Paris av Michael Wallner. Boken utspelar sig under andra världskriget när Paris är ockuperat av tyska armén. Huvudpersonen är den unge tyske tolken Roth som arbetar som protokollförare vid förhören av misstänka som hålls av SS. För att fly från alla hemska intryck, börjar han klä sig till civilperson och går runt i Paris som fransmannen Antoine. Att visa sig ute utan uniform var ett allvarligt brott mot reglerna i tyska armén.

Som Antoine träffar Roth den unga Chantal och han blir blint förälskad. Så småningom inser han att hon är aktiv inom den franska motståndsrörelsen och hon får veta att han egentligen är en tysk soldat. Trots detta de inleder en kärlekshistoria men ganska snart förstår Roth att SS är Chantal och hennes vänner på spåren. Han är kluven mellan sina två identiteter men starkast är kärleken till Chantal.

Så går historien vidare om en kärlekshistoria som redan från början är dömd till undergång. Eller? Är kärleken större än hat och förtryck? Jag sitter och håller tummarna igenom boken och undrar hur den ska sluta. Historien är smärtsam, ibland nästan outhärdlig och jag skräms av iskall ondska och krigets meningslösa våld. Och jag vet ju att våldet och krigen pågår någonstans just nu...

Därför känns det viktigt att sprida lite omtanke och kärlek omkring sig. Hoppas ni känner värme genom datorn. Nu ska jag ställa in boken i bokhyllan, torka tårarna och krama om mannen lite. ♥

Is it spring that gets me in a romantic mood? I do not know but here is another post about love. I have just read a moving love story: April in Paris by Michael Wallner. The story takes place during World War II in the occupied city Paris. Roth is a German soldier and works as a interpreter for the SS during their inquiries of suspected Frenchmen. To escape from this, Roth starts walking around in Paris, dressed up as a French young man, Antoine. He meets the young girl Chantal and they fall in love in spite of that she knows he is a German soldier and he learns that she is active in the resistance army.

Soon Roth realize that the SS is hunting Chantal and her friends. What will he do? And so continues the love story that already from the beginning is doomed to fail. Or? Is love stronger than hate and tyranny? I read on, wishing the best for Chantal and Roth and worring about how the story will end. The story is painful, sometimes unbearable and I get upset by the evil and violence of war. And I know that the violence and the wars are happening somewhere right now...

That is why it feels important to spread a little bit of love around us. I hope you can feel the warm feelings through the computer. I will put the book on the shelf, dry my tears and hug the husband. ♥


A blend of book, flowers and plates
2008-03-0-26

Jag skulle inte köpa fler böcker... Efter vi hade insett att vi inte hunnit läsa alla böcker från FÖRRA årets bokrea, beslutade vi oss för att dra ner på bokinköpen. Men det hindrade inte oss från att handla en hel del på bokrean, vilket ledde till att vi stod där hemma och funderade på VAR ska vi ställa alla böcker. Fler bokhyllor får vi inte plats med helt enkelt. NU ska vi absolut inte köpa fler böcker, lovade vi.

Men så fick jag se den här underbara boken Inred med blommor av Tricia Guild. Den kunde jag förstås inte motstå! Och när jag ändå beställde den, slank två deckare ner i paketet. Så nu ligger det tre böcker framför mig och bara väntar på att jag ska börja läsa. Jag har hunnit bläddra igenom Tricia Guilds bok och den är full av vackra bilder. Ger er några glimtar här.

På tal om böcker så har jag läst ut D H Lawrence Söner och älskande som är nr 2 i Amorosos klassiker 2008. Jag har inte läst något av Lawrence tidigare fast jag har förstås hört talas om Lady Chatterleys älskare...

Söner och älskande var en positiv överraskning. Den utspelar sig omkring sekelskiftet 1800/1900 i gruvdistrikten i England. Gertrude Morel är en ung mor och gift med en gruvarbetare. Redan från början är äktenskapet och mannen en besvikelse för henne. I stället lägger hon sin kärlek på barnen, speciellt den äldste sonen William. Men William växer upp, flyttar till London och förlovar sig med en kvinna som modern inte kan relatera till. Och sedan dör William och lämnar modern förtvivlad. Kvar finns de andra barnen och av dessa blir det sonen Paul som tar Williams plats i moderns hjärta.

Vi får följa Pauls uppväxt och hur han möter den unga Miriam som han ser som ett slags helgon. Till sist kräver han att de ska ha ett sexuellt förhållande och Miriam går med på det för att behålla hans kärlek. Samtidigt inleder Paul ett förhållande med den lite äldre och betydligt mer sensuella Clara.

Modern tycker inte om Miriam som hon ser som en konkurrent gällande sonens tillgivenhet. Det är lite lättare för henne att acceptera Clara, kanske för att hon känner att det mer handlar om fysisk tillfredsställelse än kärlek.

ag tyckte om boken även om jag till sist blir väldigt trött och irriterad på Paul och hans velande mellan de två kvinnorna och modern. Känslorna svallar och alla kastas mellan hat och kärlek. Det är två starka ord som används ofta i romanen, till sist slits orden ut, tycker jag. Men en sammanfattning: Boken var en positiv överraskning och med tanke på miljö och tid, ser jag gärna en dramatisering av BBC (det finns säkert).

This long text is about D H Lawrence's book Sons and lovers but I will not translate it. A brief summary is that I like the book. :)

Jag behöver inte fler böcker och jag behöver inte fler engelska tallrikar... Men hur skulle jag kunna motstå 8, i stort sett oanvända, tallrikar med Willow-mönster för 80 kronor?

I do not need more books and I do not need more English china.... But how could I resist 8, barely used, plates in pattern Willow? They cost nearly nothing.

Daffodils
2008-03-06

... Anne Tyler tillhör en av mina favoritförfattare. Ingen kan som hon fånga det udda i vardagen och ändå få det att låta så vanligt. Hennes karaktärer är lite annorlunda men är vi inte alla det? Varje människa är ju unik och det är väl det som Anne Tyler är så duktig på att beskriva.

Boken Ett amatöräktenskap handlar Pauline och Michael och deras liv tillsammans i 60 år. Vi får följa dem från början när de träffas och blir förälskade i Baltimore 1941. Genom små nedslag då och då får vi bilder av ett äktenskap som är långt från perfekt. Michael är lugn och metodisk, Pauline impulsiv och känslosam. Det blir många stormar genom åren. Inte ens barnen kan få föräldrarna att hitta en gemensam balans.

Anne Tyler beskriver tidskänslan så bra. Genom små penseldrag målar hon upp en amerikansk förort på 1950-talet eller San Fransisco under hippieran. Detta är en underbar bok om två människor som inte kan leva utan varandra men inte heller med varandra.

... Anne Tyler is one of my favourite authors. Nobody else can write about the odd things in daily life and still make it sound ordinary. All of her characters are a bit odd but are we not all different? Every human being is unique and that is what Anne Tyler is skilful at describing.

The book The Amateur Marriage is about Pauline and Michael and their lives together during 60 years. It starts in Baltimore 1941 when they meet and fall in love. By small glimpse of now and then during the time we learn about a marriage far from being perfect. Michael is structured and calm, Pauline impulsive and emotional. This lead to many stormy moments during the years. Not even the children can help the parents to find some balance.

By small strokes Anne Tyler paints a picture of a American suburb life in the fifties or San Fransisco during the hippie era. This is a wonderful book about two people that can not live with out each other but also not together.

SALE
2008-02-21


Nästa vecka börjar bokrean. Något som jag alltid ser fram emot. När reakatalogen kommer, kryper jag upp i soffan och bläddrar förväntansfullt igenom katalogen. Förr brukade vi gå ner till bokhandeln på natten, det var en riktigt folkfest med böcker och varm korv. Nu för tiden nöjer vi oss med att vara där första dagen och botanisera. I år har vi också förbeställt böcker på nätet.
Jag tänker ge er fem tips på bra böcker på årets rea. Vore kul om fler ville delge några tips på sin blogg!

Den stängda boken av Jette A Kaarsböl
Den unga Frederikke lever ett lugnt och skyddat liv i 1800-talets Köpenhamn. Men när hon träffar läkaren Frederik dras hon in hans intellektuella och händelserika liv. De gifter sig, hon av kärlek men han har helt andra avsikter. Som kvinna var man alltid försedd med förmyndare, först fadern och sedan den äkte maken. Frederik vill ge Frederikke ett fritt liv - som hans hustru ska hon få göra vad hon vill. Som motprestation vill han bara ha en hustru som täckmantel för att dölja sin rätta läggning. Men Frederikke vill inte ha någon frihet, hon vill ha hans kärlek. Och hon förstår inte varför Frederik avvisar henne.

Kärlekens dårar av Joanne Harris
En roman som utspelar sig under 1600-talet i Frankrike. Juliette som har livnärt sig som gycklare söker en fristad i klostret för sig och sin dotter. Livet flyter fram lugnt och tryggt tills den dag abedissan dör och en ny utses. Efterträdaren visar sig vara en flicka på 12 år. Djupt religiös men stram och strikt, vänder hon upp och ner på nunnornas tidigare så fria tillvaro. Den unga abedissan ledsagas av en falsk präst som genom list och onda avsikter lyckas vrida upp den religiösa stämningen i klostret till att bli fanatisk och hysterisk. Den falske prästen visar sig vara en skugga från Juliettes tidigare liv och hon tar upp kampen mot honom. Kampen står mellan det goda och det onda, mellan frihet och tvång, mellan tolerans och intolerans men främst mellan kärlek och hat.

Blodröd våg av Rennie Airth
Kommissarie John Madden har dragit sig tillbaka till den idylliska engelska landsbygden efter flera år på Scotland Yard. Men i grannskapet försvinner en flicka och när hon hittas mördad, blir Madden indragen i jakten på mördaren. En luffare har blivit sedd i närheten av platsen. Är han den skyldige? Medan jakten pågår försvinner en annan flicka och Madden upptäcker att det finns ett liknande oupprett mordfall som inträffade för flera år sedan. Han misstänker att det är en seriemördare han jagar. Boken utspelar sig på 1930-talet och i bakgrunden finns hela tiden upptakten till andra världskriget och Maddens spår efter mördaren visar sig leda till Tyskland.

Annas örtagård av Anna Bergenström
En klassiker! Fakta om örter och kryddor varvas med härliga recept och vackra bilder. Tyvärr är den nya utgåvan bara kartonnerad, inte inbunden. Själv har jag den sedan tidigare och jag bara älskar den här boken. Och det var nog tack vare den boken som jag blev intresserad av att odla kryddor själv.

Stenkällan av Eliot Pattison
En ovanlig kriminalroman som utspelar sig i Tibet. De buddistiska munkarna är förföljda och flera är inspärrade i arbetsläger. I det fördolda försöker den tibetanska befolkningen att bevara sin kultur och sin religion. En kvinna hittas mördad och den kinesiska oliktänkaren Shan Tao Yun som släppts ur fängelset, får uppgiften att hitta mördaren. Det leder till en vandring genom Tibet och över Himalaya.

It is soon time for the yearly national book sale which I am looking forward to. I am recommending a few books.
Strindberg "The Red Room"
2008-01-31

Jag har läst den första klassikerna av sex i Amorosos utmaning om klassiker 2008. Och först ut var August Strindbergs Röda rummet. Första gången jag läste den blev jag besviken men det var med nya förhoppningar jag tog mig an boken. Denna gång visste jag vad jag hade att förvänta mig men min nyfunna entusiasm gick snart över.

Liksom förra gången känns boken ganska tung att läsa. Jag förstår att boken var en s k "nyckelroman" när den kom ut, d v s det handlar om verkliga personer. Men just för att det handlar så mycket om vad som var aktuellt på 1800-talet, gör det svårt att förstå allt idag - framför allt de politiska delarna. Tyvärr kan väl en del av satiren passa in på dagens samhälle men mycket känns väldigt passé. De bästa delarna av romanen tycker jag utspelar sig i konstnärskretsen där blir man förtjust i beskrivningarna av de udda figurerna.

Men mest av allt gladde jag mig åt de fina illustrationerna som finns i min upplaga av boken - av konstnären Arvid Fougstedt.

I have read the first book in Amoroso's challange Six Classic Novels and first out was August Strindberg's The Red Room. This is the second time I read it and like the first time I was i bit disappointed in the story. The political satire on society is hard to understand today. The best parts of the novel are the ones that are about the Bohemians. I like these excentrics!

And I love the beautiful illustrations by the artist Arvid Fougstedt.


Venice and Stockholm in literature
2008-01-05

Jag har precis läst två böcker om kommissarie Brunetti i Venedig, skrivna av Donna Leon. Som vanligt är det inte alltid brottet som står i centrum i de här kriminalberättelserna utan det handlar mycket om Brunettis familjeliv och om vardagslivet i Venedig. Guido Brunetti är ju en trevlig man som lever ett ganska behagligt liv. Visserligen är han gift med en temperamentsfull och radikal grevedotter men de största problemen verkar vara vad som ska serveras till middag. Och det säger jag inte för att raljera utan för att maten har en stor betydelse i Brunettis liv, hela vardagen är uppbyggd kring dagens måltider. Det är en del av böckernas charm.

Och tänk så behagligt att inte behöva anlända till jobbet förrän sent på förmiddagen, arbeta någon timme för att sedan återvända hem för en tvåtimmars lunch. Efter en kort siesta, går man tillbaka och jobbar några timmar till innan det är dags att gå hem och äta en fantastiskt god trerätters italiensk middag... Jag tror jag ska flytta till Italien...

När jag läser de här böckerna märker jag att jag snart tappar lite av intresset för själva kriminalhistorien. Det är inte heller alltid personerna som jag vill veta mer om, utan om staden Venedig. Jag har bara gjort ett kort besök i staden för många år sedan men jag minns den speciella atmosfären och de vackra fallfärdiga husen. Kanske det är känslan av förgänglighet som är så lockande - Vem vet hur länge staden existerar?

Vad som är förvånande med böckerna om Brunetti är att ingen har gjort någon TV-serie av dem. Det vore väl fantastiskt att få följa Brunetti när han löser sina fall i Venedig? Och att få möta hans fru Paola, polischefen Patta och den fenomenala sekreteraren Elettra?

Från Venedig till Stockholm - som faktiskt kallas för Nordens Venedig. :) Amoroso har föreslagit att de som vill, läser 6 klassiker under 2008. Det tycker jag låter som en förträfflig idé eftersom jag älskar klassiker. Först ut är August Strindbergs Röda Rummet som utspelar sig bland bohemernas och de intellektuellas Stockholm på 1800-talet. Häng på, du också!

I have read two books about inspector Brunetti in Venice, written by Donna Leon. I like the atmosphere in the books and the description of daily life. And the inspector seems to live a quite pleasant Italian life with short working days, long lunches and appetizing dinners.

Venice is a beautiful and fascinating city. I have only visited it once but I remember it as a very special place. Maybe it is the feeling of decay - Who knows how long the city will remain?

I think it is surprising that no one has tried to make television programmes of the books. Would it not be great to follow inspector Brunetti in Venice? And to meet his temperamental wife Paola, his boss Patta and the phenomenal secretary Elettra?

From Venice to Stockholm - which is called the Nordic Venice. :) Amoroso had an idea that everyone who would like to should read 6 classic books during 2008. First out is The Red Room by the Swedish author August Strindberg. The book is about bohemians and intellectuals in Stockholm in the 19th century.

Kvinnlig skönhet, skarpsinne och äventyrslusta
2007-11-09

Kvinnligt utseende är temat för dagens två boktips. Att skönhet är guld värd för kvinnor genom historien är inget att hymla om och i dessa berättelser utgör skönheten hjältinnornas sätt att ta sig fram i livet. Men hade de inte haft en skarp hjärna förutom utseende, hade de säkert inte lyckats ta makten över sina liv.

Den första boken är I kurtisanens sällskap av Sarah Dunant. Det är en äventyrsroman som utspelar sig på 1500-talet i senrenässansens Italien. Huvudpersonerna är dels den sköna kurtisanen Fiammetta, dels hennes dvärg och hallick Bucino (som också är bokens berättare).

Boken börjar dramatiskt med Karl V:s skövling av Rom år 1527. Denna händelse var så blodig att det tog lång tid för staden att återhämta sig och man brukar beräkna att omkring 30 000 människor fick sätta livet till. Fiammetta och Bucino lyckas fly från detta helvete och beger sig till Fiammettas hemstad Venedig. Där planerar hon fortsätta att försörja sig som kurtisan - om hon nu bara kan återställa sitt vackra yttre. Väl i Venedig tar hon hjälp av den blinda och lytta La Draga och hennes läkekonst.

Bucino blir svartsjuk på La Draga och hennes vänskap med hans matmor. Han misstänker henne också för att ha bestulit dem men skulden faller på någon annan. Men Bucinos misstänksamhet mot La Draga försvinner inte.

Fiammetta blir snart en uppburen kurtisan och får rika beskyddare. Hon umgås även med kultureliten och sitter modell för Tizians tavla Venus från Urbino (detalj från målningen ses på omslaget). Men detta bekväma liv får inte fortsätta... Bucino slår omedvetet sönder deras tillvaro genom att spionera på La Draga.

Jag tycker Sarah Dunant verkar vara påläst när det gäller livet på 1500-talet och lyckas väl att beskriva det för oss. Hon utnyttjar också skickligt kontrasten mellan skönheten Fiammetta och den fule Bucino samt deras beroende av varandra. Den enda kritiken jag har är att hon då och då stoppar in några grova ord i berättelsen. Dessa känns malplacerade eftersom de inte speglar huvudpersonernas agerande eller övriga uppförande. Effekten blir som om skolfröken plötsligt börjar prata snusk eller om prästen börjar svära i kyrkan.

Dessa tankar fick mig att plocka fram en annan berättelse från bokhyllan, en riktig pikareskroman (dvs skälmaktig berättelse där hjälten oftast är omoralisk på något sätt) med en kvinna i huvudrollen: Fanny av Erica Jong. Boken kom ut omkring 1980 och handlar om den unga Fannys äventyr på 1700-talet.

I den här romanen använder författaren ett sådant mustigt språk att några fula ord inte faller utanför ramen. Boken sprudlar av kärlek till språket och jag kan bara njuta av Erica Jongs berättelse. Hon lyckas dessutom perfekt med att härma 1700-tals författarnas sätt att skriva.

Fanny framställer sig själv hela tiden i en bättre dager än vad vi kanske ska tro på. Berättelsen är hennes arv till dottern och innehåller många råd och sanningar om män och livet. En kul grej är ju att boken bygger på en annan berättelse: 1700-talsboken Fanny Hill av John Cleland. Den romanen orsakade skandal pga sin omoral och erotiska skildringar. Idag skulle ingen ens höja på ögonbrynen åt den boken.

Erica Jongs Fanny skiljer sig från Fanny Hill genom att Fanny är en stark och oböjlig kvinna. Hon vägrar vara ett offer. Hela tiden försöker männen tygla henne men gång på gång tar hon tillbaka makten över sitt liv.

Läs gärna dessa två böcker om två starka kvinnor i historisk tid. Men jag undrar hur det gick för alla de kvinnor som INTE kunde använda sitt utseende som vapen. Hur blev (och blir) deras liv?


Från mörker till ljus
2007-10-17

En perfekt bok i höstrusket - Mörkrets väg av Michael Cox. Underrubriken är En bekännelse och den är mycket riktigt skriven i "jag-form".
Mannen som skriver bekännelsen är en man som har flera namn. Hans berättelse börjar med att beskriva hur han begår ett mord på en främling i en mörk gränd i 1850-talets London. Varför begår han ett sådan hemskt brott mot en helt oskyldig man? Jo, han måste öva sig i det fruktansvärda att ta en annan människas liv. Detta för att kunna hämnas på sin livs fiende, mannen som en gång var hans vän och skolkamrat. Hans fiende som har allt som huvudpersonen själv strävar efter.

Boken börjar med mordet i gränden och sedan nystas hela historien upp. Vi får veta hur huvudpersonen växer upp under enkla förhållanden tillsammans med sin romanskrivande mor och sedan får möjligheten att börja på internatskolan Eton. Men något är mystiskt med hans bakgrund och snart väcks hans misstankar om att han egentligen är okänd son och arvinge till en lord. Men hur ska han bevisa sin härkomst?

Tycker du om Dickens, tycker du säkert om den här nya boken skriven i samma stil. Visserligen saknas de riktiga burleska typerna som man finner hos Dickens men övriga ingredienser finns: romantik, mystik, skräck och miljöbeskrivningar både från det fattiga och motbjudanden London och den pastorala engelska landsbygden.

Så tycker du om engelska klassiker - Läs den här boken!


En present och ett boktips
2007-08-22

... Har precis läst ut en bok av Kate Atkinson: De vilseförda. Jag har tidigare läst några andra böcker av henne, I museets dunkla vrår och Mänsklig krocket, vilka handlar om människors relationer till varandra. Jag tycker hon är mycket skicklig på att beskriva den svåra konsten att vara människa...

De vilseförda börjar med att beskriva några brott som har begåtts med ganska många år emellan. En liten flicka försvinner spårlöst, en ung kvinna knivhuggs, en man huggs ihjäl med en yxa.

Privatdetektiven Jackson Brodie hyrs in för att ta reda på vad som egentligen hände den lilla flickan som försvann för 35 år sedan. Själv har han ett komplicerat liv där han försöker vara en bra far åt sin lilla dotter efter en skilsmässa.

Efter hand vävs de tre brotten samman, eller rättare sagt, människorna som är inblandade i de tre brotten har beröringspunkter och det är dessa som Atkinson beskriver. Det handlar om kärlek och hat mellan man och kvinna / föräldrar och barn. För trots brottstemat är det främst en roman som Atkinson har skrivit, inte en thriller. Jag lovar att du kommer att bli berörd av historien.

Böcker och mer rosor
2007-06-12

Jag har hunnit läsa en hel del dessa varma dagar när man helst inte rör på sig utan håller sig still i skuggan.

Ian Rankin har skrivit flera böcker om kriminalkommissarie John Rebus i Edinburgh och dessa har också blivit TV-serie. Jag har inte alls följt Rebus från början utan råkade läsa en av de senare böckerna av en slump. Boken föll mig på läppen och jag har läst ett par sedan dess.
I mångt och mycket är John Rebus urtypen för den moderna polisen - ensam, bitter, upprorisk och glad i starkvaror. Men han är så enträget egensinnig och rebellisk att jag inte kan låta bli att tycka om honom. Dessutom är han ju alltid på rättvisans och de svagas sida, precis som en (anti-)hjälte ska vara.

I boken "I de dödas namn" har hans yngre bror precis gått bort. Som anledning för att fly från sorgearbetet, kastar han sig in i en förmodad seriemördares spår. Någon tar livet av våldtäktsmän och hänger upp deras kläder på en gammal kultplats. Samtidigt som utredningen pågår, håller nationerna inom G8 att samlas i Edinburgh.

Demonstrationer förväntas i staden och allmän röra råder. Bob Geldof m fl anordnar konsert i samband med proteströrelsen anti-poverty. Plötsligt dör en av de yngre G8-delegaterna på en middag på slottet och Rebus blir indragen även i den utredningen och hamnar mitt i storpolitikens korridorer.

Med G8-konferensen som bakgrund, har Rankin målat upp en trovärdig miljö - den heta politiska sommaren 2005 som kulminerar med bombattentaten i Londons tunnelbana. Jag tycker boken var spännande och sträckläste den, precis som man ska göra med en bra deckare. Dessutom gillade jag att Rebus unga assistent Siobhan Clarke får allt större utrymme i böckerna. Förmodligen är det hon som ska ta över manteln när Rankin låter den trötte Rebus gå i pension.

Det har blivit många deckare på sista tiden, varför jag i stället plockade fram den lilla romanen "Smärtbäraren" av Åsa Nilsonne. Och även om Nilsonne i vanliga fall är deckarförfattare och att boken går över i en slags spänningsroman, är det i alla fall en roman och inget annat.

Boken handlar om en ung kvinna vid namn Ada. Ada är den överlevande från ett tvillingpar, den svagare systern dog (tog livet av sig?) för ett par år sedan. Redan som ung hade Ada förmågan att lämna sin egen kropp för att ta över och vaka över sin syster. Den här förmågan använder Ada nu som anställd på en klinik för plastikkirurgi.

Genom att ta över patienternas kroppar, börjar Ada med att förbereda dem inför operationen (genom motion, diet, tandhygien m m) och dessutom tar hon på sig smärtan efter operationen. När patientens fysiska kropp är återställd, lämnar hon över den och återgår till sin egen.

Låter det knepigt? Ja, men det funkar i romanen. Nilsonne berättar det på ett trovärdigt sätt genom att låta Ada berätta historien i sin dagbok.

Nåja, en dag får Ada en patient som ställer allt på huvudet. Det är en medelålders kvinna med en ganska förfallen kropp och medan Ada försöker få fason på den, blir hon utsatt för ett mordförsök. Detta blir starten till en oviss och osäker flykt genom Europa för Ada i kvinnans kropp.

Jag ser boken som ett inlägg i den hetsiga kroppskultur som råder med krav på en ung, frisk och vältränad kropp. Men även ett ifrågasättande om möjligheten att lämna över ansvar för ens eget liv till någon annan. Men framför allt är det en bra och spännande roman som växte för varje sida.
...


Deckare och blommor
2007-05-02

Har läst ut den första av mina fyra nya deckare. Jag började med Stephen Booths senaste "I skydd av mörkret" som liksom de första handlar om Ben Cooper och Diane Fry, poliser i Peak District i norra England. Boken börjar med att en äldre kvinna som lever ensam, hittas mördad. Frågorna hopar sig ganska snart. Vem var hon egentligen? Hur dog hon? Parallelt med mordet, sker en mordbrand där en mamma och hennes två söner dör. Har det en koppling till mordet?

Den allra första boken i serien, "Svarta hunden", tycker jag är den bästa, sedan sjönk kvaliteten lite. Men den här boken är mycket bra. Jag kan inget annat än rekommendera den

Grå själar
2007-04-03

Senast lästa bok: Grå själar av Philippe Claudel.

En bok som utspelar sig under första världskriget i Frankrike, i en liten stad nära fronten. En ung flicka hittas mördad i kanalen. Berättaren i boken, en polisman, skriver tjugo år senare ner den sanna historien, eller?
Trots att det är en kriminalhistoria, är det inte brottet i sig som intresserar utan det är människorna och deras historia. Stämningen av krig och vardag som Philippe Claudel förmedlar känns trolig och suggestiv och samtidigt vemodig - allt är förgängligt, liv och död i samspel, människan lever endast en kort tid...
Jag kunde inte lägga boken ifrån mig utan läste den rakt igenom. Språket är så vackert!


Lista över böcker jag läst sedan bloggen startade 2007
Uppdaterad 2017-05-20


·         Fred Vargas: Cirkeltecknaren / L'homme aux cercles bleus

·         Graham Swift: Mödrarnas söndag / Mothering Sunday

·         Silvia Avallone: Stål / Acciaio

·         Stephen Booth: På väg mot döden / The Murder Road

·         Siv och Key L Nilson: Franska kort

·         Ove Agrelin m fl: En sån tur! Förnyade lyft i Köpenhamn

·         Ove Agrelin m fl: En lille en - nya lyft i Köpenhamn

·         Maksim Gorkij: Min barndom

·         Eva Dolan: Lång väg hem / Long Way Home

·         Elena Ferrante: Den som stannar, den som går / Storia di chi fugge e di chi resta

·         Ian McEwan: Nötskal / Nutshell Eva Dolan: Döda talar inte / Tell No Tales

·         Prosper Mérimée: Bartolomeinatten / La Chronique du temps de Charles IX   

·         Margaret Atwood: Den frystorkade brudgummen / Stone Mattress

·         Guy de Maupassant: Bel-Ami Johan Hakelius: Rule, Britannia!

·         Peter May: Entry Island

·         Tommi Kinnunen: Där vägarna möts / Neljäntienristeys

·         Annika Sjögren: Ur havet stiger vågorna

·         Håkan Österlundh: Släke

·         James Joyce: Dublinbor / Dubliners  Elena Ferrante: Hennes nya namn / Storia della nuovo cognomo

·         Ian Rankin: Misstro / The Complaints

·         Peter Robinson: När musiken tystnar / When the music's over 

·         Hari Kunzru: Imitatören / The Impressionist  

·         Elly Griffiths: En kvinna i blått / The Woman in Blue Kerstin Ekman: Grand final i skojarbranschen

·         Ann Cleeves: Tomma luften / Thin Air Paula Hawkins: Kvinnan på tåget / Girl on the train

·         Stuart MacBride: Hälsning från de döda / Birthdays for the Dead

·         Belinda Bauer: Det slutna ögat / The Shut Eye  

·         Joyce Carol Oates: Karthago / CarthageIan Rankin: Katt och råtta / Hide and Seek

·         Elizabeth George: Oanade konsekvenser / A Banquet of Consequences

·         Bernard Cornwell: 1356

·         Jussi Adler-Olsen: Den gränslöse / Den Grænseløse

·         Elsa Morante: Historien / La storia

·         Michael Dibdin: En lång avslutning / A Long Finish

·         Kazuo Ishiguro: Begravd jätte / Buried Giant

·         John Boyne: Myteriet på Bounty / Mutiny on the Bounty

·         Conn Iggulden: Rosornas krig - blodsfejd / Wars of the Roses - Bloodline

·         Fred Vargas: Spökryttarna från Ordebec / L'armée furieuse

·         Jules Verne: Den hemlighetsfulla ön / L'Île mystérieuse

·         Ann Cleeves: Dött vatten / Dead Water

·         Elena Ferrante: Min fantastiska väninna / L'amica geniale 

·         Alex Marwood: Granne med döden / The Killer Next Door

·         Patrick Dunne: En visa för de döda / A Carol for the Dead

·         Stephen Booth: Bron / Corpse Bridge

·         Kate Atkinson: En gud i spillror / A God in Ruins

·         Johan Hakelius: Döda vita män 

·         Karin Wahlberg: Sista jouren 

·         Johan Hakelius: Ladies

·         Conn Iggulden: Rosornas krig - solvarg / Wars of the Roses - Trinity 

·         Bernard Cornwell: Den hedniske krigaren / The Pagan Lord

·         Bodil Malmsten: Hör hur ditt hjärta bultar inom mig

·         Conn Iggulden: Rosornas krig - Stormfågel / Wars of the Roses - Stormbird

·         Patrick Modiano: På den förlorade ungdomens café / Dans le café de la jeunesse perdue 

·         Malcolm Munthe: Hellens - The Story of a Herefordshire Manor 

·         Stephen Booth: Redan död / Already Dead

·         Stephen Booth: Död och begraven / Dead and Buried

·         Stephen Booth: Djävulsklippan / The Devil's Edge

·         Stephen Booth: Flickan i floden / Lost river

·         Stephen Booth: Sista samtalet / The Kill Call

·         Stephen Booth: Svart som synden / Dying to Sin

·         Stephen Booth: I skydd av mörkret / Scared to Live  

·         Stephen Booth: Dödens plats / The Dead Place

·         Stephen Booth: Ett sista andetag / One Last Breath

·         Stephen Booth: Blindspår / Blind to the Bones 

·         Sarah Waters: Hyresgästerna / The Paying Guests

·         Stephen Booth: Iskallt spår / Blood on the Tongue

·         Bo Eriksson: Svenska adelns historia

·         Stephen Booth: Jungfrudansen / Dancing with the Virgins

·         Stephen Booth: Svarta hunden / Black Dog

·         Ian McEwan: På Chesil Beach / On Chesil Beach

·         Gilly Macmillan: Bränd himmel / Burnt Paper Sky

·         Hari Kunzru: leela.exe / Transmission

·         Simonetta Agnello Hornby: Vår faster markisinnan / La zia Marchesa

·         Per Anders Fogelström: Vita bergens barn

·         Ian McEwan: Domaren / The Children Act

·         Göran Ramberg: Påven hade sju barn

·         Marilynne Robinson: Lila

·         Kim Leine: Profeterna vid Evighetsfjorden

·         Anita Shevre: Där vågorna bryts / Fortune's Rocks

·         Christa von Bernuth: Då blev du tyst / Darmalst warst du still

·         Mogens Rud: Bayeuxtapeten och slaget vid Hastings 1066

·         Peter Robinson: Själens dunkla rum / Abattoir Blues

·         Kylie Fitzpatrick: Gobelängen / Tapestry

·         M R Hall: De dödas ombud / The Coroner

·         Peter S Beagle: Sagan om enhörningen / The Last Unicorn

·         Anne Tyler: Den blå tråden / A Spool of Blue Thread

·         Göran Ramberg: Den onda vanan att mörda kungar

·         Josephine Tey: En gammal skandal / The Daughter of Time

·         Donna Leon: Dödlig bekantskap / About face

·         Tore Skeie: Jungfrun från Norge

·         Peter May: Lewispjäserna / The Chessmen

·         Elly Griffiths: De öde fälten / The Ghost Fields

·         Fred Vargas: Budbäraren / Paris vite et reviens tard

·         M R Hall: Dödförklaringen / The Disappeared

·         Zadie Smith: NW

·         PeKå Englund: Född på en söndag

·         Belinda Bauer: Ni älskar dem inte / Finders Keepers

·         Kate Atkinson: Liv efter liv / Life after life

·         Björn Larsson: Det onda ögat

·         Björn Larsson: Den keltiska ringen

·         Anna Lihammar: Medan mörkret faller

·         Klas Östergren: Gangsters

·         Anthony Trollope: Föreståndaren / The Warden

·         Simon Sebag Montefiore: Potemkin och Katarina den stora / Catherine the Great and Potemkin

·         Belinda Bauer:Livets och dödens villkor / The Facts of Life and Death

·         L Frank Baum: Trollkarlen från Oz / The Wonderful Wizard of Oz

·         Belinda Bauer: Skuggsida / Darkside

·         Lars Elgklou: Tsarernas Ryssland

·         Edward Rutherfurd: Russka

·         Alex Marwood: Onda flickor / The Wicked Girls

·         Lewis Carroll: Alice i Spegellandet / Through the Looking-Glass, and What Alice Found There

·         Lewis Carroll: Alice i Underlandet / Alices's Adventures in Wonderland

·         Selma Lagerlöf: Charlotte Löwensköld

·         Bernard Cornwell: Sju kungars död / Death of Kings

·         Tove Alsterdal: Låt mig ta din hand

·         André Gide: Den omoraliske / L'immoraliste

·         Bernard Cornwell: Det brinnande riket / The Burning Land

·         Bernard Cornwell: Svärdsång / Sword Song

·         Bernard Cornwell: Nordens herrar / The Lords of the North

·         Alan Bradley: Den bittra pajens sötma / The sweetness at the bottom of the pie

·         Bernard Cornwell: Den vite ryttaren / The Pale Horseman

·         Bernard Cornwell: Det sista kungadömet / The Last Kingdom

·         Selma Lagerlöf: Löwensköldska ringen

·         Bernard Cornwell: Azincourt

·         Peter May: Lewismannen / The Lewis Man

·         Peter May: Svarthuset / The Blackhouse

·         Jan Bergman: Sekreterarklubben

·         Alison Lurie: Utrikes förbindelser / Foreign Affairs

·         Joël Dicker: Sanningen om fallet Harry Quebert / La verité sur l'affaire Harry Quebert

·         Lars-Erik Olsson: Helgon och huliganer

·         John Banville: Havet / The Sea

·         Siri Hustvedt: Den lysande världen / The Blazing World

·         Sarah Hilary; Någon annans skull / Someones else's skin

·         Jean-Michel Guenassia: De obotliga optimisternas klubb / Le club des incorrigibles optimistes

·         Gleeson, Janet: Det vita guldets hemlighet / The Arcanum: The Extraordinary True Story

·         Donna Leon: Inte ens i döden / The Girl of his Dreams

·         Peter Robinson: Revolutionens barn / The Children of the Revolution

·         Rebecca Ryman: Olivia and Jai

·         Sigrid Combüchen: Spill, en damroman

·         Leonie Frieda: Katarina av Medici, en biografi / Catherine de Medici

·         R.F. Delderfield: Swann-sagan / The Swann Saga

·         Michael Pearson: Det stora varuhuset / The Store

·         Brian Freeman: Syndfull / Immoral

·         Annika Persson: Jag vill ju vara fri - en bok om Lena Nyman

·         Anne Whitelock: Elisabet I. Historien om drottningen och hennes förtrogna / Elizabeth's Bedfellows

·         Reginald Hill: Dödens bok / Death's Jest-Book

·         Hilary Mantel: För in de döda / Bring Up the Bodies

·         Elly Griffiths: De utstötta / The Outcast Dead

·         Mary Beard: Pompeji - livet i en romersk stad / Pompeii - The life of a roman town

·         Philippa Gregory: Jungfruns älskare / The Virgin's Lover

·         Carl Fredrik Engelstad: De levandes land

·         Philippa Gregory: Den blå hertiginnan / The Lady of the Rivers

·         Hans Furuhagen: Pompeji bakom ruinerna

·         Robert Harris: Pompeji

·         Rosemary Sutcliff: Svarta skepp mot Troja / Black Ships Before Troy

·         Donna Tartt: Steglitsan / The Goldfinch

·         Malcolm Mackay: En lönnmördare tar farväl / How a gunman says goodbye

·         Elizabeth George: En ond liten handling / Just one evil act

·         Joyce Carol Oates: De fördömda / The Accused

·         Fredrik Backman: En man som heter Ove

·         Anne Tyler: Farväl för nybörjare / The Beginner's Goodbye

·         Mika Waltari: Karin Månsdotter

·         Jussi Adler-Olsen: Marcoeffekten

·         Cormac McCarthy: Vägen / The Road

·         Stephen Booth: Redan död / Already Dead 

·         Denise Mina: Red Road 

·         Åsa Lantz: Vart tog den söta lilla flickan vägen? 

·         Ian Rankin: En annan mans grav / Standing in another man's grave 

·         Hilary Mantel: Wolf Hall 

·         Patrick Modiano: De yttre boulevarderna / Les boulevards de ceinture 

·         Hjorth / Rosenfeldt: Fjällgraven

·         Robert Cole: Historisk guide till Paris / A Travellers' History of Paris

·         Hjorth/Rosenfeldt: Lärjungen

·         Bo E Åkermark: Än en gång Paris

·         Hjorth / Rosenfeldt: Det fördolda

·         Anna Jansson: Dans på glödande kol

·         Louise Penny: Den grymmaste månaden / The Cruellest Month

·         Anna Jansson: När skönheten kom till Bro

·         Louise Penny: Nådastöt / Dead Cold

·         Louise Penny: Mörkt motiv / Still Life

·         Anna Jansson: Alkemins eviga eld

·         Anna Jansson: Drömmen förde vilse

·         Anna Jansson: Först när givaren är död

·         Anna Jansson: Inte ens det förflutna

·         Peter Robinson: I mörkrets skugga / Watching the dark

·         Anna Jansson: Pojke försvunnen

·         Anna Jansson: Främmande fågel

·         Anna Jansson: Svart fjärlil

·         Belinda Bauer: Betraktaren / Rubbernecker

·         Anna Jansson: Silverkronan

·         Maurice Druon: Fint folk / Les grandes familles

·         Anna Jansson: Drömmar ur snö

·         Anna Jansson: Må döden sova

·         Maurice Druon: Liljan och Lejonet / Le lis et le lion

·         Anna Jansson: Alla de stillsamma döda

·         Anna Jansson: Stum sitter guden

·         Maurice Druon: Varginnan från Frankrike / La louve de France

·         Maurice Druon: Kronan och arvet / Les poisons de la couronne + La loi des mâles

·         Maurice Druon: Tornet och elden / Le roi de fer + La reine étranglée

·         Deon Meyer: Död i gryningen / Dead at Daybreak

·         Jack Weatherford: Djingis Khan och modernitetens uppkomst / Genghis Khan and the Making of the Modern World

·         Donna Leon: Saknad till döds / Suffer the little Children

·         Malcolm Munthe: Hellens - The story of a Herefordshire Manor

·         Joyce Carol Oates: Det var vi som var Mulvaneys / We where the Mulvaneys

·         Belinda Bauer: Mörk jord / Blacklands

·         Malcolm Mackay: Lewis Winter måste dö / The Necessary Death of Lewis Winter

·         Suzanna Dilber: Dubbelexponering

·         Elly Griffiths: En orolig grav / A Dying Fall

·         Reginald Hill. De dödas samtal / Dialogues of the Dead

·         Håkan Östlundh: Inkräktaren

·         Håkan Östlundh: Dykaren

·         Alan Hollinghurst: Främlingens barn / The Stranger's Child

·         Ingrid Hedström: Rekviem i Villette

·         Ingrid Hedström: Under jorden i Villette

·         Ann Rosman: Fyrvaktarens dotter

·         Ingrid Hedström: Blodröd måne över Villette

·         Annika Sjögren: Allt vad marken gömmer

·         Ingrid Hedström: Flickorna i Villette

·         Ingrid Hedström: Lärarinnan i Villette

·         Annika Sjögren: Där ingen vind blåser

·         Cecilia Samartin: Drömhjärta / Ghost Heart

·         Jussi Adler-Olsen: Journal 64

·         Maria Lang: Mördaren ljuger inte ensam

·         Julia Wallis Martin: Fädernas synder / The Long Close Call

·         Sigrid Undset: Jenny

·         Jussi Adler-Olsen: Flaskpost från P / Flaskepost fra P

·         Jussi Adler-Olsen: Fasanjägarna / Fasandraeberna

·         Jussi Adler-Olsen: Kvinnan i rummet / Kvinden i buret

·         Sadie Jones: Små krig / Small Wars

·         Irène Némirovsky: Ensamhetens vin / Le vin de solitude

·         Gabriel Garcia Márques: Hundra år av ensamhet / Cien años de soledad

·         Orlando Figes: De som viskade / The Whisperers

·         Kristin Hannah: Den frusna trädgården / Winter Garden

·         Hanne-Vibeke Holst: Förlåtelsen / Undskyldningen

·         Thomas Mann: Svindlaren Felix Krulls bekännelser / Confessions of Felix Krull

·         Donna Leon: En dunkel död / Through a Glass, Darkly

·         Elizabeth George: En lögn att lita på / Believing the Lie

·         Rosamund Lupton: Min syster / Sister

·         Stephen Booth: Död och begraven / Dead and Buried

·         Haruki Murakami: Kafka på stranden / Umibe no Kafuka

·         Flora Thompson: Lärkans flykt till Candleford / Lark Rise to Candleford

·         Graham Greene: Tionde mannen / The Tenth Man

·         Denise Mina: Gudar och odjur / Gods and Beasts

·         Ann Cleeves: Döda talar inte / Silent Voices

·         John Harvey: Genom ljus och mörker / Darkness and Light

·         John Harvey: Till stoft och aska / Ash and Bone

·         Virginia Woolf: Orlando

·         John Harvey: Av kött och blod / Flesh and Blood

·         Joyce Carol Oates: Blonde

·         Sarah Waters: Främlingen i huset / The Little Stranger

·         Arthur Phillips: Egyptologens gåta / The Egyptologist

·         Jane Austen: Northanger Abbey

·         Peter Robinson: En förgiftad man / Before the Poison

·         Richard Tames: Historisk guide till London / A Traveller's History to London

·         Hjalmar Söderberg: Doktor Glas

·         Bengt Ohlsson: Gregorius

·         Philippe Claudel: Brodecks rapport / Le Rapport de Brodeck

·         Margareta Beckman: Axel von Fersen och drottning Marie-Antoinette

·         Agnes von Krusenstierna: Tony växer upp

·         Agnes von Krusenstierna: Kvinnogatan

·         Agnes von Krusenstierna: Den blå rullgardinen

·         Ian Rankin: En omöjlig död / The Impossible Dead

·         Helena Thorfinn: Innan vågen tar oss

·         Elly Griffiths: Känslan av död / A Room Full of Bones

·         Peter Robinson: Skuggor på vattnet / The Price of Love and Other Stories

·         Nick Drake: Nefertiti - dödsboken / Nefertiti - The Book of the Dead

·         Irène Némirovsky: Blodets hetta / Chaleur du sang

·         Philippa Gregory: Den vita drottningen / The White Queen

·         Jonas Karlsson: Den perfekta vännen

·         Maryse Condé: Desirada

·         Joyce Carol Oates: Mörka vatten / Black Water

·         Mark Billingham: Så gott som död / Goos as Dead

·         Irmgard Keun: Gilgi, en av oss / Gilgi, enie von uns

·         Michael Degen: Alla var inte mördare / Nicht Alles Waren Mörder

·         Margaret Atwood: Penelopiaden / The Penelopiad

·         Peter Robinson: Roten till det onda / Blood at the Root

·         Per-Anders Fogelström: Serien Mina drömmars stad

·         Per-Anders Fogelström: Vävarnas barn

·         Stephen Booth: Djävulsklippan / The Devil's Edge

·         Anna Holt & Even Holt: Flimmer

·         Amanda Forman: Georgiana, Duchess of Devonshire

·         Denis Mina: Getingsommar / The End of the Wasp Season

·         Mary Renault: Alexander, min härskare / The Persian Boy

·         Claude Izner: Mysteriet på Père-Lachaise / La disparue du Père-Lachaise

·         Inger Frimansson: Råttfångerskan

·         Inger Frimansson: Mörkerspår

·         Ann Cleeves: Dolda djup / Hidden depths

·         Donna Leon: Om stenar kunde tala / Blood from a Stone

·         Jim Kelly: Måntunneln / The Moon Tunnel

·         Jim Kelly: Den förlorade sonen / The Fire Baby

·         Jim Kelly: Vattenuret / Water Clock

·         Simon Beckett: Från andra sidan graven / The Calling of the Grave

·         Johan Teorin: Blodläge

·         Johan Teorin: Nattfåk

·         Joyce Carol Oates: Dödgrävarens dotter / The Gravedigger´s Daughter

·         Elly Griffiths: Huset vid havets slut / The House at Sea's End

·         Yvonne Hirdman: Den röda grevinnan

·         Simon Montefiore: Sasjenka / Sashenka

·         Donna Leon: Falska bevis / Doctored Evidence

·         Alice Munro: Nära hem / Best of

·         Elizabeth George: Denna dödens kropp / This Body of Death

·         Joyce Carol Oates: Älskade syster / My Sister, My Love

·         Reginald Hill: Hämnden / The Woodcutter

·         Siri Hustvedt: Sorgesång / The Sorrows of an American

·         Elizabeth George: Stråk av rött / Careless in Red

·         Rose Tremain: Nåd och onåd / Restoration

·         Mark Billingham: Från de döda / From the Dead

·         Donna Woolfolk Cross: Påven Johanna / Pope Joan

·         Sofi Oksanen: Baby Jane

·         Andrew Taylor: Nattvandraren / The Anatomy of Ghosts

·         Arnaldur Indridason: Kvinna i grönt

·         Jonas Jonasson: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

·         Kate Atkinson: I museets dolda vrår / Behind the Scenes at the Museum

·         Chimamanda Ngozi Adichie: En halv gul sol / Half of a Yellow Sun

·         Stephen Booth: Flickan i floden / The Lost River

·         Chimamanda Ngozi Adichie: Lila hibiskus / Purple Hibiscus

·         Anne Rambach: Bombyx

·         Delphine de Vigan: No och jag / No et moi

·         Hans Capelen: Sodoms kniv

·         Elizabeth Kostova: Svantjuvarna / The Swan Thieves

·         Peter Robinson: Bad Boy

·         Carina Burman: Cromwells huvud

·         Isabel Allende: Porträtt i sepia / Retrato En Sepia

·         Jeanette Winterson: Passionen / Passion

·         Hanne-Vibeke Holst: Drottningoffret

·         Karin Wahlberg: Matthandlare Olssons död

·         Sarah Waters: Kyssa sammet / Tipping the Velvet

·         Axel Madsen: Coco Chanel

·         Jacqueline Winspear: Lögnen / Pardonable Lies

·         Ann Cleves: Blå gryning / Blue Lightning

·         William Golding: Elden inombords / Fire Down Below

·         William Golding: Slagvatten / Close Quarters

·         William Golding: Sjöfarares riter / Rites of Passage

·         Jacqueline Winspear: Med lätta bevis / Birds of a feather

·         Ian Rankin: Misstro / The Complaints

·         Evelyn Waugh: En förlorad värld / Brideshead revisited

·         Len Deighton: Winter - A Berlin Family 1899-1945

·         Richard Zimler: Den 7:e porten / Seventh Gate

·         Friedrich Strindberg: Under jorden i Berlin / Im Untergrund in Berlin

·         Helena Henschen: Hon älskade

·         Elly Griffiths: Janusstenen / The Janus Stone

·         Jason Goodwin: Ormstenens gåta / The Snake Stone

·         Tonni Arnold: Balladen om Marie

·         Francoise Chandernagor: Konungens allé / L'Allée du Roi - Souvenirs de Francoise d'Aubigné marquise de Maintenon épouse du Roi de France

·         Antonia Fraser: Ludvig XIV och kärleken / Love And Louis XIV

·         Reginald Hill: Dödsmässa / Midnight Fugue

·         Sadie Jones: Den utstötte / The Outcast

·         Bernard Cornwell: Den vite riddaren / The Pale Horseman

·         Anna Gavalda: Tillsammans är man mindre ensam / Ensamble, c'est tout

·         George Gissing: Udda kvinnor / The Odd Women

·         Frances Mayes: Under Toscanas sol / Under the Tuscan Sun

·         Tore Janson: Romarinnor och romare - Livet i antiken

·         Mark Billingham: Tjockare än vatten / Bloodline

·         Salman Rushdie: Förtrollerskan från Florens / The Enchantress of Florence

·         Stephen Booth: Sista samtalet / The Kill Call

·         Siri Hustvedt: Lily Dahls förtrollning

·         Thomas Hardy: Borgmästaren i Casterbridge

·         Roslund & Hellström: Flickan under gatan

·         Simon Beckett: Dödens viskningar / Whispers of the Death

·         Jed Rubenfeld: Analys av ett mord / The Interpretation of Murder

·         George Eliot: Middlemarch

·         Peter Robinson: Mörkrets alla färger / All the colours of darkness

·         Anthony Trollope: Kan du förlåta henne? / Can you forgive her?

·         Henning Mankell: Den orolige mannen

·         Denise Mina: I midnattens stillhet / Still Midnight

·         Margaret Drabble: Den röda drottningen / The Red Queen

·         Carsten Jensen / Sista färden

·         Rennie Airth: Vinterdöd / The Dead of Winter

·         Ian Rankin: Botgörarna / Resurrection Men

·         Mary Ann Shaffer: Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap / The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society

·         Sarah Paretsky: Brännsår / Burn Marks

·         Nigel Nicolson: Porträtt av ett äktenskap / Portrait of a Marriage

·         Philippa Gregory: I drottningens närhet / The Queen's Fool

·         Sarah Paretsky: Änglavakt / Gurdian Angel

·         Donna Leon: Rättvisans mörker / Uniform Justice

·         Sara Paretsky: Svartlistad / Blacklist

·         Leif G W Persson: Faller fritt som i en dröm

·         Julian Barnes: Arthur & George

·         Giles Blunt: När du läser det här / The Fields of Grief

·         Ann Cleeves: Rött stoft / Red Bones

·         Elly Griffiths: Flickan under jorden / The Crossing Places

·         Ian Rankin: Öppet hus / Open Doors

·         Edward Rutherford: Sarum

·         Reginald Hill: Döden löser alla problem / A Cure for all Diseases

·         Kiran Desai: Bittert arv / The Inheritance of Loss

·         Lesley Horton: Det onda hjärtat / The Hollow Core

·         Mark Billingham: Dödsbud / Death Message

·         Barbara Nadel: Djupa vatten / Deep Waters

·         Kate Atkinson: En god gärning / One Good Turn

·         Jason Goodwin: Eunuckens gåta / The Janissary Tree

·         Johan Theorin: Skumtimmen

·         Fannie Flagg: En röd liten fågel i juletid / A Redbird Christmas

·         Sebastian Faulks: Fågelsång / Birdsong

·         Philippa Gregory: Den andra systern Boleyn / The Other Boleyn Girl

·         Carsten Jensen: Vi, de drunknade

·         Christa von Bernuth: Då blev du tyst / Damals warst du still

·         Helene Tursten: En man med litet ansikte

·         Stephen Booth: Svart som synden / Dying to Sin

·         Carina Burman: Hästen från Porten / The Osman Horse

·         Annie Proulx: Vilda vägar / Bad Dirt

·         John Harvey: Genom ljus och mörker / Darkness and Light

·         Joyce Carol Oates: Svart flicka, vit flicka / Black girl, White girl

·         Philippa Gregory: Arvet efter Anne Boleyn / The Boleyn Inheritance

·         Ann Cleeves: Vita nätter / White Nights

·         Reginald Hill: Främlingars hus / The Stranger House

·         Ann Cleeves: Svart som natten / Raven Black

·         Tracy Chevalier: Oskuld och erfarenhet / Burning Bright

·         Nigel MCCrery: Stilla vatten / Still Water

·         Donna Leon: Dödligt arv / Wilful Behaviour

·         Ian Rankin: Rebus sista fall / Exit Music

·         Ian Rankin: Fleshmarket Close

·         Kate Atkinson: Känslomässigt udda

·         Ninni Holmqvist: Enhet

·         Mark Billingham: Begravd

·         Joanne Harris: En doft av apelsin

·         Cilla Naumann: Vad ser du nu

·         Mogens Rud: Bayeuxtapeten

·         Joanne Harris: Gentlemän och spelare

·         Kylie Fitzpatrick: Gobelängen

·         Sara Stridsberg: Happy Sally

·         Michael Wallner: April i Paris

·         Joanne Harris: En smak av vin

·         Denise Mina: Sista andetaget

·         Lesley Horton: Djävulen i spegeln

·         Lars Ahlin: Sjätte munnen

·         Anne Tyler: Ett amatöräktenskap

·         Kjell Johansson: Huset vid Flon

·         Ruth Rendell: Till vägs ände

·         Carl-Henning Wijkmark: Stundande natt

·         John Matthews: Uppståndelsen

·         Donna Leon: Ädel död och Dödlig dos

·         Åsa Linderborg: Mig äger ingen

·         Anne Higonnet: Berthe Morisot. Kvinna och konstnär

·         Erica Jong: Fanny

·         Sarah Dunant: I kurtisanens sällskap

·         Reginald Hill: Dalziels död

·         Geir Kjetsaa: Nikolaj Gogol - den gåtfulle diktaren

·         Simon Beckett: Skrivet i eld

·         Peter Robinson: I djävulens sällskap

·         Michael Cox: Mörkrets väg

·         Eva-Marie Liffner: Drömmaren och sorgen

·         John Harvey: Till stoft och aska

·         Veronica Buckley: Kristina, Sveriges drottning

·         Kate Atkinson: De vilseförda

·         Stieg Larsson: Män som hatar kvinnor, Flickan som lekte med elden, Luftslottet som sprängdes

·         Elizabeth Jane Howard: De ljusa åren, I kriget skugga, Ovisshetens tid och Livet årervänder

·         Jane Austen: Mansfield Park

·         Åsa Nilsonne: Smärtbäraren

·         Ian Rankin: I de dödas namn

·         Stuart McBride: De dödas ljus

·         Mark Billingham: Livlös

·         Stephen Booth: I skydd av mörkret

·         Peter Mayle: Den perfekta omeletten

·         Kazuo Ishiguro: Never let me go

·         Mark Mills: Amagansett

·         Philippe Claudel: Grå själar

·         Siri Hustvedt: Vad jag älskade